torsdag 20 april 2017

Axfood Q1 2017

Bra tillväxt och stabil lönsamhet

Axfood visar detta kvartal en bra tillväxt. Försäljningstillväxten ligger på över tre procent och med det tog Axfood ytterligare marknadsandelar under första kvartalet. Alla koncept växer och visar stabil lönsamhet. Även e-handel satsningen går bra. Integrationen av Mat.se pågår och allt fler kunder kan nu handla på nätet via Hemköp och Willys.
 
Första kvartalet 2017
 
Nettoomsättningen uppgick till 10 639 Mkr (10 305) En ökning med 3.2%.
Rörelsemarginalen låg på 3.7% (4.0) och rörelseresultatet uppgick till 397Mkr (408)
Resultatet per aktie var 1,47 kr (1,51) och periodens resultat var 309 Mkr (316)
Klas Balkow tillträdde som vd och koncernchef den 16 mars.
Den 31 januari slutförde Axfood sitt förvärv av samtliga aktier i Matse Holding AB.
Konkurrensverket har godkänt förvärvet av Eurocash Food AB och bolaget konsolideras därmed i Axfood-koncernen från och med den 1 april 2017. Fortfarande inväntas godkännande från EU:s konkurrensmyndighet för Norges gruppens del av förvärvet (49 procent).
Axfood fortsätter fokusera på tillväxt och nyinvesteringar. Prognosen är ett rörelseresultat för 2017 i linje med utfallet 2016.
 
Det har även beslutats om återköp av högst 200 000 aktier kopplat till det långsiktiga aktiebaserade incitamentsprogrammet. Återköpen kan påbörjas från och med den 15 maj.
Idag har Axfood inget innehav av egna aktier.
 
Bolaget kommer även att investera mellan 800-900 miljoner under 2017. Matprisinflationen väntas ligga mellan 1-2%. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 1,3%. Försäljningen av Axfoods egna märkesvaror låg på 28.4%. En ökning från sista kvartalet 2016 då försäljningen låg på 27.9%. 
Detta kvartal hade även Axfood en negativ kalendereffekt med runt 1,5-2% i jämförelse med första kvartalet 2016.  
 

En annan nyhet är att Hemköp lanserar pant på plastpåsar

Det har beslutats att Hemköp ska införa pant på plastpåsar.
Naturvårdsverkets har infört nya riktlinjer hur handeln ska hantera plastpåsar och
Hemköp har beslutat att gå ett steg längre. Detta genom att plastpåsarna ska kunna pantas i butiken.
 
Hur går det till att panta sin påse?
 
Plastpåsens pris höjs med 50 öre. Kunden använder sedan sin påse så länge den vill. Så småningom tar kunden med plastpåsen till affären och får 1 krona tillbaka. Max 10 plastpåsar går att panta åt gången. Hemköp kommer skänka 50 öre per såld påse till organisationen Städa Sverige.
 
I Sverige förbrukar vi i snitt 80 plastbärpåsar per person. Enligt EU-direktiv vill man halvera denna siffra till år 2025.
 
Det bästa man kan göra som privatperson är att undvika dessa plastbärpåsar.
Gör som mig och investera i några snygga tygpåsar och ta med till affären när du handlar.
Bättre för både miljön och plånboken.
 
Sammanfattning av Q1 2017
 
Jag är nöjd med första kvartalet 2017. Det känns bra att Axfood tar marknadsandelar från sina konkurrenter. Positivt är att Axfood förvärvat Eurocash Food AB och Matse Holding. Att Axfood tänker hållbart och på miljön ser jag också som positivt. Min tro är att Axfood kommer fortsätta ta marknadsandelar här i Sverige. På sikt kommer vinsterna vara högre och med det kommer aktien stå högre i pris. Jag är i dagsläget nöjd att jag gått in och köpt 600 aktier i bolaget till ett skäligt pris. Bra bolag blir sällan billiga och mina aktier är inte till salu i dagsläget. Snarare att jag funderar på att öka mitt innehav.
 
Vill du läsa rapporten närmare finns den på: http://axfood.se/Global/Axfood/Rapporter/Axfood_AR16_SVE.pdf
 
 
Hur ser du på Axfoods framtid?

 

4 kommentarer:

  1. Tycker också att rapporten var positiv, framförallt att man fortsätter ta marknadsandelar. Som du skriver spelar kalendereffekten i form av att det var skottår och tidigare påsk förra året in. Påsken infaller i år på andra kvartalet vilket talar för att vi kanske kan få en fin rapport detta kvartalet också. Jag köpte ytterligare fyra aktier vid börsöppning i morse. Har en stor position i Axfood men det är ganska sjukt egentligen att ett så fint kvalitetsbolag handlas till en YOC på 4,3 procent. Antar att det beror på att många söker snabbväxare i tjurmarknad och uppgång men tror att vi som köper Axfood kommer belönas för vårt tålamod när börsen vänder nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också direktavkastningen är attraktiv i dagsläget. Jag hoppas att bolaget fortsätter ta marknadsandelar framöver. Med tanke på att de inte har så stor marknadsandel här i Sverige borde möjligheterna vara stora för att växa vidare. Vet att Matse hade bra tillväxt på kunder men problem med lönsamheten. Jag tror lönsamheten kommer bli bättre nu framöver. Mer folk kommer vilja ha sina matpåsar hem till dörren i framtiden. Blir det bara lite snurr på den verksamheten har Axfood mycket att vinna då de kan tillföra mycket nya kunder i både Malmö, Göteborg och Stockholm. Jag håller tummarna för bolaget.

      Mvh

      Radera
  2. Jag har en i grunden positiv syn på bolaget. Sen är ju frågan vad man ska betala för ett bolag som växer sakta (men säkert) och med marginaler som på grund av konkurrens inte kan springa iväg uppåt. I min analys har jag landat i att jag kan tänka mig att köpa mycket vid 120 kr per aktie men att köp vid 130 kr också är ok. Vid 140 där kursen ligger nu är jag mer tveksam.

    Ha det gott!
    MV

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Minimalist Value.

      Precis som du skriver är det svårt att veta vad som är rätt pris på bolaget. Jag själv betalar gärna lite i överkant då risken finns att priset på aktien inte går ner så pass mycket som man vill ge för bolaget. Går priset ner mot 120 kr tankar jag mer i bolaget :-)

      Tack och hade gott du med! :)

      Mvh

      Radera