måndag 27 juli 2020

Månadens inköp

Då var det åter den 27:e och med det kom en ny lön in på kontot idag. Förra månaden innebar 186 timmar och 45 minuter på jobbet. För detta fick jag ut nästan 27400 kr efter skatt. Det har även vart en bra sparmånad och det innebar att jag kunde sätta över 18000 kr denna månad till det långsiktiga sparandet. Tanken var först att amortera ner hela summan på aktiebelåningen men under dagen sjönk mitt näst största innehav Hufvudstaden och med det slog jag till med ett köp. Ytterligare 150 aktier har köpts in och denna gång betalades 109.30 kr per aktie. Resterande av månadens sparande går till amortering av lånet.

Med det fortsätter jag stärka mitt ägande i Hufvudstaden men kommer fortsatt utnyttja möjligheten till lite mer swingtrading i aktien om möjlighet ges. Den senaste tiden har jag köpt och sålt en hel del i både H&M och Hufvudstaden.

Min nuvarande portfölj kan ni se här under:



Portföljen är fortsatt belånad och i dagsläget pendlar värdet i portföljen mellan 2.4-2.5 miljoner kr när belåningen är betald.

Med det har portföljen tappat en hel del sedan toppen men inte så mycket om man jämför med i början av året. Går vi tillbaka ett par år har portföljen fortsatt presterat bra. Men i år ligger jag tyvärr efter index och det känns givetvis tråkigt. Men ska man prestera precis som index är det bättre att välja en indexfond. Genom aktiv förvaltning kan resultatet bli både bättre och sämre. Tids nog lär vi se om portföljen presterar sämre än index detta år. Det skulle i så fall innebära mitt första år under den tid jag mätt min avkastning som jag underpresterat index. Men året är som sagt inte slut än och skulle portföljen underprestera märkbart i slutet av året får jag helt enkelt fundera på att byta strategi gällande mitt sparande. I slutändan är en god avkastning det viktigaste över tid.

Förutom portföljen är det fortsatt en intensiv period på jobbet. Antalet Corona fall har minskat i de kommuner jag jobbar och det känns skönt att nu slippa jobba med den skyddsutrustning som krävs vid Corona fall. För er som inte vet används visir, munskydd, plasthandskar och plastförkläde. Förutom detta är basala hygienrutiner som vanligt viktigt att följa. Under de senaste månaderna har jag träffat både de som vart smittade av Corona viruset. Jag har sett de som dött av viruset men även de som överlevt denna hemska sjukdom. Nu i efterhand är jag glad att jag lyckats hålla mig frisk och inte blivit allvarligt sjuk. Värre var det för en kollega här i kommunen som med mycket tur överlevde Corona viruset men istället får ha syrgas resten av sitt liv. Det är helt klart inte riskfritt att hjälpa andra människor men för mig är det ett kall att ställa upp när det behövs.

Min nya portfölj ser ni som vanligt på höger sida av bloggen. Även den närmaste tiden kommer det finnas dåligt med tid för bloggen då jobbet fortsatt tar mer tid än vanligt. Men uppdatering kommer tids nog igen.

Med det vill jag önska alla läsare en fortsatt trevlig vecka :-)
 

15 kommentarer:

  1. Hej Slimis!

    Jag gillar ju din strategi, du sticker ut ur mängden och är modig i ditt swingande :-)! Men jag förstår såklart att du måste se över din strategi då och då, det gäller ju oss alla såklart.

    Förstår att du upplevt en hel del på jobbet nu under våren. Vi som sitter vid sidlinjen tackar och bockar!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise.

      Ja vi vore ju tråkigt om vi alla agerade på samma sätt :-) Jag hoppas och tror dock min strategi är rätt på lite längre sikt. Än så länge har mitt sparande utvecklats sig väl men det finns alltid saker man kan förbättra. Man lär ju så länge man lever.

      Tack för dina fina ord.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Slå index med 3 aktier i portföljen är ett nästan omöjligt projekt,bättre då att satsa på en indexfond än att slänga bort tid på detta;minimum är ett 10-tal aktier i depån

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Jag har alltid kört med få aktier i portföljen och ändå lyckats överprestera index de år jag mätt min avkastning. Givetvis minskar risken med fler aktier men jag ser det inte som någon självklarhet att det kommer ge mig en högre avkastning. Jag har iallafall fortsatt Avanza Zero i min portfölj som ger mig mer riskspridning. På sikt kommer jag ta in några fler bolag i portföljen.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Bra kämpat på jobbfronten, både fysiskt och psykiskt! :-)
    Portföljmässigt är vi nog få som inte känner en viss frustration när man tänker på hur det kunde varit om inte Corona gjort sin entré. Har några innehav som bara vägrar att resa sig, men skam den som ger sig. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fumlan.

      Ja det har vart ett mer krävande år på jobbet men som vanligt varit givande att kunna ställa upp i dessa tider.

      Gällande börsen har många bolag tappat mycket i värde och en hel del företag har gått i konkurs. Men det gäller att fortsätta kämpa på. De flesta bolag återhämtar sig på sikt.

      Tack för din kommentar, jag hoppas dina sämre presterande innehav tar igen på sikt :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Fy fan, hemskt att höra om din kollega. Hoppas att du håller dig frisk och kry och en dag kan njuta av en välförtjänt förtidssemester med dina fina aktieinnehav!

    MVH prepper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Prepper.

      Ja det är hemsk för de som drabbats av denna pandemi. Även jag hoppas hålla mig kry så att jag tids nog får njuta av alla års sparande. Men framförallt vill jag slippa vara fattigpensionär den dagen jag når dit.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Du bara kör på! Hoppas jag når ditt nån dag! Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Två Månadslöner.

      Vila får man göra i graven :-) Det är bara fortsätta kämpa på så är du också snart här. Håll bara en bra sparkvot över tid och spara överskottet. Investera sedan pengarna vettigt så växer ditt sparande över tid.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Hallå Slimis! Inte lika lätt att amortera ner som att belåna... Lite trist med shb's utveckling. Det var nog få som trodde detta. På sikt ordnar det nog upp sig, deras kreditförluster var ju fantastiskt låg, nästan märkligt låg... Själv ligger jag rätt lågt, får se om jag lyckas ända tills nästa lön...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Jag har varken haft svårt att sitta med kassa eller att ligga belånad. 2017 gick jag ur börsen med en stor summa pengar. Det var i samband när jag sålde av mina då 6000 Handelsbanken aktier mellan 125-132 kr st. Dessa pengar hjälpte jag istället en nära släkting att betala av sitt huslån. I dagsläget tycker jag Handelsbankens aktie ligger för lågt i pris. Skulle jag inte redan haft ett så pass stort innehav skulle jag gärna ökat på mer. När jag sålde Handelsbanken 2017 tyckte en del här på bloggen att det var konstigt. Men jag ansåg att både bostadspriserna var väldigt höga i kombination med historiskt höga marginaler på bolån för våra storbanker. De var helt enkelt säljläge och det visade sig rätt i efterhand. Folk vill gärna äga banker när de går bra och då är de högt värderade. Men när utdelningen ställs in säljer många av sina bankaktier. Det är som vanligt på börsen. Det ska köpas när det är dyrt och sen säljas billigt. Rädda det som räddas kan. Tror Warren Buffett gör rätt som tankar bankaktier nu. Tids nog kommer bankerna åter tjäna bra med pengar men då är även aktierna dyrare. Med det har jag fullt förtroende för Handelsbanken framöver.

      Vi får jobba på med vår belåning framöver. Men gällande ränteutgifter drar jag av dessa mot min ISK skatt.

      Mvh Slimis

      Radera
  7. Hej, jag är ganska ny på börsen och läser mycket och ser vad som händer under tiden jag köper aktier. Vad jag läst massor med gggr är att det är så viktigt att diversiera ...att vara bred i sitt aktieköpande. Men om man tittar på din aktieportfölj så är det inte så många olika aktier. Är det något du omprövar då och då eller har du helt enkelt bestämt att dessa tre gillar jag och så en fond därtill ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej CS.

      Vad kul att du hittat till börsen och bra att du frågar. Genom att vara nyfiken lär man sig nya saker. Till och börja med tycker jag differsering är jättebra. Att ha en grund i sitt sparande med något investmentbolag eller fond är en bra grund. Speciellt i början av sparandet då man gör många nybörjarmisstag. Jag har valt Avanza Zero som grund. Orsaken är att jag gillar svenska bolag och att fonden är gratis. Att hålla nere fondavgifter spar du mycket pengar på över tid. På höger sida av bloggen kan du läsa om hur mycket avgifterna kostar över tid. Gällande valet av aktier är vi alla olika. Jag vill själv känna mig trygg med de bolag jag äger samt ha bra koll på dem. Bolagen ska ha en bra intjäning över tid. Vara välskötta och gå med vinst över tid. Jag väljer bort bolag med mer osäker affärsmodell eller okänd historik. Jag väljer bort förhoppnings bolag då jag anser risken att förlora pengar är för hög. Fördelen med att ha bra koll på de bolag man äger är många. Men framförallt har jag i vissa fall kunnat göra en bedömning om de bolag jag äger är under eller övervärderade. Jag har tex tjänat mycket pengar på att kunna sälja Handelsbanken och Hufvudstaden när aktierna tillfälligtvis varit övervärderade. Genom att ha bra koll på dem har jag även kunnat köpa tillbaka dessa aktier när de vart köpvärda. De bolag jag äger har även haft en bra historik och jag tror de kommer prestera bra på lite längre sikt igen. Givetvis är det bra att ompröva de bolag man äger. Men överlag försöker jag hitta bolag jag kan tänka mig äga över 10 år. På så sätt är tanken att inte behöva ändra så mycket i portföljen om bolagen presterar ok över tid. Men när det gäller börsen finns det hur mycket som helst och lära. Det var drygt 7 år sedan jag köpte min första enskilda aktie och i efterhand önskar jag mig haft mer erfarenhet redan då. De mer kunskap man har desto bättre är oddsen att lyckas med sparandet över tid. Hur har du själv lagt upp din strategi hur du som ny ska lyckas på börsen?

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  8. Hej Valient. Kul att du skaffat en blogg och att vi gillar samma typ av bolag. Jag lägger till dig bland mina läsvärda bloggar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera