tisdag 1 mars 2022

Uppdatering av portföljen

Då var vi inne i Mars och mycket har hänt sedan mitt senaste inlägg. Invasionen av Ukraina har påverkat mig mycket och jag lider med den Ukrainska befolkningen. Det hela är hemskt och jag fördömer Ryssland aggerande. Av den anledningen har jag inte heller lagt någon tid på bloggen den senaste tiden.

Men jag tänkte iallafall uppdatera lite idag vad som har hänt när det gäller portföljen den senaste tiden. 

Till och börja med har jag återköpt 120 stycken aktier i Essity lite billigare än jag tidigare sålde av. Jag har även återköpt 20 st Lundbergföretagen som jag också ägt tidigare. Under börsnedgången ökade jag på rejält i Hufvudstaden och har även återköpt lite i Avanza Zero. Jag har köpt Hufvudstaden i omgångar och en del aktier köptes över dagens pris. De billigaste 500 aktierna köptes in för 122 kr per styck. Hufvudstadens aktie har hållit emot bra den senaste tidens nedgång men idag valde jag att minska ner mitt innehav lite. Ni som följt min blogg ett tag vet att jag kört en del swingtrading i olika aktier. Idag kom H&M aktien ner på så pass atraktiva nivåer att jag åter gick in rejält i aktien. I December förra året sålde jag av 16000 stycken H&M aktier för 167 kr per styck och 2400 stycken H&M aktier för 166.52 kr styck. Pengarna investerades i Hufvudstaden som jag då köpte 16650 stycken aktier för 129.95 kr styck. 

Länk till mina gamla inlägg gällande de transaktionerna hittar ni här: 

Idag återköptes H&M aktierna för ungefär 12 kr billigare än jag tidigare sålde. Samtidigt släppte jag en del Hufvudstaden aktier med ungefär 6 kr i förlust per aktie och dagens transaktioner ser ni här under. Förutom det ser ni nuvarande avkastning för i år samt nuvarande belåning.



Som ni ser ligger avkastningen något bättre än index än så länge detta år. Dagens nedgång är dock inte medräknad i detta diagram så resultatet är något sämre än det ser ut. Men samtidigt visar diagrammet en något sämre utveckling än min riktiga avkastning. Det har att göra med att jag likviderade 80 % av portföljen den 28:e December förra året och det tog ett tag att få in pengarna igen. Det gjorde att jag missade en del av nedgången i Januari och sparade en del pengar på det.

Nuvarande portfölj ser ni här under: ( Observera att alla inköpspriser inte stämmer då jag kört både kortsiktig handel samt flyttat lite mellan konton) 



Efter att belåningen är betald ligger portföljvärdet nu på ungefär 4050 000 kr. Det är en nedgång från 
 4 320 960 kr som portföljen toppade på i slutet av förra året. Givetvis tråkigt att portföljen tappat i värde men positivt att portföljen klarat sig lite bättre än index.

Framöver kan det hända att jag kör lite kortsiktig handel om tillfälle ges. Jag tror att dagens köp i H&M kommer bli bra på sikt men i det korta perspektivet känns det mesta osäkert på aktiemarknaden. Jag har även fortsatt stark tro på Hufvudstaden på sikt även om senaste rapporten kom in lite sämre än jag räknat med. Framöver fortsätter jag min strategi att öka på i nedgång när börsen surnar till. På sikt har det lönat sig att gå emot marknaden och köpa när andra vill bli av med sina aktier och det tror jag gäller även denna gång. 

Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Bloggen kommer även fortsatt vara ganska inaktiv i det korta perspektivet men som vanligt kämpar jag på med sparandet även i sämre tider. Jag hoppas att ni läsare mår bra trots omständigheterna som är just nu och att vi tids nog ser solsken efter regnet.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka.

Mvh Slimis

2 kommentarer:

  1. Vad tror du om HM? Sänker dom utdelningen nu eller helt enkelt drar in den.Nu när dom fått smak på det.

    SvaraRadera
  2. Hej Mats och ursäkta för sent svar.

    Jag hoppas H&M håller sitt ord och delar ut 6.50 kr som planerat. Blev rejält besviken när de drog in utdelningen 2020 men jag tycker läget ser bättre ut nu än då även om det är mycket elände gällande Ryssland. Vi får se vad H&M kommunicerar vid kommanade rapport.

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera