fredag 27 november 2020

Från 970 000 kr till 3.1 miljoner kr på 51 månader

Idag är det exakt 51 månader sedan denna blogg startades. Sedan dess har jag sparat varje månad och portföljen har växt sig större för varje år. Det har vart en tuff tid med mycket jobb och hög sparkvot över tid. En dag som denna känns ändå mödan värt att jobba hårt för att en dag kunna bli mer ekonomisk fri. 

Jag är inte där än men jag känner att jag kommit en bra bit på vägen. Eftersom jag fortsatt är relativt ung har jag fortsatt tiden på min sida när det gäller sparandet. Ett av mina mål är att bli riktigt gammal och då behövs ett rejält sparkapital för att få en guldkant på äldre dar. Jobbar du idag i ett låglöneyrke likt mig kan du inte räkna med att få någon hög pension från din arbetsgivare. Vill du ha det bra ställt på äldre dar är det bara att jobba hårt och investera dina pengar för en bra framtida pension. 

När jag startade denna blogg i slutet av Augusti 2016 var iallafall min portfölj värd 970 000 kr. I skrivande stund uppgår värdet till drygt 3.1 miljoner kr. Det innebär att portföljen i snitt växt med nästan 42000 kr varje månad sedan starten av bloggen. Det har givetvis vart perioder som vart tufft för portföljen. Framförallt detta år då portföljen rasade från 3 miljoner ner till 1.9 miljoner på kort tid. Men att fortsätta kämpa när allt såg som sämst ut har gjort att portföljen än en gång står runt ATH. Skulle jag däremot gett upp när det såg som värst ut hade jag lämnat börsen med en rejäl förlust. Att sälja när allt ser som värst ut brukar vara en dålig affär. Det kan vi se så här i efterhand när börsen har återhämtat sig. 

Min nuvarande portfölj ser ni här under: (Observera att inte alla inköpspriser stämmer pga swingtrading)













När det gäller min portfölj håller jag fortsatt hårt i mina Handelsbanken och H&M aktier. Förutom detta har Avanza Zero växt på bra och det passar bra som lite riskspridning i portföljen. Belåningen har gått ner rejält och ligger just nu på ungefär 4.5 %. Mitt mål framöver är att åter bli skuldfri igen. Framöver hoppas jag att den senaste tidens dollarförsvagningen kan fortsätta gynna H&M. Jag tror också att Handelsbanken tids nog kommer få den uppvärdering aktien förtjänar. Jag tror inte på några nämnvärda kreditförluster framöver och får vi bara lite utdelning från våra svenska storbanker till våren tror jag hela sektorn kan gynnas av det. I slutet av året kommer en uppdatering om vilken avkastning portföljen haft under året. Som det ser ut just nu ligger jag efter index än så länge detta år. Men jag hoppas som sagt på en liten revansch innan året är slut. Den som lever får se hur det går.

Förövrigt är det fortsatt ansträngt i vården och jag har jobbat 7 dagar i sträck innan jag fick ledigt idag. Även framöver kommer tiden för bloggen vara knapp. Men jag kommer uppdatera hur läget är när tid finns. Som läget är just nu är det fortsatt viktigast att prioritera jobbet framför bloggen. 

Jag hoppas iallafall att allt är bra med er läsare och att ni håller er friska. Tack även till dig som skickade mig ett mail. Jag har tyvärr inte haft tid att svara på det. 

Med det sagt vill jag önska er alla en trevlig helg :-)


24 kommentarer:

  1. Hallå Slimis! Det gäller att ibland ta sig lite tid att titta tillbaka och njuta av vad allt det hårda arbetet och kämpandet åstadkommit. Över 3 miljoner nu och portföljvärdet börjar bli högt på riktigt. Bra jobbat och fortsätt framåt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Ja det är kul att se hur det gått över tid. Det har helt klar vart en del kämpande men tids nog har det gett ett bra resultat. Fortsatt lycka till även du samt tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Svar
    1. Hej Skidåkare och tack för det :-)

      Önskar dig en trevlig dag.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Stämmer inköp 2,8 miljoner och värde 3,2 miljoner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sportcarl.

      Nej 2.8 miljoner stämmer inte. Över tid är det betydligt mindre men har ingen exakt summa då jag bytt bank för mina aktieaffärer ett par gånger.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Makalöst bra jobbat! Så inspirerande!!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Guy.

      Tack för det. Bra jobbar även du med både din blogg och din portfölj.

      Trevlig vecka!

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Bra jobbat - både med portföljen/sparandet och med det vanliga jobbet!

    I all välmening: Se upp för överansträngning!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon.

      Tack för det. Det gäller att se upp för varningstecken när man jobbar mycket. Men så länge det känns bra och jag trivs på jobbet ställer jag upp. Jag hoppas ett det blir bättre med smittspridningen nu framöver iallafall.

      Önskar dig en trevlig vecka och tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Vilken resa!
    Fantastiskt gjort.

    Hoppas det lugnar ner sig snart så du kan njuta lite av det goda också.
    Vi håller alla tummarna och gör vårt bästa för att det ska lugna ner sig nu.

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?

      Ja vi hoppas att det bli bättre nu framöver. Förhoppningsvis ser vi snart ett vaccin som kan hjälpa. Den som lever får se hur pandemin utvecklar sig.

      Önskar dig en trevlig vecka och tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  7. Svar
    1. Hej Investerarfar.

      Tack och detsamma till dig :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  8. Svar
    1. Hej Nyttboende.

      Tack för det. Antar att även du haft en bra utveckling över tid? Hoppas allt är bra annars med dig.

      Tack för din kommentar.

      mvh Slimis

      Radera
  9. Det låter ju fantastiskt bra! Min resa började i mitten av November 2016 med 450 000:- i mer eller mindre bra fonder - då jag fick upp ögonen för aktier. Vissa investeringar har blivit riktigt dåliga medans andra har vart riktigt bra! Totalt värde på min portfölj är nu 1,9 miljoner men då har jag också ett lån på 0,5 miljoner som jag har till mycket bra ränta på min bostad. (och därmed valde att investera på börsen)
    Jag skulle dock aldrig våga ha majoriteten i bara två bolag utan har 20+

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tomas.

      Får gratulera till en bra utveckling.

      Jag trivs bra med lite färre bolag i portföljen. Men givetvis ger fler bolag en bättre riskspridning. Tids nog kommer jag ta in något mer bolag i portföljen men just nu är portföljen väldigt koncentrerad.

      Fortsatt lycka till med ditt sparande och tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  10. Grymt bra jobbat!
    Ett kvitto på att det lönar sig att inte paniksälja, trots att jag kan föreställa mig att det var lite nervöst i våras. ;-)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fumlan.

      Ja det var helt klart en tuff nedgång. Men en bra erfarenhet att vara med om. 2020 är inget vanligt år och troligtvis lär det dröja innan vi ser någon liknande nedgång på börsen i framtiden.

      Trevlig vecka och tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  11. Bra jobbat Slimis! Både med sparande och jobb!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise och detsamma till dig!

      Önskar dig en trevlig vecka.

      Mvh Slimis

      Radera
  12. Hej Slimis, har smygläst denna blogg under något halvår. Tack för dina inlägg och för din insats i ditt jobb! Undrar om värdeökningen per månad, hur mycket av det är egna insättningar från ditt jobb? Utöver detta så skulle jag eventuellt rekommendera att sprida risken lite med H&M. Jag är modedesigner själv, och jag har jämfört H&M med Zara (Inditex) och skulle säga att Zara är hästlängder före i utförande, och är ganska säker på att de kommer växa bättre än H&M. Ha det fint! Richard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Richard.

      Jag är osäker exakt hur mycket som är sparande och hur mycket som är värdeökning i portföljen. Detta då jag använde Nordea Investor under 2017 och 2018. Men min utveckling sedan 2016 kan du läsa om i länken här under:

      https://slimis20.blogspot.com/2019/12/portfoljbokslut-2019.html

      Gällande Zara har jag uppmärksammat att de är populärare än H&M. Iallafall när det gäller följare på Instagram. Om du nu är modedesigner har du bättre koll än mig gällande deras kläder och det kan mycket väl vara så att Inditex är snäppet bättre än H&M.

      Jag tycker dock fortsatt H&M är en av de bättre aktörerna när de gäller kläder. När man handlar hos H&M får man helt enkelt mycket kläder för pengarna. Hela familjen handlar sina kläder hos dem och jag tycker framförallt deras barnkläder sticker ut på ett positivt sätt. Jag gillar även H&Ms hållbarhetsstrategi framöver och deras nya varumärke Afound som jag tror kan bli bra på sikt.

      I dagsläget behåller jag mitt innehav i H&M men kommer som sagt inte öka på något mer i det korta perspektivet.

      Hur går det själv med ditt långsiktiga sparande? :-)

      Tack för att du följer och kommenterar här på bloggen.

      Hade fint!

      Mvh Slimis

      Radera