fredag 19 juli 2019

Sålt Spiltan Räntefond. Köpt Nordea

För ett par dagar sedan tog jag beslutet att sälja av min Spiltan Räntefond. Denna fond har legat belånad med 0 % ränta hos Avanza i väntan att investera i något som kan ge mer avkastning på längre sikt. Nu har vi kommit in en bit på rapportperioden och framförallt bankerna har tagit rejält med stryk. Det är framförallt högre kostnader och lägre intäkter i sektorn den senaste tiden . De låga räntorna verkar håller i sig tillsvidare. På det är det diverse penningtvätt skandaler och oro för sänkta utdelningar. Detta har pressat bankaktier rejält och i dagsläget är inte bankerna särskilt lockande bland många investerare. Det var annat för ett par år sedan när bankerna sågs som pålitliga utdelningsmaskiner. Men när allt ser som ljusast ut brukar det kunna vara läge att sälja. Det var det jag gjorde 2017 när banker överlag var populära här på börsen. Nu senaste för ett par dagar sedan ökade jag på mitt ägande i Handelsbanken och idag har jag köpt in 1000 st Nordea aktier för 64.53 kr per st + courtage. Jag kan mycket väl tänka mig öka på lite mer i Nordea om kursen fortsätter ner en bit. Annars är jag nöjd med nuvarande exponering. Gällande Spiltans Räntefond gav den mig 196 kr plus under den tid jag ägde den. Räntefonder är ett tryggt sparande men ger inte särskilt mycket avkastning efter att ISK skatten dras. Jag väljer därför att nu omplacera mina pengar i något jag tror kan ge mer avkastning på lite längre sikt. Efter köpet i Nordea har jag fortsatt ett utrymme för mer köp inom ramen till 0 % belåning. Som vanligt kommer jag uppdatera här på bloggen om jag gör någon förändring i portföljen. Mina Nordea aktier har lagts på min Aktie/fond depå tillsvidare. Detta ger en högre beskattning men eftersom jag inte är sugen på att skaffa någon KF får innehavet ligga här tillsvidare. Detta ger mig även en möjlighet att dra av en viss förlust om min investering skulle visa sig helt fel på längre sikt. Handelsbanken är som sagt fortsatt mitt top pick i sektorn och jag ser det som lite högre risk att äga Nordea och av den anledningen är även min portföljandel betydligt lägre i denna bank.

Uppdatering:

Här på Måndag fortsatte banksektorn ner överlag. Efter en del funderingar i helgen valde jag att ta en mindre förlust i Nordea och med det omplacera pengarna. Nordea aktierna la jag på mitt aktie/fond konto och med det drar jag av denna mindre förlust. Istället har jag åter lagt pengarna i Handelsbanken igen och dessa aktier placerade jag nu på mitt ISK. Nordea såldes på 63.77 kr st och Handelsbanken köptes in för 91.45 kr st.  På sikt borde ISK löna sig om bolagen jag äger går bra. Nackdelen är givetvis att man inte kan dra av några förluster om bolagen man äger går dåligt. Jag tycker fortsatt Nordea känns väldigt attraktivt värderad men samtidigt känns Handelsbanken som ett tryggare alternativ. Jag kan mycket väl ha fel hur jag tänker eftersom Handelsbanken är högre värderad. Men jag litar helt på Handelsbanken och därför är jag bered att betala lite mer än för de andra storbankerna.

Uppdatering 2:

Sålde av 800 H&M för 170.82 kr st. Köpte sedan in mer Handelsbanken till portföljen. Under dagen sjönk åter H&M och med det minskade jag sedan ner i Handelsbanken igen och återköpte 800 H&M för 168.07 kr per aktie. Totalt såldes st 1300 Handelsbanken aktier med 30 öre förlust per aktie och H&M kunde köpas tillbaka för ca 2000 kr billigare. Med det är jag lite trött på Handelsbanken just nu. Även om banken känns köpvärd är det givetvis tråkigt när portföljen tappar värde. Jag hoppas tids nog Handelsbanken samt våra andra storbanker får tillbaka ett visst förtroende. Men som vanligt när det gäller börsen gäller det att ha tålamod.

Uppdatering 3:

Idag gick H&M åter upp och jag valde därför att sälja av lite igen för att åter öka i Handelsbanken. 800 H&M har sålts för 169.87 kr st och in köptes åter 1300 Handelsbanken A för 91.02 kr st. Senare under dagen sålde jag åter av 1300 Handelsbanken för 91.04 kr per st. In köptes åter 800 H&M för 169.50 kr st.

24/7 Handelsbanken fortsatte ner idag. Jag avyttrade under dagen 1100 H&M för 167.97 kr st. In har ytterligare 1900 Handelsbanken köpts för 89.59 kr st. Får se om det blir möjlighet till någon mer swing trade de närmaste dagarna. Med det har även belåningen i portföljen gått ner den senaste tiden.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)

13 kommentarer:

  1. Hej!
    På lång sikt tror jag bank alltid är en okej investering.
    De tjänar bra med pengar fortfarande och med lite sparprogram Så kommer de fortsätta tjäna bra med pengar som delas ut till aktieägarna.

    Lycka till med Nordea. Jag kör på Swedbank.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB och ursäkta för sent svar.

      Även jag tror som sagt på bankerna på lite längre sikt men de känns lite mer riskfyllda än att äga än mer defensiva innehav. Vi får hoppas allt slutar bra tids nog efter allt som har hänt. Lycka till även du och tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Hej Slimis, Nordea är mitt näst största innehav och ökade idag.
    Dels tycker jag den aktien redan fått stryk så det räcker, och tror Gardell och Cevian kommer se till det blir bättring samt att det tillsätts en bra VD framöver

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nyttboende.

      Nordea känns verkligen attraktivt värderat om banken bara kan börja prestera lite bättre igen. Jag själv valde dock att åter omplacera till Handelsbanken idag även om den banken är lite högre värderad. Jag håller tummarna att alla våra storbanker tids nog uppvärderas igen. Äger ju även en hel del bank genom Avanza Zero.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Har också gett mig in i Swedbank nu. Inga jättesummor, men banksektorn blir spännande att följa de närmaste åren. Lycka till! Hälsningar Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise.

      Håller tummarna för din investering i Swedbank. Jag hoppas de klarar sig bra efter allt som hänt. Fortsatt lycka till med ditt sparande och tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Jag tycker också Nordea är lockande på dessa nivåer. Jag har dock redan en "full" position i bolaget så köper inte mer. Har utöver Nordea även SEB och Swedbank bland storbankerna.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Guy.

      Vet att du har en rejäl stekt i bolaget. SEB imponerar mest just nu av våra storbanker. Jag hoppas dock att våra banker överlag uppvärderas på sikt. Den som lever får se.

      Tack för kommentar och ha en trevlig vecka :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Äger bank som en utdelare, men samtidigt med en stor andel skepsis. Har spridit på de stora men även några mindre för att försöka minska risken. Bank får summerat inte överstiga 6% av totala aktieinnehavet. Bankerna ser alldeles för bra ut just nu för att vara sant tänker jag.

    Lycka till med din investering, och tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slutajobbavid55.

      Ja det känns som stor osäkerhet i banksektorn just nu. Vi får se tids nog hur det går för våra banker.

      Tack själv för att du läser och kommenterar bloggen :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Hej Slimis,
    Fyllde också på med en "slurk" Handelsbanken idag, tror det blir en utmärkt placering på sikt från de här nivåerna. Nu ska storbankerna köras ned ordentligt, för nu kommer en ny ekonomi där de små uppstickarna kommer att gälla. Har vi hört den förut :-)
    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
  7. Hej Rille.

    Jag tror Handelsbanken har sina trogna kunder. Men givetvis är det viktigt att man vårdar sina kundrelationer för konkurrens inom branschen finns det gott om och det är inga större problem att byta bank idag. I mitt eget tycke är jag inte speciellt imponerad av av den kundtjänst man får som kund hos någon bank jag haft att göra med. Detta är en av anledningarna att jag inte vill ha en massa skulder till banken. Man blir helt enkelt låst när man står i skuld och jag vill ha möjlighet att flytta mina besparingar om min bank inte lever upp till mina förväntningar. Men de flesta är beroende av banken då de har lån. Man får nog som kund vara tacksam om man får en ok upplevelse i denna verksamhet. Med det håller jag iallafall tummarna att Handelsbanken skärper till sig och visar att de är de bästa för kunderna. På så sätt kan även vi aktieägare få ta del av den goda avkastningen.

    Önskar dig en trevlig vecka.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera