onsdag 15 september 2021

Köpt och sålt aktier för 820 000 kr idag

 Då var det Onsdag och nya möjligheter. Idag släppte mitt näst största innehav H&M försäljningssiffror för det senaste kvartalet och försäljningen var lägre än väntat. ¨

Omsättningen steg 9,3 procent till 55 585 miljoner kronor (50 870). Utfallet kan jämföras med analytikerkonsensus som låg på 57 382. I lokala valutor ökade omsättningen med 14.

Förutom detta var cirka 180 butiker stängda i början av kvartalet. De öppna butikerna har fortsatt påverkats av restriktioner och vid kvartalets slut var cirka 100 butiker fortsatt stängda. 

Exklusive Asien och Oceanien var försäljningen tillbaka på samma nivå som innan pandemin.

H&M skriver även att butiksförsäljningen tagit fart när restriktioner lättats upp samtidigt som online försäljningen fortsatt att öka.

Givetvis hade jag hoppas på en något bättre omsättningsökning under detta kvartal. Men min förhoppning inför kommande rapport är att H&M fortsatt har en god kostnadskontroll, lagernivån fortsätter ner och att försäljningen succesivt förbättras från den här nivån. Jag räknar även med att H&Ms e-handel fortsätter ta allt större del av försäljningen framöver. Jag behåller just nu mitt nuvarande innehav och är läget rätt kanske jag ökar på lite till.

Hursomhelst tycker att marknaden straffade aktien väl hårt idag på dessa försäljningssiffror. Jag valde därför att köra en kortsiktig affär som ni ser här under:


Förutom H&M sjönk även Hufvudstadens aktie ganska rejält idag. Jag valde även att göra en mindre kortsiktig affär här och har aktien på bevakning. Skulle Hufvudstaden komma ner en bit till tycker jag aktien börjar se allt mer intressant ut på lite längre sikt. I det korta perspektivet har dock vakanserna på kontor ökar hos Hufvudstaden enligt deras hemsida. Jag läste även att McDonalds stängt sin första butik som låg i just Hufvudstadens lokaler. Vi får se om det blir någon mer affär i Hufvudstaden framöver eller om jag står över. Det kommer i alla fall uppdatering här om så blir fallet. Förutom dessa affärer har jag ökat på lite i Avanza Zero den senaste tiden. Men det har endast vart mindre summor.

Belåningen ligger just nu på 13.3 % . Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen. 

Med det sagt vill jag önska alla läsare en fortsatt trevlig vecka :-)

4 kommentarer:

  1. Fint resonerat Slimis! Köpte också lite H&M men lååångt ifrån lika mycket :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kronan.

      Håller tummarna att våra köp i H&M blir bra på lite längre sikt :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Jag köpte för 18.889 Kr igår. Sålde för 0.
    Dock ingenting i H&M :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej NLI.

      Vad blev det för inköp för dig? :-)

      Mvh Slimis

      Radera