tisdag 16 januari 2024

Tele2 chockhöjer priset på bredband

Nu till sommaren går mitt bredbandsavtal hos Tele2 ut och jag valde idag att säga upp det.

Anledningen var flera.

 Men under de senaste 20 åren har jag vart kund hos Tele2 till och från men vissa år har jag istället valt att dela surf från min mobil och har därför inte behövt ha ett fast abonnemang. Jag är ingen storförbrukare och därför går det inte så mycket surf varje månad.

I dagsläget har jag i alla fall ett gammalt pris på 199 kr i månaden. Det är sen gammalt ett kampanjpris och i dagsläget ligger ordinarie pris på 539 kr i månaden. Under det senaste året har jag sett att Tele2 höjt sitt kampanjpris först till 249 kr i månaden men nu senast till 299 kr i månaden. 

Jag ringde därför och sa upp mitt abonnemang idag och ibland brukar ett företag ge ett extra bra pris för att behålla en kund. En mindre lönsam kund är ju bättre än ingen alls. 

Men idag var det omöjligt att få ett bättre pris än 299 kr i månaden när man binder 12 månader framöver. Detta pris är dock något lägre än tex Telia och Telenor men jag kan ändå tycka att telebolagen överlag höjt priserna lite väll snabbt den senaste tiden. 

Men med en VD som ska ha en lön på 18.1 miljoner kronor per år enligt 2021 siffror och ökade räntekostnader mm ska väll vi kunder betala för kalaset.

100 kr mer i månaden låter kanske inte mycket. Men i jämförelse med mitt gamla pris är det en ökning med runt 50 % och för egen del tycker jag det är en ockerhöjning på så kort tid. Min egen lön ökade med 4.1 % de senaste året och på den höjningen ska jag även betala skatt. Denna 50 % i höjning är med skattade pengar. 

Jag provade redan igår att ringa och säga upp mitt avtal men det var 45 minuters kö. Jag antar det är fler som är missnöjda med Tele2s chockhöjda priser. Påminner nästan lite av våra svenska storbanker som täljt guld nu när vanliga människor lider av de höjda levnadskostnaderna. 

Hursomhelst ska det bli intressant att se om det går bra för Tele2 att höja priserna så pass mycket samtidigt som många hushåll har det kämpigt. 

Med det sagt får vi se om det dyker upp något bättre erbjudande fram till sommaren annars blir det att börja dela surf via Vimla som jag gjort många gånger förut och det kommer i så fall göras from 1 Juni detta år. Förövrigt kör Vimla just nu en kampanj och via min tipslänk kan ni ringa och surfa för 10 kr per månad kommande 4 månader. På det behåller ni tipsrabatten från mig så länge ni använder deras tjänst. Kan i alla fall varmt rekommendera Vimla som jag själv ringt gratis med i runt 7 år genom deras tipssystem och det har sparat mig många tusenlappar genom åren.

Som en jämförelse kostar Comviqs billigaste abonnemang 145 kronor per månad. Själv räknar jag med att ringa gratis med Vimla i 50 år och det ger då en besparing på 87000 kr. Sen kan man räkna med att priset ökar över tid och då blir besparingen bättre ändå. Investerar man istället dessa 145 kr i en gratis indexfond som ger 6.5 % ger det en summa på nästan 500 000 kr minus skatter. En liten besparing blir stor på sikt med ränta på ränta. 


Finns det någon mer läsare som är kund hos Tele2? Vad tycker ni om deras chockhöjda priser?

10 kommentarer:

  1. Är inte kund hos Tele2, men vad är det för typ av bredband? Jag behöver 100/10 som minst och det billigaste som finns i vår portal är 349 kr via Bahnhof, fast då är det 100/100 som gäller. 10/10 är för långsamt, annars är det så klart billigast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Kör med 150/10 här. Det är den lägsta hastighet Tele2 erbjuder. Lång tillbaka i tiden kostade Comhem 99 kr i månaden men över tid har det blivit dyrare med bredband här. Men det blir iallafall att testa med Vimla här framöver. Kanske kan man få ner skärmtiden lite för barnen också och det skulle vara ett plus i kanten. Det värsta som kan hända är väll att man tids nog måste gå tillbaka till Tele2 som kund igen. Men just nu känns inte det alternativet som en bra lösning och det har med deras kraftiga prisökning att göra. Hoppas du är nöjd med Bahnhof iallafall :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Det kan vara kämpigt med kraftiga procentuella höjningar. Jag själv är dock lite upprymd av dessa höjningar då min förhoppning är att det kan visa sig i bolagets utdelningar och aktiekurs i framtiden eftersom att jag är aktieägare i Tele2.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Blåmes.

      Får väll hoppas att kunderna accepterar dessa prishöjningar. Isåfall är det nog inga problem att Tele2 kan fortsätta med fina utdelningar även framöver. Det gäller dock att ha en balans när man väljer att höja priserna. Väljer kunder att lämna kan det slå negativt åt andra hållet istället. Men förhoppningsvis väljer väll de flesta att betala ett högre pris även om det suger i det korta perspektivet.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Bytte precis till Tele2 från Telia. Tog deras erbjudande 299kr/mån i 2 år. Haft Telia i flera år innan och alltid ringt och fått ner priset till 299kr/mån vilket jag tycker är ett rimligt pris för internet men nu vägrade dom gå med på priset, det va 399kr/mån som gällde så då sa jag upp abonnemanget.
    599kr/mån är ju hutlöst dyrt för bara internet, kommer jag aldrig betala!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Som du skriver finns det alltid en gräns hur mycket man vill betala för en vara/tjänst. Det blir ju en fin besparing för dig framöver. Får bara hoppas på att Tele2 fungerar lika bra eller bättre än Telia framöver. Här har Tele2 fungerat bra, men läser man deras kundomdömen på Trustpilot verkar det inte vara alla som är nöjda med deras tjänst. Du får väll återkomma här på bloggen tids nog och berätta om Telia eller Tele2 är bäst :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Håller med om att bredbandsleverantörerna höjt priserna lite väl mycket, de kan ju knappast ha drabbats av så stora ökade kostnader som de måste få kompensation för.


    Nyligen testade jag att byta ner mig till 10/10, och upptäckte ingen som helst skillnad mot tidigare då jag tror att vi hade 100/100.

    Nu betalar jag 239 per månad hos en lokal leverantör, det var det billigaste som fanns att välja på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire2025.

      Underbart att höra någon mer som är nöjd med gamla goda 10/10 hastigheten :-) De fungerade perfekt även för mig men Tele2 slutade tids nog att erbjuda den hastigheten och med det gick även priset upp. Det är ju faktiskt inte alla konsumenter som behöver ett supersnabbt internet. 239 kr är ju ett helt okej pris för den som inte behöver ha en så hög hastighet. Hoppas du kan ha kvar ditt låga pris även framöver.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Har haft Tele2 i snart ett år (hade stadsnät tidigare) men sade också upp detta i samband med höjningen. Blev erbjuden 120/10 för 249kr/mån i 12mån. Det nappade jag på. Har ägt aktien från o till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Bra att du kunde få det lite lite billigare. Det är ju trevligt att ha internet hemma men man vill ju inte betala hur mycket som helst för det. Håller tummarna att ditt innehav utvecklas bra framöver :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera