torsdag 29 juni 2017

H & M Hennes & Mauritz AB Sexmånadersrapport

Idag kom H&Ms rapport för första halvåret (2016-12-01 - 2017-05-31)

Omsättningen ökade med 9% till 113 907 MSEK (104 965)

Försäljningen ökade 5% i lokala valutor.

Vinster per aktie ligger på 5.05 SEK (4:77)

Onlinehandeln har snabb tillväxt på vissa etablerade marknader och står för 25-30% av den totala försäljningen. Lönsamheten online är på samma nivå som butiksverksamheten.

 6 nya onlinemarknader öppnades: Taiwan, Turkiet, Hongkong, Macao, Malaysia och Singapore.
 Onlinebutiker finns nu på 41 marknader. Det kommer även att öppnas onlinehandel i Filippinerna och Cypern under året.

COS, Monki, Other Stories, Weekday och H&M Home har en fortsatt bra utveckling.

COS kommer omsätta cirka 10 miljarder  under 2017 med en lönsamhet i nivå med H&M varumärket.

ARKET öppnar 5 butiker och på 18 onlinemarknader under 2017.

Onlineförsäljningen räknar med att ha en försäljningstillväxt på minst 25% framöver.

H&M kommer öppnas i Uruguay och Ukraina 2018.

Hur ser Karl-Johan Persson på rapporten? 

Försäljningen var bra i Skandinavien, Östeuropa, Storbritannien samt på flera tillväxtmarknader.
Försäljningen var mer utmanande i Kina, USA, Nederländerna och Schweiz.

H&M:s onlinehandel fortsatte att utvecklas bra och fortsatte öka som en del av den totala försäljningen. H&M fortsätter att anpassa sig till digitaliseringen då allt mer handel sker på nätet.
Fortsatta investeringar med digitalt fokus kommer göras.

Detta för att ge kunderna den bästa shoppingupplevelsen. Detta ska göras genom:

· Förbättring, breddning och expansion av vårt online-erbjudande – till exempel fler och snabbare leveransalternativ, utökade betalningsmöjligheter, bredare sortiment samt fler nya marknader. · Integration av våra fysiska butiker med online-butiken – att erbjuda en shoppingupplevelse där kunderna kan röra sig fritt mellan de olika kanalerna och handla på det sätt som passar dem bäst. Vårt globala butiksnät ger oss en unik närhet till kunderna vilket är en stor tillgång och fördel. · Expansion av nya fysiska butiker med fokus på tillväxtmarknader – cirka 500 nya butiker med väldigt goda villkor planeras att öppna under året. · Optimering och utveckling av butiksportföljen – ombyggnationer, omlokaliseringar, tillägg av butiksyta. Cirka 100 butiksstängningar sker under året. Utveckling av H&M-butikerna med nytt visuellt uttryck för en mer inspirerande butiksmiljö. · Optimering av varuförsörjningskedjan – ökad snabbhet, effektivisering samt flexibilitet. · Advanced analytics – möjliggör ytterligare förbättringar inom bland annat sortimentsutveckling, kvantifiering, allokering samt personaliserad kommunikation. KJP ser en bra framtid för sina nya varumärken COS, Monki, Other Stories, Weekday och H&M Home. Dessa ska bidra mer till H&M gruppens fortsatta tillväxt och värde.

Karl Johan ser även stor potential i det nya varumärket ARKET.

Han är för övrigt övertygad att satsningarna som företaget gjort den senaste tiden kommer leda till fortsatt lönsam tillväxt i många år framöver.

Något negativt om rapporten?

Det spås högre prisnedsättningar än 3:e kvartalet 2016. detta för att ge höstsäsongen bästa möjliga start.

Varulagret har ökat 22% valutajusterat.

Ett högre ingående lager och en lägre försäljningen än väntat medförde ökat rea behov under kvartalet. Det utgående lagret är fortfarande högre än planerat men ökningstakten minskade under andra kvartalet.

Vad är mina tankar om rapporten och resten av året?

Visst finns det orosmoln i H&M men jag har själv aldrig haft samma oro som marknaden överlag. När dollarn stärks som den gjort de senaste åren är det inte konstigt att H&M fått det tufft. Dollarn var som mest upp 40% mot svenska kronan och har även stärkts rejält mot euron. Eftersom H&M har sitt inköpspris i dollar är det inte konstigt att det är svårt att ta ut någon liknande höjning av priset ut till kund. Alternativet är då sämre marginaler alternativt sämre försäljning. Jag har sett dollarn som övervärderad en längre tid och nu börjar den äntligen att tappa.

Att dollarn skulle minska i värde har jag tagit med i mina beräkningar när jag investerat i bolaget. Exportbolag kommer missgynnas av detta men H&M kommer gynnas. Fortsätter dollarn att försvagas under året höjs H&Ms marginaler och H&M kommer ha lättare att visa upp en bättre försäljning/vinst. Givetvis kommer vi aktieägare att gynnas av detta genom en högre aktiekurs och större framtida vinst.

Som aktieägare får man räkna med att aktiens pris varierar kraftigt över tid. Jag är glad att jag ökade på med 200 aktier H&M  för runt 200 kronor styck. Som det ser ut just nu tror jag själv att aktien har bottnat runt 200 kr och vi ska nu uppåt. Mina 1800 aktier är inte till salu i dagsläget.


Vad tycker du om H&Ms rapport?

7 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Vi får hoppas att rapporten ger utslag på aktiekursen på ett positivt sätt också!

    Jessica verkar inte riktigt fattat att det är HM du skriver om 😂

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja vi får hoppas det :) Jo Jessica är nog mer intresserad av sin reklam :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Varulagret ökat 22%?

    Det var 32 692 mkr per 28/2, och nu 32 148 per 31/5...

    SvaraRadera
  4. Hejsan Anonym. Skrev lite otydligt. Det skulle vara i jämförelse med varulagret vid samma tidpunkt förra året.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  5. Som så många andra hoppas jag att H&M har bottnat nu. Jag vågar inte köpa mer just nu, men behåller de jag har. Rapporten är ju knappast nattsvart :)

    SvaraRadera
  6. Får hoppas att även din H&M investering blir bra på sikt :-)
    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera