fredag 12 juli 2024

Sålt av i Hufvudstaden

 Då var det åter Fredag och nya möjligheter. Idag tog jag beslutet att sälja av hela mitt innehav i Hufvudstaden. 28351 st aktier har sålts för 132.50 kr per aktie. Anledningen till försäljningen är inte att jag är negativ till bolaget på längre sikt. Det är snarare dåligt tålamod från min sida för en uppvärdering av aktien och på senare tid är marknaden allt mer positiv till fastighetsrelaterat överlag. Jag valde därför att trycka på sälj knappen efter att de senaste månaderna ökat på mitt innehav. Försäljningen innebär en vinst för mig men Hufvudstaden har presterat sämre än index sedan jag valde att investera här. Även om jag lyckats med lite kortsiktig handel i aktien ligger jag detta år efter index när jag jämför min avkastning. Men så kan det vara när man har en aktiv strategi och inte endast kör med indexfonder.

Om detta beslut är rätt eller fel lär väll visa sig nu framöver. När vi ser på aktien har iallafall blankningen ökat på senare tid så det är inte alla som tror på en uppvärdering här framöver. För egen del tror jag fortsatt på en uppvärdering på lite längre sikt men hur det går på kort sikt är jag mer osäker på.

Hur jag ska placera likviderna från försäljningen vet jag inte än. Jag lär ta en funderare på det.

Förövrigt är jag i Norge och jobbar just nu och det går bra förutom lite hemlängtan. Om drygt en månad är mitt uppdrag över här iallafall och det blir skönt att komma hem till Sverige igen tids nog. 


Jag hoppas ni läsare har en bra sommar iallafall och en trevlig semester ni som inte jobbar. 

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs och nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig helg :-)

12 kommentarer:

  1. Nu när du jobbar i Norge varför inte köpa ett Norskt bolag. Jag tänker på Public Property Invest. Bolaget har nu en mycket stark balansräkning. Ser både tillväxt och fina utdelningar komma framöver. Kanske den är värd en liten investering iaf!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej SJ.

      Jag håller mig helst till Sverige när det gäller investeringar. Detta av flera skäl men jag vill framförallt undvika valutaväxlings avgifter som kostar väldigt mycket över tid. Jag har inte tittat närmare på bolaget du nämner och som du skriver kanske det kommer både tillväxt och utdelningar framöver. Men har aldrig riktigt litat på deras VD efter allt som hänt i SBB och det gör att en investering här är mindre sannolik för min del. Jag hoppas att en investering här blir bra för din del på sikt om du valt att investera i bolaget. Tack för tipset iallafall.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Ok. Jag är ju en köp och behåll typ av investerare så växlingsavgifter blir minimala. Nu menar jag ju inte att du skulle investera allt utan bara en liten del av ditt kapital, typ 100k. Man ska alltid diversifiera sig tycker jag. Själv har jag bara en liten del av portföljen i detta bolag trots att jag tror det kommer bli en jättebra investering över tid. Sen kommer Ilja inte vara kvar som VD länge till om man nu oroar sig över det.
    Men du har väl haft lite Norge förut i Telenor har jag för mig?

    Annars handlas ju Handelsbanken till bra pris nu också. Den kommer säkert gå upp härifrån.
    Nordnet Sverige Index är inte heller en dum investering. Finns hur mycket bra somhelst att lägga pengarna i, dock inte hufvudstaden ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen SJ.

      Det stämmer att jag ägt Telenor från och till men även kört lite kortsiktig handel i den aktien och det drar snabbt iväg med valutaväxlingsavgifter när man handlar för lite större summor. När det gäller Hufvudstaden har det inte varit någon kursraket över tid. Men har man lyckats köpa aktien till ett lågt pris behöver det inte blir en så dålig affär ändå. För egen del har jag under alla år kört lite kortsiktig handel i aktien också och som mest tjänade jag runt 400 000 kr på det under ett år samtidigt som aktien stod i stort sett stilla. Men framförallt har jag inte förlorat några pengar i det innehavet och man har kunnat sova tryggt då fastigheterna de äger är lågt belånade.

      Åter tack för din kommentar här på bloggen.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Sova "gott" skulle det stå :-)

      Radera
    3. Du behöver inte försvara ditt investerande för mig! Du får investera precis hur du vill! :) Lycka till.

      Radera
    4. Ingen fara SJ. Bara kul med lite kommenterar här på bloggen :-)
      Önskar även dig lycka till.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hallå Slimis! Blir kul att läsa om hur mycket mera du tjänat efter deltidsexilen i Norge. Bra kämpat som vanligt. Vad gäller Hufvudstaden säljer du nog på en bra nivå. Har en del sådana jag med men de ligger i "för evigt" portföljen så jag kan känna mig hemma och som delägare i vår huvudstad vid besök där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Jo lönen är betydligt bättre här. Ska försöka komma med en uppdatering tids nog hur den är i jämförelse med den svenska lönen. Men det är även kul med lite ombyte och arbetsmiljön är betydligt bättre här. På det får man lite ny kunskap av att jobba i Norge. Kul att du fortfarande äger Hufvudstaden. Jag hoppas din investering där kan bli bra här på lite längre sikt :-) Hoppas du har det bra annars här i sommar och tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Fattar inte hur någon vågar blanka Hufv, Lundbergs som äger 50% (90% av rösterna) skulle närsomhelst kunna bestämma sig för att köpa hela bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Jag har för mig att Fredrik Lundberg kommenterat att något utköp från börsen inte är aktuellt när det gäller Hufvudstaden. Ser vi på de senaste årens transaktioner har inte heller Lundbergs valt att öka sitt ägande i Hufvudstaden. Så kanske är de nöjda med nuvarande innehav. Kanske tycker de att det finns andra mer lockande Investeringar för stunden. Men även jag tycker de är lite konstigt att någon större aktör valt att öka på blankningen på senare tid. Vi får väll se om de får rätt eller fel nu framöver.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera