tisdag 13 augusti 2019

Inköp Industrivärden

Idag har jag valt att ta in Industrivärden i portföljen igen. Jag sålde tidigare under året av mitt innehav för 204.50 kr per aktie. Pengarna investerades just då i annat. Idag har jag iallafall åter köpt in 200 aktier. Priset idag var 199.95 kr per aktie + courtage. Anledningen att jag åter ökat min aktievikt är mer positiva tongångar mellan Trump och Kina. Som det ser ut just nu skjuts ytterligare tullar fram till December och min förhoppning är givetvis att Handelskrig ska få en lösning tids nog. Sen finns det ju som alltid andra saker som oroar marknaden, men då den riskfria räntan just nu är obefintlig ligger iallafall mitt sparande på börsen, eftersom det är där jag tror på bäst avkastning på längre sikt. Just Industrivärden passar min portfölj bra då jag gillar de flesta bolagen i portföljen. Det är stora stabila bolag som visar ökad vinst över tid. Just nu tycker jag även att de flesta innehaven i Industrivärden är attraktivt värderade. Däremot är inte substansrabatten särskild stor just nu. Nyligen sålde Industrivärden ut sitt Ica innehav och det innebär att investmentbolaget nu är väldigt lågt skuldsatt. Detta möjliggör fina förvärv om lägen dyker upp framöver. Med det ska det bli spännande att följa bolaget nu framöver. Skulle bolaget gå ner i pris framöver är tanken att köpa lite mer aktier här. Men just nu ligger jag maxbelånad med 0 % ränta och med det kommer det dröja innan det blir något nytt köp till portföljen.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Äger ni Industrivärden? Hur ser ni på bolagets framtid?

2 kommentarer:

  1. Jag gillar Industrivärlden och har dem under bevakning. Köpte själv ett antal Investor igår :-)

    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
  2. Hej Louise.

    Investor har en imponerande historik. Ditt köp blir nog bra på sikt, även om det är mycket oro just nu :-)

    Tack för din kommentar och ha en bra dag.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera