torsdag 27 juli 2017

Månadens inköp

Då var det äntligen dags för den 27:e och med det lön. Förra månaden var en bra månad och 48 storhelgstimmar averkades och med det kom det in lite extra pengar till familjen. Jag funderade några dagar innan lön kom in vad jag skulle investera i denna gång. Det känns bra att värderingarna har kommit ner en bit. Som nettoköpare betalar jag hellre lite mindre för mina aktier och fonder.


Vad har jag då köpt?


Ska jag vara ärlig hade jag riktigt svårt att bestämma mig denna månad. Astra Zeneca kom med dystra besked idag men just nu känner jag mig inte lockad av aktien. Ni som följt min blogg tidigare vet att jag köpte in 30 aktier tidigare för runt 480 kr. Aktien steg på 2 månader  till drygt 550 kr+ utdelning. Jag tog då en snabb vinst på ca 2500 kr och är nöjd med det. Jag har svårt att se vad som ska driva upp aktiens pris den närmaste tiden och avstår därför köp i aktien. Istället valde jag denna månad att investera 9000 kr i Nordnet Superfond Sverige. Index har gått ner en hel del den senaste månaden och jag vill öka min riskexponering mot den svenska börsen. Genom denna superfond blir jag exponerad mot 88 olika bolag. Jag gillar även att fonden har 0% i förvaltningsavgift. Jag har ju sen tidigare Länsförsäkringars Indexfonder Global, Europa samt Avanza Zero. Men jag vill ha mer riskexponering mot den svenska börsen.  Min tanke är att fortsätta öka i Nordnet Superfond Sverige de närmaste månaderna. Jag skulle kunna tänka mig att ha  runt 200 000 kr i denna fond innan jag är nöjd. Jag är i nuläget nöjd med aktierna jag äger och vill inte öka mer där. All utdelning jag får framöver kommer dock investeras i nya aktier. Jag valde även att föra över 4000 kr till mina två barn denna månad. För de pengarna har jag köpt Handelsbanken B aktier. Jag håller just nu på att bygga upp deras portföljer vid sidan av min egen. Förutom direkägande i aktier månads sparar jag i indexfonder till mina barn. Dessa pengar ska sparas till framtida boende + körkort samt någon billigare bil i framtiden. Min förhoppning är att även de ska få ett aktieintresse när de blir äldre.


Nu är det bara att jobba på och vänta in nästa lön :-)




Vad har du köpt denna månad?

2 kommentarer:

  1. Tack för en trevlig uppdatering. Att köpa en indexfond när man inte har någon tydlig aktie att köpa in sig i är inget dumt val.

    Som svar på din fråga köper jag endast runt kvartalssluten och denna gång köpte jag 30/6, så inget inköp denna månad. :-)

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon.

      Jag tycker indexfonder kompletterar min aktiva portfölj bra. Det ger en bra riskspridning till låg kostnad. Ska bli intressant att läsa om ditt nästa inköp :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera