fredag 21 januari 2022

Köpt och sålt aktier för 3.4 miljoner idag

Då var det åter Fredag och nya möjligheter. Idag fortsätter börsen ner och hur jag än gör förlorar jag pengar i princip varje dag som börsklimatet ser ut just nu. Även om jag just nu ligger med ungefär 80 % i räntor, lyckas med min kortsiktig handel låg jag drygt 10 000 kr minus innan dagens nerställ på 1.72 % för omx30. 2022 går med det sagt mot mitt sämsta år någonsin om man ser på min utveckling sedan bloggens start. På 3 veckor är Omx30 ner -4.37 % och det är ett steg upp och två steg ner om vi ser den senaste tidens utveckling på börsen. Men hade det inte vart för att jag sålde av större delen av min portfölj i slutet av förra året hade förlusten vart betydligt större. Så i det korta perspektivet var detta ett bra beslut. Samtidig lär man räkna med att börsen inte bara kan gå upp varje vecka år ut och år in. Som jag tidigare skrev brukar vi i alla fall se en korrigering på börsen ibland och det såg vi inte under 2021. När denna korrigering kommer vet jag inte men det lär visa sig. Efter en sur dag på Stockholmsbörsen var jag åter tvungen att in och stödköpa lite Hufvudstaden aktier även om jag skulle sitta still i båten. 

Dagens transaktion ser ni här under:


Som ni ser släppte jag åter mina Hufvudstaden aktier ganska omgående och fortsätter investera vinsten från min kortsiktiga handel i Avanza Zero. De andra pengarna från försäljningen är åter placerade på sparkonto hos Avanza. 

Förövrigt fixade Nordiska.se till mitt problem att verifiera mitt konto idag. Så nu kan jag troligtvis få ut mina sparpengar därifrån igen. Men för stunden får de sitta kvar där till 0.95 % ränta.

 Får ni själv problem med någon bank rekommenderar jag er att ringa Konsumenternas

 på telefon nummer 0200-225800. De är otroligt kunniga och hjälpte mig med bra tips i detta ärende och det är jag tacksam för.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig helg :-)

2 kommentarer:

  1. Procentuell upp och nedgång märks speciellt när man har stora belopp. Förbannelse eller välsignelse?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiegrubbel.

      Jag tror det hela beror på flera faktorer. När man är i början av sin spar karriär är det bra med en stor procentuell nedgång då man kan köpa hela marknaden billigare. Ska man precis gå i pension och sparat hela livet är det dock inte lika kul med en stor nedgång. Det kan ta lång tid att spara ihop ett kapital som snabbt kan gå förlorat i ett börsfall. Säg att jag har en portfölj på 4 miljoner kronor. Börsen sjunker 25 % och jag ligger back 1 miljon kronor. Som låglönearbetare har jag alltid haft som mål att spara 10000 kr per månad. Nu har det blivit lite mer sparat över tid men 10 000 Kr i månadssparande är ganska mycket för de flesta normalinkomsttagare. 1 miljoner kronor tar då 8 år och 4 månader att spara ihop igen om vi bortser ränta på dessa pengar. Sen återhämtar sig förhoppningsvis börsen på lång sikt. Men det kan ta lång tid och det är långt ifrån alla som har de tålamod som krävs om det blir en längre nedgång på börsen. Det är helt enkelt inte lika kul när man förlorar pengar på börsen och då letar sig dessa pengar någon annanstans. Nu är ju börsen endast ner några procent än så länge detta år. Men vissa sektorer och aktier är betydligt mer ner. Kanske återhämtar sig börsen under året eller annars fortsätter det ner. Hur börsen än går tycker jag man ska vara försiktig med sina pengar. Annars kan de lätt gå förlorade.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera