torsdag 16 september 2021

Hufvudstaden åter i portföljen

Då var det Torsdag och nya möjligheter. Idag fortsatte Hufvudstadens aktie ner och precis som jag skrev i mitt förra inlägg tycker jag aktien känns intressant igen på dessa nivåer. Aktien har gått svagt den senaste månaden och handlas nu till ungefär 25 % i substansrabatt. För er som följt bloggen kanske ni minns att jag tidigare sålde av 8900 stycken aktier i bolaget för 142.55 kr st. Idag valde jag att återköpa samtliga dessa aktier lite billigare. Samtidigt fick jag lätta på mitt Handelsbanken innehav för att finansiera köpet. 

Dagens transaktion ser ni här under:





Med det sagt är jag åter lycklig aktieägare i Hufvudstaden och välkomnar dem till portföljen. I och med dagens transaktion har även riskspridningen i portföljen blivit riktigt bra. Portföljens belåning ligger efter denna transaktion på 13.3 %. 

Uppdatering: Den 17 September är börsen åter ner. Jag gör totalt 5 affärer i Hufvudstaden och det hela slutar med att jag ökar på med ytterligare 600 aktier till portföljen. Priset idag var 137.25 kr per aktie. Efter denna transaktion ligger nu belåningen på 14.5 % 

Uppdatering 2: Den 18 September är börsen ner igen. 500 aktier i Hufvudstaden köps in för 135 kr st. Lite senare köps ytterligare 1100 stycken aktier i Hufvudstaden för 133.58 kr st. Efter dessa transaktioner ligger belåningen på 17.2 %.

Uppdatering 3: Den 19 September är börsen upp. 1100 stycken aktier i Hufvudstaden säljs av för 134.61 kr st. Men återköps kort därefter för 133.80 kr per styck. Belåningen ligger fortsatt kvar på 17.2 %. 

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)


7 kommentarer:

  1. En nyfiken fråga, varför sälja SHB nu när de äntligen kommer få lämna utdelning igen?
    Är nog bara någon månad kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nyttboende.

      Precis som du skriver kommer Handelsbanken troligtvis dela ut mer pengar än de gjort den senaste tiden. Men just nu väljer jag att ta in Hufvudstaden till portföljen igen. Detta då aktien kommit ner på en bra nivå i jämförelse med när jag sålde av mitt innehav sist. Under hela förra året och en bit in på det här året körde jag swingtrading i bland annat Handelsbanken och Hufvudstaden och det fungerade bra. Vinsten i Hufvudstaden summerades till över 400 000 kr. Det hela slutade dock med att jag tids nog blev överexponerad mot Handelsbanken och det kändes okej just då. Jag tror att Handelsbanken kommer prestera helt okej på längre sikt men att utdelningarna kommer bli lite sämre än för våra andra storbanker. Det är sällan jag blivit överraskad på uppsidan när det gäller Handelsbankens utdelning. Just nu vill jag ha en bättre riskspridning som jag länge jobbat för. Med det sagt är det inte huggit i sten att jag kanske återköper lite i Handelsbanken aktier om läget skulle bli rätt igen. I så fall kommer det uppdatering här på bloggen.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis,

    Det ser ut som att vi blir ägare av industrivärden :-)

    https://www.di.se/nyheter/handelsbankens-ordforande-om-beslutet-att-dela-ut-maktaktierna-vi-renodlar/

    Mvh /Rille

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Så sant Rille :-) Ser fram emot att åter äga Industrivärden.

      Hoppas allt är bra annars. Önskar dig en trevlig Onsdag kväll.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Grattis till hög belåningsgrad på en fallande börs... Hävstången går åt båda hållen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Hög belåningsgrad? I dagsläget ligger jag på drygt 16 % och till skillnad mot många andra har jag varken belåning på min bostad eller några andra lån. Jag klarar med det sagt av ett nedställ på börsen om så skulle bli fallet. Börsen har backat några procent och det är helt normalt. Men min portfölj ligger fortsatt bättre än index detta år. Om det blir en fallande börs framöver lär det visa sig. Än så länge har vi endast en korrigering och det får man räkna med på längre sikt. Om du är så säker på en fallande börs kan du ju ta position för det genom att blanka det du tror ska ner.

      Lycka till.

      Hälsningar Slimis

      Radera