tisdag 27 augusti 2024

Köpt Hufvudstaden aktier för 3.8 MKR

 Då var det åter Tisdag och nya möjligheter. Som jag skrev sålde jag igår av hela mitt innehav på 28800 aktier i Hufvudstaden. Fastighetssektorn hade under några dagar gått väldigt bra och min magkänsla sa åt mig att det var läge att sälja Hufvudstaden i det korta perspektivet. Från och till har kört kortsiktig handel i olika aktier enda sedan jag började min aktiehandel 2012 och just Hufvudstaden ägde jag första gången 2015 eller 2016. Redan på den tiden handlade jag i aktien och under åren har det gått riktigt bra. 

Hursomhelst backade Hufvudstaden med fastighetssektorn idag och jag slog till och återköpte aktier i Hufvudstaden för drygt 3.8 MKR Samtliga aktier återköptes ca 30 öre billigare än jag sålde igår och det ger en kortsiktig vinst på nästan 9000 kr i jämförelse med att endast behålla aktierna. Risken med denna kortsiktiga handel är givetvis att man inte kan återköpa aktier billigare och då lär man placera pengarna någon annanstans. Nu gick det dock bra denna gång och dagens transaktioner ser ni här under. Det som inte syns på bilden är ytterligare en aktie som jag köpt hos Levler för 139.10 kr.


Vinstens från min kortsiktiga handel investerades i fler Hufvudstaden aktier och jag fortsätter stärka mitt ägande här. I jämförelse med Måndagens innehav har mitt innehav nu ökat från 28800 aktier till 28856 stycken aktier. På det har jag även ökat på ca 200 kr i Nordnet Indexfond Sverige och 850 kr i Avanza Zero. 

Det var allt för nu. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Min nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en fortsatt fin vecka från Norge där jag är på jobb just nu :-)

3 kommentarer:

  1. Hej Slimis,

    Det är verkligen kul och glädjande att se hur väl du exekverar. En summa om drygt 9000 kr är MYCKET pengar! Det är lätt att bli blind av summorna i takt med att portföljen växer. För just 9000 kr täcker du en relativt stor del av månadskostnaderna i familjen?

    Allt gott och hoppas hälsan fortsätter utvecklas till det positiva!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Crisofer och ursäkta för sent svar.

      Som du skriver tycker även jag att 9000 kr är mycket pengar och det täcker faktiskt en stor del av familjens utgifter för 1 månad. Jag brukar tänka på hur många timmar man måste jobba för en viss summa pengar och jämföra på det sättet. Ofta märker man att en summa pengar tar längre tid än man tror att spara ihop och sen kan man jämföra med det man vill köpa. Tycker man allt jobb är värt det man är intresserad av är det bara att slå till och köpa det man vill ha. Hälsan är bra för stunden och jag äter nästan ingen medicin längre. Men med åldern får man räkna med att det kan bli sämre tids nog men så länge får man vara glad att allt är skapligt :-)

      Jag hoppas att allt är bra med både ditt välbefinnande och hälsan i övrigt.

      Trevlig helg.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Ursäkta "Cristofer" skulle det stå :-)

      Radera