lördag 15 januari 2022

Nuvarande portfölj och lite allmänna tankar

Efter att ha sålt av en stor del av min portfölj i slutet av förra året är portföljen nu betydligt mindre än den var en gång i tiden. Men så här i efterhand hade mitt nuvarande sparande vart mindre värt i dagsläget om jag inte sålt av i slutet av förra året då börsen inte haft någon fantastisk start på 2022. Jag sålde ju tex ut mina Hufvudstaden aktier för 134.17 kr per styck och i skrivande stund står aktien i 132 kr. 920 andelar i Avanza Zero såldes ut för runt 365.50 kr per andel och dessa står nu i 356.13 kr per andel. Samtidigt har mitt riskfria räntesparande på strax under 1 % i ränta genererat ungefär 1000 kr sedan jag satte in pengarna här. Även om detta beslut var bra i det korta perspektivet hade det vart bättre att likvidera hela portföljen i slutet av förra året då börsen nu står något lägre. Men det är ju alltid lätt att i efterhand se vad man borde ha gjort och vad man inte skulle gjort. Årets avkastning är i alla fall negativ än så länge och nuvarande portfölj ser ni här under:




Sen är frågan givetvis vilken avkastning börsen kan ge 2022. Personligen tror jag vi vart lite bortskämda med en bra avkastning de senaste åren och någon gång kommer vi se en sämre period på börsen. När den kommer vet jag inte. Men under hela förra året såg vi ingen korrigering på börsen och det är ganska vanligt att vi i alla fall ser en korrigering på börsen ibland.  

Förövrigt kommer jag fortsatt ihåg kraschen 2008 och även om jag hade väldigt lite pengar på börsen då blev det en jobbig period över en längre tid. Det var svårt att få tag i ett jobb och många hade det kämpigt. På den tiden investerade jag bara 1000 kr i månaden i en blandfond hos AMF. Resterande del av mitt månadssparande placerades i guld som hade en betydligt bättre utveckling mellan 2008 och 2012. 

Idag väljer jag bort guld som investering. Jag tror dock fortsatt guldet kan vara bättre än ett riskfritt sparande över tid. Men det innebär en del kostnader att köpa och sälja guld. Sen finns det risker med att förvara guld hemma. Ska man istället förvara guldet i ett bankfack kostar även det pengar. 

Sedan mitt senaste senaste inlägg har jag placerat en liten summa i Spiltan Räntefond Sverige men annars har jag inte gjort några affärer. 

Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Hur ser ni läsare på börsen 2022?

  

8 kommentarer:

  1. Tror det kommer att bli kanske +5% eller något liknande, och betydligt mer volatilt än 2021. Skönt att vi har ca 250000 kr i utdelningar som står i kö redo att hoppa in i vår plånbok. Dock, skulle Putin invadera Gotland, då är "all bets off"... som jänkarna säger. Då lär man bli inkallad... och börsen är nog det sista man tänker på.

    Ja guld och silver är knepigt. Vi har lite AuAg Silver Bullet i barnportföljen, -16% hittills. Guld har vi enbart fysiskt i form av guldmynt som förvaras på hemlig ort, ej i hemmet och ej på banken. Dessa existerar främst av intresse, då jag hellre har mat, mediciner, bränsle eller ammunition än guld, om skymningsläget närmar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Imponerande med 250 000 kr i utdelningsprognos. Blir rejält med pengar att återinvestera :-) Tråkigt med din Silver investering. Men kanske blir den bättre på lite längre sikt. Även jag gillar guldmynt och samlade en gång i tiden på guldmynten från Oskar den 2:as tid. Men dessa mynt såldes när guldet var som mest populärt 2012-2013. Fina mynt är det i alla fall.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Å Välmommen tillbaka "TurSlimis" Riktigt fint timat där:)Längtar till att höra hur du fått ihop din första miljon igen.
    Mvh Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sossemats.

      Tack för det :) Hoppas även jag på att kunna jobba ihop en ny miljon här på kontot inom närtid. Året har dock börjat dåligt så just nu ligger miljonen längre bort än i början av året. Men det är som sagt bara kämpa på så går det sakta men säkert framåt :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hej Slimis,
    Kul att du använder kapitalet till det var tänkt, ett fint boende och trygghet till dig med familj.
    Får också gratulera till din fina timing med uttåget från börsen, just nu ser det väldigt bra ut men man vet ju tyvärr aldrig säkert. Jag tror i alla fall att det var bra och det passar också dina kommande planer vilket väl är viktigast.
    Önskar stort lycka till i husjakten, om du/ni inte har hittat något ännu?

    Vad gäller mig och börsen så har jag inte gjort mycket, utan ser fram mot att senare förhoppningsvis kunna köpa lite bra aktier billigare. Sneglar mot mera skogsaktier, dom passar min "långtråkiga" strategi bra :-)

    Vänliga Hälsningar
    Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Fick ett återfall med en kortsiktig affär idag men ska hålla hårdare i pengarna framöver. Tiden att sälja var bra. Iallafall i det korta perspektivet. Men det känns ju lite tråkigt att sälja när det gått bra så länge. Det är tänkt att vi ska titta på ett hus privat här i området. Men säljaren är inte klar för visning. Det är ett hus från 1944 med ett 160m2 stort garage samt pool. Förövrigt finns det 2 hus i närheten och båda dessa har pool. Helst skulle jag vilja ha något mindre hus med både mindre garage och helst ingen pool. Så det blir nog att ha tålamod om inte huset från 1944 skulle kännas helt rätt. Kanske kommer det ut lite mer hus på vårkanten. Vi får hoppas på lite rea tids nog igen så du kan fyndköpa skogsaktier :-)

      Jag återkommer om vi hittar något intressant hus.

      Tack för kommentar och hade bäst.

      Vänliga hälsningar

      Slimis

      Radera
  4. Hej igen Slimis,
    Trist det där med Nordiska, jag hoppas att det löser sig snabbt.
    Hahaha ! Känner jag dig rätt så blir det någon "snabbis" då och då :-) Nu när du dessutom gjort kapital tillgängligt på Avanza igen.

    Ha det bäst och lycka till!
    Mvh /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Rille.

      Det löste sig med Nordiska idag och det är jag tacksam för :-) Kändes inge bra att sitta låst när man valt ett rörligt avtal med fria uttag.

      Som du skriver kan det vara svårt att hålla sig när tillfällen dyker upp. Det blev en snabb affär idag också men jag ligger åter likvid med dessa pengar över helgen.

      Hade bäst och lycka till du med framöver :-)

      Vi hörs.

      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera