tisdag 12 december 2017

Peab och Assa Abloy får lämna portföljen

Jag köpte tidigare i år in en position i både Assa Abloy och Peab. Sen dess har båda aktierna stått och stampat i portföljen. Assa Abloy känns som övriga verkstads sektorn ganska dyr och aktien vill inte lyfta från dagens nivåer. Peab kändes billigare men jag tror att aktien kan fortsätta ner framöver. Den verkar inge pigg på uppsidan iallafall. Vi får se hur bostadsbyggandet utvecklar sig här i Sverige framöver. Jag känner att jag har en ganska stor exponering mot byggsektorn genom Skanska och det får räcka i dagsläget.  Båda dessa bolag såldes av med i princip varken förlust eller vinst.

Vad har jag då köpt in till portföljen istället?

Jag väljer istället att öka på i Handelsbanken igen. Jag köper helt enkelt tillbaka lite aktier jag sålde dyrare i början av året. I och med dagens inflations siffror tror jag att vi kan slippa minusräntan med tiden. Detta skulle påverka bankernas vinster positivt och på lång sikt är jag givetvis positiv till Handelsbanken. 260 Handelsbanken har köpts in för 115 kr st samt 1 st Lundbergsföretagen för 621.50 kr st.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Vad tycker du om Handelsbanken?

4 kommentarer:

  1. Tjenare Slimis!

    Vad jag tycker om handelsbanken som bank om alla mina mindre trevliga upplevelser hos dem har jag skrivit ganska mycket om här
    https://snalgrisen.blogspot.se/2017/01/byta-bank-del-1.html

    Aktien som sådan känns stabil och bra, direktavkastningen något lägre än de övriga bankerna, men antar att de tär priset för stabilitet. Äger dock inga SHB själv av princip. Har Swedbank och SEB samt lite Nordea via Sampo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Håller med om att banker inte är något vidare att ha att göra med. Även jag har blivit dåligt bemött från Handelsbanken. Men enligt undersökningar har de nöjdast kunder bland storbankerna. Jag tycker själv att jag blev ganska bra bemött av Nordea som har sämst kundservice enligt undersökningar. Hursomhelst så är det bättre att äga dessa banker än att vara kund hos dem. Hoppas dina bankinvesteringar blir bra på sikt :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis,
    Tycker du gör rätt som säljer av lite bygg, skulle jag äga nått i den sektorn skulle det vara det breda internationella Skanska. Men jag tror inte alls på bygg kommande år, så jag sålde alla mina Skanska under 2016.
    Har också så smått börjat bygga upp positionen i Handelsbanken, förmodligen lite för tidigt men det brukar bli bra till slut.

    Sista dagen med penicillinet idag va? Har det funkat?

    Lycka till med investeringarna!
    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Rille. NCC kom med en riktigt usel rapport efter min försäljning av Peab. Givetvis följde även Peab med ner en del. Ser att även Serneke Group har förlorat en hel del i värde den senaste tiden. Precis som du skriver kan det nog bli tufft i bygg branschen en tid framöver. Jag är nöjd med mitt beslut att endast ha kvar Skanska i dagsläget. Skanska känns större och mer stabilt. Även Handelsbanken känns stabilt på längre sikt även om aktien nu tappar i det depressiva klimatet. Jag kommer fortsätta köpa tillbaka Handelsbanken och hoppas därför på lägre priser den närmaste tiden. Första dagen utan penicillin, alvedon och ipren idag. Känner mig helt slut men blir 11.5 timmes effektivt arbete ändå. Imorgon blir det vila på dagen sen nattjobb över helgen. Tanden känns skaplig men är inte helt säker på om allt är bra. Får se om några dagar hur det känns. Tack för omtanken. Hoppas allt är bra med dig också :-)

      Mvh Slimis

      Radera