tisdag 25 september 2018

Sålt IcaGruppen

Idag tog jag beslutet att sälja av mitt innehav i IcaGruppen. 100 aktier köptes in för 277.10 kr st och såldes idag för 278.50 kr st. Efter courtage var dragit blev det en affär på marginellt plus. Det finns en personlig orsak bakom beslutet att sälja och det är även därför jag även väljer bort Axfood i dagsläget. I dagsläget har jag nämligen ett extrauppdrag åt en av Axfood och Icas största konkurrenter här i Sverige. Jag vill inte gå in närmare på vilket bolag det gäller och för den delen har jag även tystnadsplikt gällande den ekonomiska situationen i företaget. Men för de som undrar finns det inte så många större konkurrenter att välja på här i Sverige. Jag har engagerat mig i denna verksamhet i 6 månader och egentligen skulle detta uppdrag vara slut strax. Det var en av anledningarna att jag kunde tänka mig äga Ica igen. Men idag kom ett positivt besked och saker och ting förändras framöver. Med det ska jag fortsätta jobba på framöver och det känns oerhört positivt. Jag kommer med det engagera mig minst 6 månader till och det skulle kännas fel att äga aktier hos konkurrerande verksamhet. Jag väljer dock fortsatt att äga Ica genom mitt investmentbolag Lundbergföretagen samt Industrivärden men det får räcka just nu.

Vad har jag köpt för pengarna?

Jag har köpt tillbaka 150 aktier i Wallenstam 85.65 kr st. Jag sålde ju tidtagare av mina 700 Wallenstam aktier för 91 kr st. Nu har aktien kommit ner lite i pris sedan jag sålde mitt innehav. Även om jag fortsatt tycker Wallenstam aktien är lite dyr tror jag den kan ge en ok avkastning på sikt. Mycket beror väl också på hur räntan utvecklar sig framöver. Men fortsätter aktien ner framöver kommer jag öka på innehavet till en viss del. Resterande likvider ligger kvar i kassan. Jag funderar fortsatt vart dessa ska placeras. Men har inte alldeles för bråttom då jag tror det kan komma bra köplägen nu framöver. Med det väntar jag nu in H&Ms rapport. Kommer en uppdatering om den tids nog :-)

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det vill jag även önska alla läsare en trevlig Tisdag :-)

5 kommentarer:

  1. Hej Slimis, har en fråga gällande dina innehav.

    Har du någon gräns på antal aktier du vill ha i din portfölj?

    Kul att du är klar med flytten till Nordea, hoppas du gör några affärer som betalar tillbaka "flyttpengen" snart.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investmentbolagsinvesteraren.

      Har ingen riktig gräns hur många aktier jag vill ha i respektive bolag. Tänkte förut att jag tex skulle ha ett visst antal i varje bolag. Problemet är att priserna varierar och det som är köpvärt idag kanske inte är det imorgon. Jag vill tex inte öka på när jag tycker ett bolag är omotiverat högt prissatt. Jag försöker i allmänhet inte köpa något på ATH. Jag försöker istället satsa på de bolag jag för stunden tror kan ge mig en skälig avkastning på lite längre sikt. Jag köper inte bolag bara för att de är "billiga" utan jag vill ha en stark framtidstro till de bolag jag äger. Genom att jag litar på mina bolag vågar jag öka på mitt ägande när aktierna faller i pris. Hur många ser man i bloggosfären som tex ökade på i H&M efter nästan 70% nedgång? Är man inte säker på sin investering och inte säker på varför man äger ett bolag finns en stor risk att man säljer av när man borde ha köpt. Många lyckas köpa dyrt och sälja billigt. Därför blir min portfölj lite som den blir och fokus ligger istället på att försöka slå index över tid.

      När det gäller flyttpeng blev det ingen till slut. Kontot hos Avanza blev avslutat och då var det gratis att flytta eftersom jag endast ägde svenska aktier :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis!
    Kan du berätta mer om uppdraget utan att känna att du utlämnar för mycket. Det jag undrar är mest vad du gör? För jag förstår att du redan jobbar mycket inom vården och vid sidan av det har du alltså ett uppdrag för en större livsmedelsbutik. Spännande.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
  3. Hej PB.

    Som vuxen utbildade jag mig till Undersköterska men från tidigare gymnasietid har jag även en utbildning från Handelsprogrammet. Förutom att hjälpa människor har jag även vart intresserad av företagande och ekonomi. Under min gymnasietid lärde jag mig en del om marknadsföring, försäljning, kundservice, administration, företagsekonomi mm. Jag sökte i början av detta år denna tjänst och den omfattar ca 50 timmars jobb per år. I denna tjänst fokuserar jag på hur butiken kan bli bättre. Jag möter kunder och tar även emot kunders åsikter och idéer, träffar butikschefen med jämna mellanrum samt har träffar med den högre ledningen och VD:n inom företaget. På dessa träffar tar vi beslut om olika saker men det diskuteras även ekonomiska mål och hur verksamheten ska utvecklas på bästa sätt framöver. Det har hittills vart en bra erfarenhet och jag har framförallt träffat många trevliga människor genom uppdraget. Det är helt klart roligt på ett annat sätt än vården. Hoppas detta kan förklara lite mer hur jag jobbar :-)

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera