torsdag 20 juli 2017

H&Ms aktieutveckling den senaste tiden samt H&Ms framtid

H&M har länge varit ett ogillat bolag bland flera större bloggare. Från att en gång varit Stockholms börsens kronjuvel till att folk inte alls gillar bolaget och med det dumpar sina aktier till ett lågt pris.

Claes Hemberg från Avanza föreslog för ett tag sedan att Avanzas kunder skulle sälja av sina H&M innehav och satsa på något annat. Det fanns ingen vändning i sikte. Han sålde även av halva sitt innehav i sin folkportfölj. Är det inte när aktier är billiga man ska köpa och inte sälja? Hade det inte vart bättre att han föreslog en försäljning av H&M när aktien var övervärderad? Varför kom inte denna sälj rekommendation när aktien stod i över 300 kr? Köpa dyrt och sälja billigt är ingen bra strategi när det gäller aktieinvesteringar. Tyvärr är det många som lyckas med det. Själv sålde jag av mina 1490 aktier för 294.60 kr per st i slutet av 2014. Betydligt bättre att sälja då än att dumpa aktien för drygt 200 kr som många har gjort den senaste tiden. Senast i slutet av Mars var de få som ville ta i H&M aktien. Det var flera större bloggare som både dumpade H&M och skrev negativt om bolaget.


  • Petrusko är besviken att VD inte lever upp till uttalanden och han överväger att sälja H&M redan nu.
  • Fundamentalanalysbloggen pratar om en H&M-sekt och har tidigare frågat sig om H&M är Sveriges största value trap.
  • Onkel Toms stuga funderar på att sälja sina H&M-aktier.
  •  Min egen uppfattning är att H&M alltid varit en kronjuvel och fortfarande är det. Enligt min egen analys var H&M alldeles för dyr när den kostade 368 kr. När den nu gick ner till runt 200 kr är min uppfattning att aktien var alldeles för billig. Enligt min analys har H&M pressats för mycket av att dollarn stärks så mycket som den gjort sedan 2014. Min uppfattning är att aktiemarknaden brukar vara antingen alldeles för positiv eller negativ när det gäller många bolag. Jag har den senaste tiden tankat rejält med H&M aktier. Mina 2000 aktier är i dagsläget värda ca 440 000 kr och utgör en stor del av min portfölj. Jag har aldrig haft tanken att släppa mina aktier. När det gjorde som ondast köpte jag mer.

    Hur har H&M gått senaste månaden och varför kommer aktien att uppvärderas framöver? 

    Aktien har gått rejält mycket bättre än OMX30 den senaste månaden. Detta kan ni se på diagrammet nedan. För några veckor sedan skrev jag att H&M troligtvis hade bottnat och ska upp framöver. Det andra diagrammet nedan visar dollarns utveckling i jämförelse med kronans det senaste året. Min tro har hela tiden vart att dollarn varit övervärderad. Jag har själv investerat efter att dollarn ska tappa och kronan ska stärkas. När dollarn nu tappar stärks H&Ms marginaler och med det kommer vi se finare vinster även om H&M inte skulle öka sin försäljning så mycket. Tidigare har våra exportbolag haft valuta medvind, men som det ser ut just nu är det slut på det roliga för exportbolagen. Nu är det H&M som gynnas av detta då H&M köper in sina kläder i dollar men säljer mest i andra valutor.

    Fortsätter dollarn att försvagas framöver är det stor chans att H&M kommer fortsätta slå index framöver. Jag tycker fortfarande aktien är ett fynd för 220. Får vi inget större börsfall är min tro att H&M kommer stå mellan 250-300 kr inom 1 år. Mina H&M aktier är inte till salu i dagsläget.

    Hur gör du med dina H&M aktier?

    8 kommentarer:

    1. Hej, jag har behållit men har varit nära att sälja. Dock tycker jag som du att de är lite för billiga, man nu tror att de kommer lyckas med att sälja via nätet mm
      Jag har haft HM i snart 10 år, vilket gett mig mycket utdelningar(Vilket jag skrivit om på bloggen för ngr veckor sedan)

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hejsan Nyttboende och liv via börs och sparande.

        Då har du vart ägare av bolaget längre än mig :-) Köpte själv mina första H&M aktier 2012.
        H&M är verkligen en stabil utdelare. Över 40 år utan sänkt utdelning är inte dåligt. Vi får hoppas på fina utdelningar även i framtiden :-)
        Tack för kommentar.

        Mvh Slimis

        Radera
    2. Tack Slimis, för gratulationerna gällande vårt boende i Spanien. Men det du skriver är bara halva sanningen, iaf när det gäller oss. Ja, vi sålde av 1500 aktier runt 235 kronor, pga av lägenhetsköp. Dock glömde du skriva att vi har köpt tillbaka dessa aktier till ett betydligt billigare pris. Detta delfinasierades av sälj i Disney samt Starbucks, då dels dollarn var dyr samt att jag inte tyckte uppsidan var särskillt stor.

      Och jag om någon har hamstrat aktier i motvind samt haft ett orubbat förtroende för HM. Kan själv tycka att jag inte borde vara med bland de bloggar som varit negativ i sin syn gällande bolaget, utan tvärtom...

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hej GrazingLady.

        Jag hade helt missat att du har köpt tillbaka aktier billigare :-) Ser nu att du äger 1970 aktier. Inget dåligt innehav. Jag tar bort dig från min taggning och ber om ursäkt för den missvisande informationen.
        Snyggt sälj i Starbucks och Disney och tack för kommentar :-)

        Mvh Slimis

        Radera
    3. Hej Slimis, jag behåller mina HM, även om det är surt att för närvarande ligga på minus. Likt dig hoppas jag på bättre tider, men vad gäller dollarn finns det delade meningar (som alltid) och beror mycket på hur framgångsrik den gode herr Trump kommer att vara med sina planerade reformer (det verkar inte helt lätt i nuläget vilket jag läst kommer att resultera i en starkare dollar - vilket verkar konstigt för en lekman som jag).

      Mvh

      Egon

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hej Egon.
        Tråkigt att du ligger på minus. Men det är sånt man får räkna med ibland när man håller på med aktier. Oftast brukar dock bra bolag återhämta sig och jag tror även att H&M kommer göra det tids nog :-)
        Vad det gäller herr Trump kan man ju hoppas att han får igenom sina drömmar. Har dock svårt att se att dollarn kommer stärka sig igen den närmaste tiden i alla fall. Även euron har stärks en hel del nu och även det gynnar H&M. Håll hårt i dina H&M så ska du se att du ligger på plus snart igen.
        Tack för kommentar.

        Med vänlig hälsning Slimis

        Radera
    4. Hej Slimis,

      Jag har om möjligt varit ännu mer restriktiv till att sälja HM än dig :-)
      Har ägt dom sedan 2005 och sålde hälften av innehavet när dom hade gått upp ca 110% (då är ju dom man har kvar gratis) 20150226 till 363,5 kr.
      Då tyckte även jag att värderingen kändes ansträngd, det var en ovanligt fin timing (tänk om man lyckades med det vid varje försäljning!)
      Köpte dock tillbaka dem och utökade lite för tidigt till ca 230 kr.

      Så visst jag håller med dig, skulle kännas tomt utan att HM innehav i portföljen :-)

      Ha det gott och tack för en fin blogg!
      Med vänlig hälsning
      /Rille

      SvaraRadera
      Svar
      1. Hej Rille.
        Kul att höra att du lyckades träffa toppen så bra :-) Kan nog vara en bra strategi du använder. Du har helt klart vart ägare längre än mig. Köpte ju mina första H&M 2012 så. H&M är ett innehav som är tänkt att följa med mig under lång tid. Jag hoppas att jag aldrig behöver sälja mina aktier igen. Men givetvis räknar jag med att bolaget presterar bra på sikt.

        Tack själv för att du läser bloggen och kommenterar :-)
        Hade så fint så länge så hörs vi :D

        Med vänlig hälsning Slimis

        Radera