fredag 23 december 2022

Månadens inköp

 Då var det den 23:e December och ny lön in på kontot. Som vanligt för jag över en liten slant till mitt långsiktiga sparande. Denna månad blev sparandet lite sämre än tänkt. Det har vart mer utgifter än normalt framförallt tack vare utgifter för julklappar, mediciner, sjukhusbesök, fordonskatt mm. Nästa månad kommer se bättre ut ekonomiskt då jag snart är uppe i högkostnadsskydd för medicin. Jag får även lite extra betalt eftersom jag jobbar en del över jul.

Denna månad har jag iallafall valt att fortsätta stärka mitt ägande i H&M. Men det har även blivit en liten investering i Avanza Zero. Dagens transaktioner ser ni här under:


När det gäller H&M har bolaget haft ett tufft 2022 och aktien är ner runt 37 % i år om vi inte räknar med 2 stycken utdelningar på 3.25 kr per gång. Med dessa utdelningar är avkastningen något bättre.

Nu senast i veckan skrevs det om Justin Biebers senaste kollektion. Han blev rasande eftersom H&M släppt den utan hans godkänande. H&M har nu dragit tillbaka denna kollektion och aktien gick först ner men återhämtade sig något efter att denna nyhet släppts. Förutom det är konsumenten rekorddeppig just nu och julhandlen spås bli dålig. Jag var dock in på H&M en tur igår och då var det mer folk där än på mycket länge. Kanske julhandeln inte blir så dålig ändå. Det är iallafall när det ser som sämst ut det brukar det kunna bli bättre framöver. På sikt har jag fortsatt stark tro att H&M kan öka både sin försäljning och lönsamhet. Men för stunden har aktiemarknaden svag tilltro till aktien och med det sagt passar jag på att köpa fler aktier i bolaget nu när aktien handlas på en attraktiv nivå.

Förövrigt knallar livet på men jag har känt mig lite extra trött den senaste tiden. Jag vet inte om det kan ha att göra med min nya medicin jag tar dagligen eller att jag nyligen var smittad av Covid-19. Eller annars är det bara mörkret och jobbet som gör mig lite extra trött just nu. 

Vi går iallafall mot ljusare tider nu och jag ser fram emot bättre tider framöver. 

Min nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en god jul och gott nytt år :-)

6 kommentarer:

  1. Hej Slimis,
    Önskar dig och familjen en riktigt God Jul :-)
    Jag hoppas att du kan få någon ledig dag att njuta med dina närmaste, glöm aldrig att dom tillsammans med egna hälsan är betydligt viktigare än hur börsen och sparandet går.
    Vad gäller börsen har inget hänt från min sida, sitter och lurar med kassan och hoppas innerligt på en rejäl kommande nedgång.

    Vi tar nya tag kommande år!
    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Tack detsamma till dig och din familj :-) Det blev lite ledigt här på julafton men annars har det vart mycket jobb denna jul. Ja detta år slutar iallafall på minus men vi får ta nya tag för nästa år. Hoppas det dyker upp något bra köpläge för dig framöver. Finns ju bolag som tappat ganska rejält men sen har vi aktier som gått förhållandevis bra trots den ekonomiska nedgång vi sett den senaste tiden. Det blir iallafall ett spännande 2023 :-)

      Tack för kommentar.
      Vänliga Hälsningar
      /Slimis

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Go jul från Sossemats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sossemats.

      God jul till dig också och tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera