fredag 26 juni 2020

H&M Q2 2020

Idag kom mitt näst största innehav H&M med sin Q2 rapport för 2020. Då jag tyvärr har lite sämre med tid för bloggen just nu kommer jag bara gå igenom det jag tycker är viktigt i rapporten.

Det visade sig iallafall att H&M detta kvartal gjorde en förlust på nästan 6.2 miljarder kronor. Den sämsta kvartalsrapporten någonsin gällande H&M. Innan rapporten hade jag själv räknat på ett något bättre kvartal men det är inte förstå gången H&M gör mig besviken. Dels har H&M sparat pengar genom att permittera personal. De har även haft lägre kostnader för lokaler då de inte betalat hyra överallt. Även om H&Ms onlineförsäljning steg mer än normalt hade jag hoppats att onlinehandeln kunnat kompensera mer för de stängda fysiska butikerna. Men samtidigt ska man komma ihåg att runt 80 % av H&Ms butiker varit stängda under en period och detta är inget normalt kvartal. Troligtvis kommer H&M aldrig behöva stänga ner så pass många butiker i framtiden. Detta visar samtidigt hur dålig motståndskraft H&M har när deras fysiska butiker inte är öppna som de ska. 

Var det något positivt i rapporten?

H&Ms onlineförsäljning steg mer än tidigare. Jag hoppas att H&M kan fortsätta växa här framöver.

Just nu är bara 350 st H&M butiker stängda och det innebär att försäljningen kan bli bättre överlag nu framöver.

H&M lyckades minska sitt varulager med 3 % i jämförelse med 2019 trots en halverad försäljning.

H&M räknar med att kunna fortsätta förhandla ner sina butikshyror under året. I dagsläget kan H&M omförhandla cirka en fjärdedel av hyreskontrakten årligen.

H&M:s uppgraderade kundlojalitetsprogram har nu drygt 80 miljoner medlemmar. Det kan jämföras med drygt 70 miljoner medlemmar vid förra kvartalsrapporten.

Vid sidan av rapporten har jag iallafall märkt att kunderna börjat hitta tillbaka till H&M igen. För ett par månader sedan var det i princip folktomt här på H&M och stan överlag. För ett par dagar sedan var jag åter ner på H&M här i stan och då var det istället långa köer. I för sig kör H&M sin rea just nu men i jämförelse med för ett par månader sedan kändes det som att H&M blomstrade igen. Jag hoppas verkligen att H&M kan visa lite bättre resultat  nu framöver även om VD:n hade svårt att ge någon prognos. Jag har svårt att se att nästa kvartal kommer bli sämre än detta. När H&M tids nog öppnat upp alla sina butiker är min tro att försäljningen successivt kommer tillbaka. Frågan är givetvis hur lång tid det tar innan H&M visar lönsamhet igen.

Jag behåller iallafall mitt innehav i H&M och hoppas på bättre tider. Den som lever får se hur det går.


Vad tycker ni läsare om Hennes & Mauritz kvartalsrapport? 

8 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för intressant inlägg. Har inte läst rapporten men som du skriver var det ingen överraskning att Q2 skulle vara tufft för H&M och förhoppningsvis/rimligtvis bör det börja takta på bättre härifrån. Det känns som att H&M har en stor motståndskraft (genom sin starka position överlag) som kan gynna dem relativt många konkurrenter i dessa tuffa tider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Guy.

      Som du skriver kommer försäljningen högst troligt bli bättre framöver. Det har vart en hård konkurrens de senaste åren och en del aktörer har gått i konkurs. Men tids nog hoppas jag att H&M går starkare ur den här krisen. Jag tror framförallt e-handeln kommer fortsätta växa på bra. Men det krävs även fortsatt optimering av butiksnätet. Jag hoppas iallafall att H&M tids nog blir en stabil utdelare igen och att det inte blir några fler kvartalsförluster.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis!
    Ja vilken förlust de gör, men det var såklart inget konstigt.

    Jag behåller också och tror att H&M kommer gå stärkta ur detta.

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?

      Jag tror precis som dig att H&M kommer gå stärkta ut den här krisen tids nog. Öppnas bara alla butiker igen har jag svårt att se en sämre försäljning framöver. Förhoppningsvis ser vi inga fler förlustkvartal. Med det håller jag tummarna för H&M framöver.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Tråkigt med siffrorna. Dock fick ju online försäljningen en bra skjuts.
    Gäller att tänka långsiktigt, när den här Corona hetsen försvinner kommer dom sälja som vanligt och tror utdelningen kommer tillbaka nästa år.

    Mvh Roadstar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Roadstar och ursäkta för sent svar. Håller med vad du skriver. Förhoppningsvis förbättras försäljningen nu och med det kommer 2021 bli ett bättre år. På lång sikt borde H&M kunna tjäna bättre med pengar igen och då kommer även aktien stå högre än den gör idag.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej Slimis,
    Ser att Hufvudstaden sköter sig, kollade och tänkte på dig :-)

    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Jo jag har fullt förtroende för Hufvudstaden på längre sikt även om 2020 blir ett sämre år än normalt. Positivt just nu att VRG genomför en nyemission framöver och att det inte blev någon konkurs. Förhoppningsvis blir inte kontorshyrorna centralt så mycket lägre heller och sen tror jag Hufvudstadens kontor kommer vara fortsatt eftertraktade även i framtiden. Just nu är det dåligt med utländska turister i Stockholm men ganska bra med svenska turister. Men lugnar Covid-19 ner sig framöver så borde det bli bättre med besök från utlandet igen. Med det tror jag affärerna kommer bli bättre för Hufvudstaden 2021 och med det hoppas jag tids nog på ett högre aktiepris. Har man bara tålamod tror jag ett köp idag ger en ok avkastning på längre sikt. Den som lever får se hur Hufvudstaden presterar nu framöver.

      Tack för din omtanke, det värmer :-)

      Önskar dig en trevlig helg.

      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera