onsdag 12 december 2018

Blev fler förändringar i portföljen igen

Igår blev det åter förändringar i portföljen. Anledningen var att jag tyvärr var tvungen att ta ut lite pengar från portföljen av privata skäl. Totalt har ca 40 000 har tagits ur portföljen och med det minskade portföljens värde lite. Men då portföljen presterat bra den senaste tiden ligger portföljvärdet fortsatt på nästan 1 850 000 kr.  Det är första gången jag nallar pengar från portföljen men det kommer inte bli någon vana då mitt mål fortsatt är 2 miljoner i portföljvärde inom närtid. Hursomhelst var jag tvungen att ta dessa pengar från någonstans och jag passade då även på att omfördela min portfölj på samma gång. Innehaven har nu blivit lite mindre till antal igen och portföljen är mer koncentrerad. Fokus ligger på maximal avkastning nu framöver.

Av den anledningen har jag valt att avyttra min lilla post i Telenor med en liten vinst. Även SCA fick lämna med en liten vinst och sist men inte minst fick Wallenstam lämna portföljen. Jag valde att öka med 50 aktier i Industrivärden för 180 kr st. På så sätt ökade jag lite i SCA även om jag sålde av mitt enskilda innehav i bolaget. Telenor är ett stabilt och bra bolag men då bolaget utgjorde en sån liten del av portföljen valde jag att sälja av. Även Wallenstam är ett fint bolag. Aktien har gått starkt de senaste åren och aktien är ganska högt värderad. Tidigare har bolaget gjort sig förtjänt av en hög värdering då Hans Wallenstam vart fantastisk att skapa avkastning i bolaget. Senaste tiden har aktien stått och stampat och jag funderar hur fastighetsbolag överlag kommer att påverkas framöver om räntorna stiger. Jag väljer därför att sänka min exponering mot fastighetssektorn och just nu känner jag att min exponering mot Lundbergföretagen samt Hufvudstaden räcker.

Jag valde även att stärka mitt ägande i Skanska ytterligare. Jag tycker aktien känns rimligt köpvärd idag om bolaget någon gång kan börja prestera lite bättre igen. 100 aktier köptes in för 139.50 kr st. Med det blev tyvärr portföljen lite tråkigare igen. Men framöver kommer jag jobba hårt för att åter bygga upp portföljen till nya höjder. Detta genom att fortsätta jobba hårt samt försöka få mina hårt arbetande slantar att växa. Att lyckas med ett långsiktigt sparande kräver sitt tålamod och även att man vågar ta en viss risk.  Jag har denna månad sparat regelbundet i 11 år och trots att jag alltid jobbat inom låglöneyrken har mitt sparande växt med tiden. Jag tror med det att alla som vill kan lyckas med sitt sparande.

Här är några tips för att du ska lyckas med ditt aktie/ fond sparande:

Börja spara regelbundet och gärna så tidigt som möjligt i livet. Har du svårt att spara undan något så börja med en liten summa varje månad. Jag började själv att spara 1000 kr i månaden när jag var 24 år gammal. Med tiden har jag lyckas höja sparkvoten och idag är det ingen uppoffring att spara undan en slant varje månad. Den dagen du väljer att bilda familj blir det svårare att spara då familjelivet kostar mer. 

Lägg undan till ditt sparande direkt när du får din lön. I slutet av månaden är risken stor att det inte finns några pengar kvar.

Börja gärna ditt sparande med en gratis indexfond. Då får du bra riskspridning till en låg kostnad. Blir du mer intresserad av börsen kan du titta närmare på investmentbolag och enskilda aktier.

Läs mycket böcker om både sparande och aktier. Förutom böcker finns det idag många intressanta bloggar samt poddar att lyssna på. De bästa bloggarna hittar ni på höger sida av bloggen.  De mer kunskap ni har desto bättre. Var kritiskt till den information du läser och ta alltid dina egna beslut. Det är dina egna pengar du investerar och riskerar på börsen. 

Kom ihåg att börsen är riskfylld och denna placeringsform passar inte alla. Många köper dyrt och säljer billigt och det är inget sätt du blir rik av på lång sikt. Har du dåliga nerver tycker jag amorteringar är ett bra alternativ som ett riskfritt sparande.

Om du som jag har ett låglöneyrke så är mitt tips att jobba när andra vill vara lediga. Jag jobbar i princip alltid från morgon till kväll på helgerna och när det är storhelg jobbar jag i princip dygnet runt. Det händer även att jag jobbar nätter. Pengar växer inte på träd och ska du få in någon krona extra gäller det att se möjligheter och inte hinder.

Sist men inte minst så är det inte är de stora inkomsterna du blir rik av utan de små utgifterna. Mitt bästa tips är att ringa gratis men jag rekommenderar även sidan Sparapengar som innehåller hundratals spartips.

Ni ser min nya portfölj på höger sida av bloggen.

Med det vill jag önska alla läsare fortsatt lycka till med ert sparande samt framtida mål :-)


8 kommentarer:

  1. Mycket köp och sälj den senaste tiden ☺
    Måste ändå vara rätt skönt med så få innehav. Mindre att hålla koll på. Dock så är ju bolagsrisken större. Men du har väl aldrig haft en jättestor diversifiering!?

    Lycka till. Hoppas du kommer över 2 miljoner snart.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?

      Precis som du skriver har jag alltid gillat en lite lägre diversifiering i min aktiva portfölj. Jag föredrar bolag jag känner mig trygg att äga. Genom mina indexfonder får jag ett mer passivt sparande som kompletterar. Tack för det och lycka till även du med ditt sparande :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis,
    Fin snabb affär i SCA, det blev några kvicka extra slantar in på kontot.
    Att man någon gång gör ett uttag ur portföljen är väl inte konstigt, det är väl därför du har ditt sparande? För att pengarna skall kunna användas vid trängande behov eller ev. för annan investering.
    Jag har fortsatt att investera i Nolato (en svängig rackare) men är nu nöjd med storleken på innehavet. Kanske blir någon ytterligare ökning en bit in på nästa år, annars sitter jag fortfarande på en god investeringsbar kassa. Har gjort det under 2-3 månader nu sedan mina sista vinsthemtagningar, ovanligt länge med pengar i fickan för att vara mig.
    Har också smalnat av min portfölj, har nu 12 olika innehav. Letar fortfarande efter ytterligare ett, så lyckotalet 13 kan uppnås :-)

    Hoppas Lucia morgonen var bra!
    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Det är alltid kul med en vinst, vare sig det är små summor eller större :-) Precis som du skriver så sparar man ju för att någon gång i framtiden kunna konsumera en del av pengarna. Men eftersom mitt sparande är på riktigt lång sikt tar det emot att konsumera dessa pengar just nu. Men samtidigt tycker jag inte man ska vara snål och avvakta om man verkligen behöver pengarna idag. Det är ju tråkigare om man säljer av något innehav mitt i en kris med rejäl förlust och detta är givetvis något jag vill undvika. Nolato verkar har stabiliserat sig just nu strax under 400 kr. Jag håller tummarna att bolaget får sig en skjuts upp framöver :-) 12 innehav låter som en bra riskspridning. Blir det för många bolag blir det mycket arbete att hålla sig uppdaterad om alla innehav. Vi får hoppas att du hittar nummer 13 tids nog :-)

      Önskar dig och din familj en trevlig helg.

      Vänliga Hälsningar
      /Slimis

      Radera
  3. Helt riktigt det är lätt att glömma bort när man tittar i backspegeln, en vinst är alltid en vinst och skulle man alltid göra sådana så skulle det ju vara ganska enkelt det här.
    Nu har du varit aktiv senaste tiden och smalnat av portföljen till mindre antal bolag, MEN också vad jag tror (ingen kan ju veta) stabilare sådana.
    Har du gjort det med tanken om en svagare fortsatt marknad? Jag stuvade ju om i portföljen (det är väl snart ett halvår sedan) då bygg/fastighet och mina bilrelaterade aktier fick gå. Jag har en förmåga att när den tanken dyker upp i huvudet vara för snabb, så även denna gång vad gäller fastighet. Bygg och bil däremot ser jag ju fortfarande ut att ha prickat ganska rätt, 2 av 3 helt nöjd med det men det kan ju alltid bli bättre :-)
    Jag tittar nu närmare på bolag med god historisk direktavkastning, följer noggrant Tele2 kanske också Axfood som jag tidigare ägt och det var trevligt. Har du några tankar där? Får vi ett ordentligt slag nedåt, så finns det inte mycket som är trevligare än nytt placeringsbart kapital som flyter in. Får vi inte en kraftig nedgång, så är det trevligt ändå.

    Önskar även dig och de dina en Trevlig Helg.
    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Jag ligger fortsatt fullinvesterad då jag tror aktiemarknaden kommer ge en bra avkastning på längre sikt. Men däremot har jag smalnat av min portfölj lite för att slippa så mycket jobb att hålla reda på alla bolag. Någon kris får man räkna med de kommande 30 åren men då är det bara att köpa billigare. Att lyckas sälja på toppen och sen köpa tillbaka på botten är det få som lyckas med. Jag säljer dock om något bolag jag äger känns märkbart övervärderat. Jag tror mer på att ha en långsiktig placeringshorisont och en köp och behåll strategi. Tele2 har jag inte alls tittat närmare på men ser att aktien presterat riktigt bra de senaste 2 åren. Jag tror många väljer telebolag nu pga den höga direktavkastningen samt att de är ganska stabila. Axfood känns tryggt även om värderingen känns lite hög nästan jämt. Jag tänker att även Axfood kommer ta en del stryk om vi ser kommande räntehöjningar och lågkonjunktur. Om jag inte minns fel sänkte de utdelningen ganska rejält vid finanskrisen. Nu jobbar jag ju åt deras konkurrent och väljer därför bort Axfood och Ica. Annars tycker jag båda bolagen passar bra i en utdelningsportfölj men frågan är givetvis när aktierna känns köpvärda. Jag skulle nog vilja ha Axfood under 140 och Ica under 300 kr för att känna mig intresserad. Ska bli spännande att följa börsen framöver.

      Hade bäst :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej Slimis,
    Såg i ditt senaste inlägg att du skänker en slant till hjälporganisationer, jag tycker det är mycket beundransvärt. Vi skänker lite då och då till Världsnaturfonden, av samma tanke som dig "vi har det bra".
    I övrigt håller jag med dig, det gäller att hitta en balans i portföljen med antal bolag man hinner hänga med ekonomi/nyhetsflödet för. Jag följer delårsrapporter/bokslut för mina innehav och det tar en hel del tid. Blir det för många så blir det för tråkigt!
    Men jag tog idag och gav mig på ett nytt bolag, det blev ABB Ltd. så nu är jag uppe i lyckotalet 13 och det är nog min "smärtgräns" för att hinna hänga med. Har tittat på dom ibland, har dom som ett innehav i min mindre IPS portfölj (haft dom där i flera år). Tanken var att i volatila tider som dessa, så borde dom få en högre botten med alla pengar som så småningom kommer in via försäljningen av "Power Grid". Dom har dessutom i många år nu gett en bra utdelning, jag ser ingen anledning till att den ska minska även om pengarna från affären återbetalas till aktieägarna i huvudsak via återköp.
    Så planen för 2019 har nu lämnat ritbordet och har börjat exekvera, men mycket kan ändra sig. Men nu när jag äntligen har bestämt mig så ska det nog en hel del till.
    Det är mycket möjligt att man kan köpa dom billigare längre fram, men jag har tänkt mig att köpa vid flera tillfällen som jag gjorde med Nolato. Så sker inga större förändringar, så blir det påfyllningar av ABB Ltd. i huvudsak och en slurk Nolato under nästa år.

    Lycka till med affärer och livet!
    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      ABB känns intressant. Trodde kursen skulle lyfta lite av delningen men marknaden känns mest pessimistisk just nu. Fint av dig att skänka pengar. Det ger mycket att hjälpa andra människor. Det kommer bli ett intressant 2019. Står vi inför en ny kris? Jag ser iallafall fram emot att fortsätta stärka mitt ägande i de bolag jag vill äga mer av i framtiden.

      Lycka till även du med både affärer och livet!
      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera