måndag 16 juli 2018

Minskat lite i H&M samt ökat lite i Lundbergföretagen

Idag tog jag beslutet att åter lätta lite på mitt H&M innehav. 200 aktier har sålts av för 136.28 kr st. Dessa köptes för ett par månader sedan för 138.50 kr st, så jag tog en mindre förlust. Under året har jag ökat på i H&M i hopp om att aktien ska stiga. Den har inte stigit något nämnvärt och det känns som att aktien har svårt att lyfta. Den har dock ändå gått skapligt i jämförelse med index den senaste tiden. Detta kan man nog tacka Stefan Persson för som har handlar HM aktier för miljarder. Framöver hoppas jag att bolaget kan visa bättre resultat. Efter försäljningen äger jag fortsatt 2500 aktier och det får räcka just nu.

Pengarna från H&M försäljningen valde jag att lägga i Lundbergsföretagen. 100 aktier har köpts in för 280.80 kr st. Den senaste tiden har fastighetsrelaterat presterat bra. Både Wallenstam och Hufvudstaden samt andra fastighetsbolag har uppvärderats en del men jag tycker inte Lundbergsföretagen har hängt med på samma sätt. Nu innehåller ju Lundbergsföretagen mycket annat än fastigheter men min förhoppning är att vi kan se en uppvärdering av investmentbolaget framöver. Men framförallt får jag lite bättre riskspridning genom att äga mer investmentbolag än enskilda aktier. Den senaste tiden har fokuset legat mer på olika investmentbolag. Sist var det Investor jag ökade på i och idag är det Lundbergsföretagen. Troligtvis kommer det även bli fler investeringar i just investmentbolag framöver alternativt indexfonder. På så sätt ökar jag min riskspridning och det är något jag jobbat länge att bli bättre på.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Hur ser du på Lundbergsföretagen som en långsiktig investering?

8 kommentarer:

  1. Tjena slimis!

    Jag köpte nyligen också Lundbergsföretagen och har som avsikt att öka ytterligare!

    Gillar investmentbolag starkt och att ha några olika av dessa som grund i sin portfölj känns nästan som att man står tryggt mot åska och oväder.

    Tack för en bra blogg!

    Mvh Ekonomisktfriinnan40.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ekonomisktfriinnan40.

      Ja det är verkligen bra med lite investmentbolag alternativt indexfonder som en grund i sitt sparande. Det kan alltid hända något man inte tänkt ska hända och då blir det lite mindre skada om man har bra riskspridning :-)

      Tack själv för att du läser och kommenterar bloggen :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej! Gillar Lundbergsföretagen och företagen som finns i deras portfölj. Är själv spekulant på att köpa in mig i bolaget. Håller med ekonomisktfriinnan40. Tack för en bra blogg!

    Mvh http://varekonomiskaresa.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vår ekonomiska resa.

      Ja, Lundbergsföretagen har många fina innehav :-) Tyvärr har investmentbolaget känns så dyrt de senaste åren så jag har avstått köp. Den senaste tiden har jag dock valt att investera då bolaget iallafall är lite billigare än för tex 1 år sedan. Det kan vara värt att betala lite mer för bra bolag så jag tror det kommer bli bra på sikt.

      Tack själv för att du läser och kommenterar bloggen :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hej Slimis,
    Är nu tillbaka efter en underbar semester i Skottland, har fullkomligt struntat i börsen under 3 veckor :-)
    Ser att du gjort finfina affärer och att du börjar bredda portföljen, det tror jag blir riktigt bra på sikt.
    Har själv som sagt inte gjort ett smack men portföljen har ju lunkat på fint.
    Hade en del Autoliv i portföljen som under semestern knoppade av Veoneer, mycket svårt att se vad det innebär. Ser det nog själv som om att man fick in ett spännande bolag med högre risk i portföljen, och dom får nog ligga kvar tills vidare. Hade ju bara "tråkiga" bolag innan :-)

    Hörde nu på morgonen att SEB kom med en bra rapport, kanske dags för SHB att vakna till igen … Vi håller tummarna för det.


    Önskar en fortsatt trevlig sommar
    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
  4. Hej Rille.

    Låter som du har haft en härlig semester :-) Börsen finns ju alltid kvar och har man stabila bolag man är trygg med behöver man inte följa börsen dagligen. Jo det känns som affärerna har gått ganska bra den senaste tiden. Tyvärr var inte Handelsbankens rapport lika upplyftande som SEB men jag tycker ändå den såg bra ut överlag. Marknaden tyckte dock inte helt som mig eftersom aktien handlades ner idag :-) Gav mig ett bra tillfälle att öka på mitt innehav ytterligare. Autoliv och Veoneer har jag inte följt alls. Men sett att de haft en bra utveckling :-) Din investering i Axfood fortsätter även den gå bra :-) Håller tummarna för våra gemensamma bolag nu framöver.

    Önskar även dig en trevlig sommar nu framöver och tack för din kommentar :-)

    Vänliga hälsningar
    /Slimis

    SvaraRadera
  5. Hej igen,

    Jo semestern var fantastisk, vad sägs om 25+ och inte en regndroppe i drygt 2 veckor i Skottland. Jag får nog börja handla aktier med lite högre risk med den turen :-)

    Portföljen har gått mycket bra och det blir nya ATH varje dag, börjar faktiskt fundera på att hämta hem lite vinster. Vad gäller timing kan man ju bara konstatera att jag gav mig ur fastighets sektorn för tidigt som vanlig. Men det blev ju fina affärer, så det kan man inte reta sig på.
    Den stora frågan är ju bara vart man skall flytta det frigjorda kapitalet.
    Som vi tidigare diskuterade är det ju bra att ha en plan och inte kasta in pengarna i något som för stunden verkar bra.
    Har just nu 2 kandidater som jag tittar närmare på SHB och Investor, dock bara utökningar inga nya företag i portföljen.

    Jag skickar ett nytt inlägg om jag gör slag i saken.

    Ha en trevlig helg!
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Rille.

      Verkar som du hade toppen väder i Skottland :-) Själv har jag aldrig vart där. Det gäller att glädjas när det går bra med det mesta. Skulle vara konstigt om alla affärer man gjorde gick som man ville. Handelsbanken och Investor är fina bolag. Nu har ju Investors bolag presterat bra på rapportperioden och med det har även aktien stigit i pris. Jag tycker fortsatt att Handelsbanken är rimligt värderat. Du får skriva igen om du hittar någon spännande investering :-)

      Ha en trevlig helg!
      /Slimis

      Radera