fredag 11 februari 2022

Nuvarande portfölj och avkastning i år

 Då var det åter Fredag och helgen börjar strax. Sedan mitt senaste inlägg har jag återhämtat mig ganska bra från Covid-19 och är nu endast lite förkyld och fortsatt lite hosta. Men troligtvis är jag helt återhämtad nästa vecka och kommer då återgå till jobbet igen. Sedan mitt senaste inlägg har jag fortsatt stärka mitt ägande i Hufvudstaden och köpt ytterligare 300 stycken aktier till portföljen. När vi tittar på Hufvudstadens hemsida har vakanserna i Stockholm den senaste tiden gått ner från 15 objekt till 13 i skrivande stund. Samtidigt har ett nytt objekt kommit ut i Göteborg men i det stora hela tycker jag läget ser betydligt bättre ut nu än för några veckor sedan. Det känns verkligen som att Hufvudstaden är på rätt väg nu och det ska bli spännande med kommande rapport. Samtidigt anser jag att aktien fortsatt är lågt värderat och har därför ökat på mitt ägande den senaste tiden. Det lär visa sig tids nog om det var ett bra beslut.

Ser vi på portföljen som helhet ser ni nuvarande portfölj här under samt årets avkastning:


Genom att likviderade ungefär 80 % av portföljen den 28:e December förra året och sedan återköpa Hufvudstaden och Avanza Zero betydligt billigare några veckor senare har gjort att jag har en positiv utveckling detta år. Det kan jämföras med Omx30 som haft en negativ avkastning på drygt 5 % i år. Hade jag bara suttit still i båten skulle en nedgång på 5 % innebära att en portfölj på 4.3 miljoner kronor skulle tappat över 200 000 kr. Så här i efterhand är jag tacksam att jag valde att sälja av efter fjolårets tomterally. Min avkastning och inköpspriser stämmer dock inte helt just nu då pengarna lämnade portföljen under några veckor samt att jag kört lite kortsiktig handel i Hufvudstaden. Portföljen ska egentligen visa ett något bättre resultat. 

Men nu är 2022 i full fart och som vanligt är målet att överprestera index. Det lär visa sig hur det går med det nu framöver men som vanligt är min tanke att gå över mer till indexfonder om jag skulle underprestera märkbart.

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs och nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Hur har er portfölj startat 2022?  

2 kommentarer:

  1. Har du helt släppt SHB? Bottenfiske nu? Jag sålde på 103 o köper in igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kjelle.

      Jag nöjer mig att äga bank via Avanza Zero för stunden om vi bortser de 200 aktier jag har i Handelsbanken just nu. Men på sikt tror jag fortsatt att våra banker kommer tjäna bra med pengar. I det korta perspektivet känns dock allt mer oroligt än för några veckor sedan.

      Tack för kommentar och lycka till i Handelsbanken. Ökar jag på i banken kommer uppdatering här på bloggen tids nog.

      Mvh Slimis

      Radera