torsdag 27 januari 2022

Då var jag åter fullinvesterad

 Då var det åter Torsdag och nya möjligheter. Jag skulle egentligen uppdaterat bloggen tidigare men då det vart mycket sjukdom på jobbet har jag blivit utbeordrad på jobb och ingen tid för bloggen har funnits. Sedan min senaste uppdatering har det i alla fall hänt en hel del i portföljen. Jag sålde ju av hela mitt innehav i Hufvudstaden den 28:e December förra året och priset då var 134.17 kr per aktie. Förutom det såldes Avanza Zero av för runt 365 kr per andel. Samtliga 23 000 stycken aktier har nu återköpts för 89736 kronor lägre pris. Förutom det har det blivit 2 kortsiktiga affärer i Hufvudstaden som gått bra och bidragit med en vinst på 10592 kronor. Jag har även återköpt en del andelar i Avanza Zero och även dessa har återköpts för några tusen kronor billigare. Summa summarum har dessa handlingar gjort att jag sparat över 100 000 kr på att minska min risk i tid innan vi fick en korrigering i början av detta år. På det kom Essity in med en rapport som marknaden inte gillade och aktien gick ner rejält igår. Jag har haft Essity på bevakning i några år men alltid tyckt att aktien vart lite dyr. Med det sagt passade jag igår på att köpa in 1400 stycken aktier till portföljen. Även om aktien underpresterat under en längre tid tror jag vi kan se bättre tider framöver. Essity är ett defensivt val och min tro är att aktien kan ge en bättre avkastning än den riskfria räntan på sikt. Trevligt att Essity även höjde utdelningen till 7 kronor per aktie och mitt köp ökar de årliga utdelningarna med 9800 kronor. 

Förutom det är jag fortsatt positiv till Hufvudstadens aktie som ni kanske förstår efter ett köp för 3 miljoner kronor i aktien. Jag har följt bolaget i flera år och den senaste tiden har priset på aktien gått ner. Aktien har funnits i Swedbanks fokusportfölj samt i Xact högutdelande men ingen av dem verkar vilja äga aktien just nu. När jag ser på Xact högutdelande verkar de köpa aktien när den står högre i kurs och sedan sälja av och förlora pengar i alla fall i det korta perspektivet. När de haft aktien i fonden har jag stått utanför och när de sålt ut sig har jag istället köpt in mig billigt. På ett år ligger jag plus 442000 kr i aktien och att köpa aktien när den har vart billig har vart en vinnande strategi över tid. Jag är i alla fall positiv till Hufvudstadens aktie på sikt. Antal lediga kontor var som mest 24 stycken i Stockholm och då stod aktien högre än idag. Idag finns 16 stycken lediga kontor. Förutom det har jag ringt till Cecil Coworking för att se hur det går. Detta projekt startades för drygt ett år sedan och Hufvudstaden visste väll inte riktigt hur populärt det skulle bli. För er som inte vet är detta ett kontorshotell där man blir medlem och sen kan ha sin egen kontorsplats. Mot min förvåning var samtliga 300 platser uthyrda och det verkar gå riktigt bra för den nystartade verksamheten. Som jag skrivit tidigare flyttar även Stadium in i Hufvudstaden lokaler till hösten och Max har nyligen etablerat sig i i McDonalds gamla lokaler. Aktien handlas just till över 30 % substansrabatt och aktien har inte vart populär sedan slutet av 2019 pga pandemin. Innan pandemin handlades aktien till en premie och min tro är att substansrabatten kommer minska över tid om vi tids nog får se ett slut på denna pandemi. I det korta perspektivet har givetvis bolaget påverkats negativt av pandemin och flera av Hufvudstadens hyresgäster har fått tagit emot pandemistöd. Men som sagt så tror jag på en uppvärdering av aktien på lite längre sikt. Det ska i alla fall bli spännande med kommande rapport som släpps den 17 Februari. 

Hur som helst har året i alla fall startat bra när det gäller min portfölj och till dagens datum är min avkastning positiv om vi ser till de ränteintäkter jag haft på mina riskfria sparkonton. Samtidigt är Omx30 ner drygt 6 % i skrivande stund. 

Avkastningen för i år fram till idag ser ni här under: Observera att avkastningen är något bättre då mina ränteintäkter från sparkonton inte är medräknade:


          Nuvarande portfölj ser ni här under:





Förutom detta har jag fortsatt kvar 100 000 kr i likvider som inte är investerade. Tyvärr råkade jag av misstag låsa 1050 000 hos Santander i 1 månad. Jag reklamerade detta då man har 14 dagars ångersrätt men banken struntade totalt i detta även om man har rätt enligt lag att ångra ett sparavtal. Det gör att jag just nu ligger belånad med 950 000 kr hos Avanza till en högre ränta än Santander betalar mig. Men då pengarna endast är låsta till mitten av Februari får det vara okej att förlora lite pengar gällande räntan i det korta perspektivet. Det kommer dock dra ner årets avkastning lite grann då denna räntekostnad hamnar hos Avanza samtidigt som jag får ränteinkomst utanför börsen.

Hur börsen går framöver vet jag inte. Men jag känner mig trygg med de bolag jag äger och hoppas givetvis på en helt okej avkastning även detta år. Det hela har i alla fall börjar bra genom att jag drog ner risken i slutet av förra året och nu istället återköpt aktier och fonder för ett lägre pris. Framöver kommer jag öka på ytterligare lite i Avanza Zero men annars kommer inget större köp göras eftersom likviderna åter är investerade till största del.

För er som undrar hur det blev med vårt husköp så är detta fortfarande aktuellt. Men det finns just nu inga hus ute till försäljning som intresserar oss. Jag har även annonserat på Facebook att vi söker hus i det område vi bor utan resultat. Med det sagt kan det  dröja innan vi hittar något hus och jag tog därför beslutet att pengarna får fortsätta jobba på börsen tillsvidare. Vi har ju även ett skuldfritt boende så det finns pengar till kontantinsats och lite mer om vi skulle hitta vårt drömhus framöver. Det finns ju även  möjligheten att sälja av lite fonder/aktier om rätt hus dyker upp framöver alternativt ta något mindre banklån. Vi får helt enkelt se om/när något hus som intresserar oss dyker upp.

Nuvarande portfölj ser ni i alla fall på höger sida av bloggen och som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig Torsdag :-)


4 kommentarer:

  1. Haha ringde du till Cecil Coworking!! Dedikerat!! Det hade jag nog också i och för sig gjort om jag haft lika stor position i bolaget..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiegrubbel.

      Jag har vid flera tillfällen kontaktat olika företag när det vart något jag funderat över. Över tid har jag kontaktat H&M, Handelsbanken, SCA, Telenor, BillerudKorsnäs och Hufvudstaden. Kanske något mer företag som jag glömt bort. De flesta jag pratat med har vart väldigt vänliga och de har bra kunskap om de frågor jag haft. De har hjälpt mig när jag vart lite osäker innan en investering och när jag har fått svar på det jag funderat över känns det bättre. Med det sagt tycker jag det är värt mycket att dessa företag erbjuder denna service till oss aktieägare.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis,
    Har gjort detsamma vid några tillfällen och precis som du mötts av vänlighet och god information av företagen.
    Har också investerat lite i Essity, köpte första gången för ett tag sedan (2-3år) och fyllde på lite grann nu efter rapporten (första affären på länge). Det är ingen större position i portföljen 4-5% men jag tror som du att det kan vända så småningom, vi får se om du/jag har tålamodet :-) Som du säger så tickar det ju in lite utdelning medans man väntar.

    Lycka till med husjakten och placeringarna
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Kul att höra om dina erfarenheter. Kommer ihåg att du har Essity i portföljen. Håller tummarna att de kan få upp vinsten lite mer här framöver och att bolaget fortsätter höja utdelningen över tid. Tålamodet blev kortvarigt då jag släppte mina Essity för Hufvudstaden idag. Men jag åtekommer säkert i aktien om läget är rätt. Annars finns ju bolaget i Avanza Zero till liten del.

      Tack för det. Vi tittar runt lite och det verkar vara lite hus på gång så vi får se vad som dyker upp.

      Lycka till även du med placeringarna.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera