tisdag 10 oktober 2023

Köpt indexfonder för 150 000 kr idag

Då var det åter Tisdag och idag är börsen upp runt 2 % efter att ha gått lite dåligt under en period. Idag beslutade jag att öka på min exponering mot börsen och dagens transaktioner ser ni här under:


Som ni ser valde jag att placera 100 000 kr i Nordnet Indexfond Sverige och 50 000 kr i Plus fastigheter Sverige Index. Tidigare i sommar valde jag att sälja av en stor del av mitt innehav i Avanza Zero ( 714 448 kr) och så här i efterhand var det en bra tajming då börsen just då var nära toppen. Sedan dess har börsen gått ner en del och det är som sagt billigare att återköpa i index idag. I dagsläget har jag ca 300 000 kr kvar i Avanza Zero men den största delen av mitt sparande finns nu hos Nordnet efter att flyttat det mesta av mitt sparande till dem. I Nordnets indexfond har jag nu ca 460 000 kr efter dagens köp och det kommer ökas på lite mer här framöver.

För er som inte vet är Nordnet Indexfond Sverige Avanzas motsvarighet till Avanza Zero. 

 Avanza Zero innehåller Stockholmbörsen 30 största bolag och har 0 % i avgift.

Nordnet Indexfond Sverige innehåller 101 bolag med en ESG inriktning. Det innebär att fonden investerar i bolag som uppfyller vissa hållbarhetskriterier. Även denna fond är med 0 % i avgift men ger som sagt en bättre riskspridning än Avanza Zero. 

Sen har vi Plus Sverige fastigheter index. Genom denna fond får man en bred exponering mot den svenska fastighetsmarknaden för 0.2 % i avgift. Sedan fonden startade har den en negativ avkastning på 45 %. Helt klart inte kul för den som köpte på toppen för snart 2 år sedan. Som bäst stod fonden på plus 16 % och det var 1 November 2021. Nu ligger fonden på minus 45 % och fonden har nu legat minus i snart 2 år förutom någon mindre uppstuds. Även om marknaden för fastigheter är iskall just nu är jag själv positiv till sektorn på lite längre sikt. Det är ju när allt ser som sämst ut det brukar vara som bäst att köpa aktier. Givetvis kan det bli sämre ändå i det korta perspektivet men har man lite tålamod är min tro att vi tids nog ser bättre tider även här. Skulle räntorna någon gång sänkas igen kommer vi se en uppvärdering här då sektorn är väldigt räntekänslig. Förutom denna fond har jag en stor exponering mot sektorn via Hufvudstaden och jag håller hårt även i dessa aktier. Efter regn kommer solsken.

Efter dagens investeringar ligger jag nu med nästan 300 000 kr i portföljbelåning. Jag ligger dock med 400 000 kr utanför börsen så jag är inte långt ifrån fullinvesterad igen. Jag kan tänka mig att gå in med 50 000 kr till på aktiemarknaden framöver men annars har jag kvar dessa utanför marknaden som lite buffert. Eftersom jag inte har något fast jobb längre behövs det lite extra säkerhet ifall något tråkigt skulle hända. På det tycker jag räntorna är väldigt höga just nu och vill av den anledningen inte låna upp alldeles för mycket på min portfölj. Men annars är tanken att fortsätta mitt månadssparande likt tidigare. En strategi som fungerar bra över tid.

Det var allt för nu.

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen. 

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)

4 kommentarer:

  1. Tjenare Slimis.
    Kul att se att du också indexar. Jag har sedan några år tillbaka börjar vikta mer och mer mot index och det ångrar jag inte. Försöker hitta en lagom blandning av index och utdelningar, egentligen skulle jag kunna köra all in på index men det är ju så förbannat kul med utdelningar så det kommer jag att fortsätta med. Dom största pelarna i portföljen är nu Investor, Industrivärden, Latour och Sp500 indexfond.
    God avkastning på dig, vi ses bland miljonerna.
    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Koll på kontot.

      Ja, index investeringar är inte så dumt. Det gäller dock att hitta någon strategi som fungerar över tid och jag skulle gärna haft lite mer i index än jag har just nu. Men det är som det är och det får gå bra med lite mer placerat i enskilda aktier just nu. Fin bas du har i din portfölj. Tror samtliga av dina största innehav kommer prestera bra på längre sikt.

      God avkastning på dig också. Vi ses bland miljonerna.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Bra att du börjar med PLUS Fastigheter Index. Själv har jag köpt PLUS Småbolag Sverige Index. Vem vill ha småbolag? Ingen. Det skall vara globala indexfonder som ligger nerlastade i amerikanska aktier. Tycker rakt av att en satsning på småbolagsindex och fastighetsindex idag innebär en unik investeringsmöjlighet.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars.

      Ja, det är ju mycket fastighetsrelaterat även i småbilagsfonderna och på lång sikt brukar ju småbolag gå bättre än stora bolag. Sett att små bolag inte alls hängt med på senare tid. Men jag tror de kan ta revansch när inflationen ser bättre ut och räntorna sänks och då kommer även riskviljan att öka igen. När det gäller globalfond så har ju det vart ett bra alternativ på senare tid och fått en extra skjuts av den svaga svenska kronan. Men när svensk ekonomi börjar gå bättre igen är min tro att den svenska kronan kommer stärkas igen. Då kanske en globalfond inte alls går lika bra som när den hade valutamedvind. Jag tror iallafall på Sverige på sikt och placerar mina pengar här hemma. Håller tummarna att Plus småbolag får en rejäl skjuts upp med tiden.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera