onsdag 28 mars 2018

Utdelning Handelsbanken

Idag kom äntligen utdelningen från Handelsbanken in på kontot.

Mina 1800 aktier gav mig 13500 kr i utdelning. Börsen öppnade negativt och givetvis var jag glad för det då jag kunde handla lite billigare.

10 st Lundbergsföretagen köptes in för 578.50 kr st.

Lundbergsföretagen var länge högt värderade och handlades till en rejäl premie. Det var av den anledningen jag tidigare sålde mitt innehav. Vilket investmentbolag det än gäller vill jag inte betala någon premie. Just nu handlas Lundbergsföretagen med substansrabatt. Jag köper gärna mer i Lundbergsföretagen framöver om priset håller sig inom rimliga nivåer.

20 st Investor A för 353.50 kr st.

Även Investor handlas med en skaplig substansrabatt. Idag fortsatte jag att stärka mitt ägande i bolaget. Jag köper gärna mer Investor när priset känns ok.

10 st Wallenstam för 74.45 kr st.

Jag gillar Wallenstam främst för deras attraktiva fastighetsportfölj. Direktavkastningen är inte hög i dagsläget men jag tror på en fin avkastning på sikt.

Jag märkte även att jag hade nästan 3000 kr som jag glömt bort på kontot. Eftersom svenska börsen var stängd när jag upptäckte pengarna fick det bli en investering på amerikanska börsen. Ytterligare 7 Coca Cola aktier köptes in för 43.61 dollar per styck.

Imorgon kommer Hufvudstaden med nya utdelningar till portföljen. Eftersom jag äger 900 aktier blir utdelningen totalt 3150 kr. Det kommer ett nytt inlägg om vart dessa placeras imorgon.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Vart placerar du dina utdelningspengar?





5 kommentarer:

  1. Hej Slimis,
    Du sätter snabbt sprätt på kapital som trillar in, inga tankar på att avvakta något? Nu vet jag ju att du sitter på en fin kassa, så därav brister ju mitt resonemang att ta det lite försiktigt.
    Jag tycker att det är fina bolag som du köpt in, alla lite efter den gamla skolan med något mindre risk.
    Jag har haft en rolig strategi de senaste åren, har bestämt en aktie som jag skall använda huvuddelen (kanske allt) av nästa års direktavkastning att köpa in. För 2018 har valet fallit på Latour, slog till med ett antal idag.
    Har aldrig tidigare ägt aktien, men efter att ha läst på en hel del under lång tid så känns den med spännande innehav som en givande långsiktig investering.
    Vi får väl se :-) Kommer säkerligen att fortsätta tanka denna under några kommande månader.
    Förra året investerades hela min direktavkastning i Investor (som jag tyvärr klev av) ångrar det, även om jag nu kan köpa tillbaka dom billigare. Året innan i AstraZeneca och året före det Skanska och innan dess Holmen. De har alla varit bra innehav/investeringar, kanske är det så att lägga en del tid på att läsa igenom bokslut osv. i god tid innan man sätter igång investeringsfasen kan löna sig.
    Man skall dock inte glömma att börsen gått stadigt uppåt alla dessa år, å andra sidan är det ju inga småbolag med hög risk jag kommit fram till så kanske håller även resonemanget långsiktigt i en svagare börs. Sen får man inte glömma att hämta hem en fin vinst ibland, utav de bolag jag räknat upp så finns endast AstraZeneca och Holmen kvar i portföljen. Vinsterna från de sålda innehaven har placerats med kortare tid ägnat åt investerings besluten och varit mindre lyckade. Förmodligen finns lärdom att hämta av detta, försöka lära sig av misstag kan ju aldrig vara fel. Sitta lite längre med kassa som bränner i fickan och ägna mer tid åt investeringsbesluten kan nog vara rätt. Tror mao att jag har för bråttom!

    Önskar lycka till med investeringarna!
    Vänliga Hälsningar
    Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Har hållit på med det här i 20-25 år och har fortfarande för bråttom, man är nog rätt trög :-)
      DS.

      Radera
    2. Hej Rille.

      Jag köper alltid när jag tycker aktier känns attraktivt prissatta och det finns pengar på ISK depån. Men det händer ju även att jag säljer när jag tycker mina innehav börjar bli övervärderade. Eftersom jag har långt kvar till pension vill jag att pengarna ska jobba så effektivt som möjligt åt mig. Detta gäller samtliga mina pengar förutom mina likvider som är placerad med lägre risk. Vet att du har gjort många fina affärer och hoppas att du lyckas med många sådana även framöver :-) Min förhoppning är att mina bolag ska kunna klara en eller helst flera kriser. Eftersom jag troligtvis lever minst 50 år till får jag räkna med att även tuffare tider kommer med jämna mellanrum. Men då får man försöka försöka fynda bra bolag till bra priser. Det är då det är bra med en kassa :-) Men samtidigt så ger inte kassan så mycket avkastning men desto mer trygghet. Precis som du skriver lär man få mer erfarenhet med åldern. Man kommer säkert titta tillbaka på både sina misstag och det man har gjort bättre. Viktigaste är dock att försöka lära sig av det man gör fel utan att det kostar alldeles för mycket. Det glädjer mig att du kommenterar.

      Önskar dig en glad påsk Rille och lycka till även du nu framöver med dina investeringar! :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Snyggt jobbat Slimis, riktigt saftig utdelning du håvade in och fina köp. Bara mata vidare nu! :)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Frihetsmaskinen!

      Snygga inköp även du :-) Bara jobba vidare mot friheten nu :-)

      Mvh Slimis

      Radera