tisdag 23 januari 2018

Ger H&M ytterligare en chans

Efter att den senaste tiden valt att minska i Hennes & Mauritz valde jag idag att åter köpa tillbaka lite av de aktier jag sålde för några veckor sedan. Jag sålde bland annat av 500 aktier för 164 kr styck och istället valde jag då att köpa in 182 st Investor A för 383.10 kr. En annan dag sålde jag H&M för för 159.72 kr st och istället köptes Industrivärden C in för 213.20 kr st. Orsaken var att jag var trött på H&Ms kräftgång här på börsen samt att jag behövde bättre riskspridning. Jag tycker dock att H&M har straffats lite väl hårt den senaste tiden samtidigt som börsen i övrigt har gått bättre. Jag valde därför att idag sälja av 155 Investor A för 390 kr st samt minska med 70 aktier i Industrivärden C 219.60 kr st. In köptes ytterligare 485 H&M aktier för 158 kr st. Ytterligare 15 aktier kommer köpas in nu vid lön så att jag kommer upp i 1000 aktier jämt. 

Varför tror jag då att H&M kan prestera bättre framöver?

I dagsläget finns det givetvis en risk att H&M sänker sin utdelning, dock hoppas jag att de kan behålla nuvarande utdelning. Jag tycker fortsatt det är oroande med omställningen till e-handel och hur H&M ska klara av omställningen. De senaste årets skandaler har inte vart bra för bolaget. Men med tiden glöms skandaler bort. Samtidigt tycker jag priset på aktien kommit ner så pass mycket att jag tror det kan bli en bra affär på lite längre sikt. Det är framförallt valutan jag hoppas kan hjälpa H&M under kommande år. Som ni ser nedan har dollarn försvagats under de senaste månaderna samtidigt som euron har stärkts. Detta är givetvis positivt för H&M då de har sina inköp i dollar men säljer mest i euro. Men framöver behöver H&M öka sin försäljningen samt jobba vidare för bättre marginaler. Vi får se om jag är helt fel ute vad det gäller H&M eller om vi kan se en vändning under kommande år. Jag fortsätter som sagt att hålla tummarna för bolaget men vill som sagt inte ligga lika tungt exponerat mot bolaget som jag har gjort tidigare.



Hur ser du på H&M 2018?

16 kommentarer:

  1. Hej Slimis,

    Läser din blogg lite titt som tätt och uppskattar att den känns så genuin och jag ser så mycket hos dig som jag vet att jag sliter med själv. Ett exempel är dina arbitrage mellan SHB A & B. Jag tycker du gör dem ganska tight och har bara väntat på den dagen då du bommar, vilket ju inträffade härom veckan. Tänker du efter där att du nästa gång ska vara mer försiktig och ha en större spread eller kommer du bara köra på?

    Allt du gör med H&M känns som helt drivet av affekt. Ena dagen bestämmer du dig för att du verkligen ska satsa på dem för att dagen efter sälja nästan allt, utan att något fundamentalt skett eller några direkta nyheter kommit. Nu är det upp på H&M-tåget igen trots att inte mycket skett sedan sist. Vad får dig att ändra dig nu? Att amerikanska jättar köper in sig eller bara magkänslan? Jag får ibland lite samma vibbar som när folk säger "Jag köper H&M på 150", som om att det betyder något mer än att det kanske är ett mentalt golv.

    Jag vet att inlägget låter kritiskt och det är alltid väldigt lätt att utifrån komma med kommentarer. Att man sedan i egen bok agerar likadant gång på gång är svårare att se men jag är lite intresserad av dina tankegångar här.

    Lycka till och hoppas du får flyt i H&M nu. Själv missar jag gärna lite uppgång för att verkligen se att de fundamentalt vänt skutan.

    Mvh

    Christoffer

    SvaraRadera
  2. Varje gång jag går i tankarna att stoppa in 1-2% H&M i portföljen går jag till deras kursgraf och trycker på 3 år. Efter den exercisen lämnar jag den tanken med ett enda stort rött "nope". Även så denna gång efter att ha läst ditt inlägg. Lycka till, jag vetekatten.

    SvaraRadera
  3. Hej Christoffer.

    Vad det gäller arbitrage i Handelsbanken utnyttjar jag denna chans så fort möjlighet finns. När man minst anar det kan det finnas pengar att tjäna. Jag kommer antagligen köra en ganska liten spread när möjlighet uppstår. Det var inte hela världen att misslyckas 1 gång. Allt som allt är det många gratis aktier i Handelsbanken de senaste åren :-)

    När det gäller H&M har det vart mycket känslor inblandat i mina beslut den senaste tiden. Det gör givetvis ont när ett bolag man äger inte presterar som man själv vill. Jag köper inte en aktie vid en viss nivå och det gäller även H&M. Det samma gäller vid försäljningar. Jag har tidigare sålt av både Wallenstam,Hufvudstaden,SHB, H&M när jag tyckte värderingarna var ansträngda.

    Dagens innehav är alla inköpta billigare än jag sålde dem för. Blir en aktie alldeles för högt värderad tar jag ibland hem en vinst. Man kan säga att jag blankar aktien eftersom jag tror på ett lägre aktiepris framöver. Om bolaget sedan blir mer rimligt värderat, alternativt växer in i i sin värderingen kan jag välja att gå in i bolaget igen. H&M har sedan min försäljning för några veckor sedan backat en del i pris. Samtidigt har både Industrivärden och Investor som jag istället köpte in gått riktigt bra. Dollarn verkar hålla sig runt 8 kr och euron har den senaste tiden stärkts en del. Jag vet inte hur dollarn kommer utvecklas 2018. Men som det ser ut just nu gynnas H&M av valutaförändringarna. Sen är själva valutan inte det viktigaste för H&M. Viktigaste är att de får fart på sin försäljning. Men valutan kan gynna H&Ms marginaler. Jag köper just nu på magkänslan. Det brukar bli bra för det mesta. Förr eller senare borde H&Ms aktiekurs vända upp, även om tillväxten inte är som den har varit historiskt. Är inget fel med att vänta in en vändning om den nu tids nog kommer. Min förhoppning är att H&M kan överraska positivt under kommande år och att vi med det kan få se ett högre aktiepris. Jag har dock fortsatt en undervikt i H&M mot tidigare då jag istället valde att sprida mina risker på flera innehav (Industrivärden och Investor). Jag är som sagt just nu nöjd med ett tak på 1000 aktier i bolaget.

    Tack för din kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Brandtalet.

      Jo inte har det vart det roligaste att äga H&M de senaste åren. Vi får väl se om vi kan få se några positiva överraskningar under 2018.

      Tack för lyckönskan :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Kasta inte bra pengar efter dåliga...

    SvaraRadera
  5. H&M kommer vara en bra investering på dessa nivåer. Frågan är bara hur lång tid det kommer att ta. Det är iaf vad jag tror.

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym.

    Jag investerar i det jag tror kan ge en bra avkastning på längre sikt. Tror du på nedgång i H&M kan du ju alltid blanka aktien :-)

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  7. Hej Pappa betalar?

    Ja vi får hoppas på lite bättre resultat framöver. Hoppas även jag att H&M kommer vara en bra investering från nuvarande nivåer.

    Tack för kommentar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  8. Svårt detta med fallande knivar. Innehar ett flertal amerikanska REITs som har dalat stadigt senaste året, t.ex. SBRA och OHI. Är sugen att trycka på köpknappen för de "är ju så billiga" och det finns analytiker som säger att "nu vänder det för REITs". Men ändå trycker jag inte på köpknappen. Vill helt enkelt se lite mer verkstad från dessa bolag först. Går de upp kanske 10% och trenden fortsätter, då kan jag kanske köpa lite.

    Ett svårt spel det här...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Håller med om att det finns en viss risk med fallande knivar. Risken är att de faller betydligt mer innan de vänder alternativt inte vänder alls. Är själv inte alls insatt i REITs så har ingen koll om de är billiga eller inte. Får hoppas att de blir en bra investering på sikt iallafall :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  9. Hej Slimis!

    Mycket intressant, men jag är -- precis som en del andra ovan -- också rätt konfunderad över ditt beslut att köpa H&M igen. Tycker ett par av dina resonemang utgår ifrån att H&M är blott en aktiekurs, och aktiekurser bör gravitera uppåt efter en tids fall. Det tycker jag är en falsk föreställning, och ett antagande man bör undvika att göra när man investerar sina surt förvärvade pengar.

    Är mest nyfiken på hur du tänker kring:

    ”Jag tycker dock att H&M har straffats lite väl hårt den senaste tiden samtidigt som börsen i övrigt har gått bättre.” -- Hur tänker du här? Det är väl inget självändamål att H&M-aktien ska gå bra bara för att andra bolag på börsen gör det? Sedan förstår jag inte resonemanget att H&M straffats för hårt – H&M är ju inte bara en aktie med en tillhörande aktiekurs, utan ett bolag som förväntas prestera. H&M’s vinst minskar, tillväxten minskar, vinsten per aktie minskar vilket innebär att de antingen måste sänka utdelningen, alternativt låna för att behålla samma nivå. Dessutom verkar de tappa marknadsandelar mot konkurrenterna. Sedan har vi det positiva, det som borde underbygga resonemanget att H&M straffats för hårt, och det positiva är... Ja vad är det positiva egentligen?

    Sedan det du sa om att:

    ”I dagsläget finns det givetvis en risk att H&M sänker sin utdelning, dock hoppas jag att de kan behålla nuvarande utdelning.” – Det finns ingenting positivt med att bibehålla utdelning om man tvingas låna till det? Det skulle ju vara en otroligt kortsiktig lösning. Här förstår jag givetvis att du menar att de kommer visa på ökande vinst, vilket gör att de kommer kunna behålla samma utdelning utan att låna -- och den förhoppningen köper jag.

    Och sist:

    ”De senaste årets skandaler har inte vart bra för bolaget. Men med tiden glöms skandaler bort.” – Hmm, här tycker jag Mr Market underskattas något. Det är ju knappast skandalerna som gör att sparare, banker, finansinstitut etc. tappat intresset för H&M, utan helt enkelt för att bolaget går dåligt. Nuvarande P/E 14 känns ju högt att betala för ett bolag dekis med låg tillväxt, vars vinst per aktie minskar. P/E 10-12 känns då rimligare tills de kan visa att de växer igen. Jag tycker Anna Svahn skrev en bra text om H&M här nyligen: http://annasvahn.se/2018/01/apropa-hm-pa-70-90-kr/

    Tack för en intressant blogg! Jag är en frekvent läsare. Jag tycker dock som någon nämnde ovan att ditt senaste köp i H&M verkar ha skett i affekt och att man inte bör se bolag som en aktiekurs som per automatik blir billigt bara för att kursen känns låg i jämförelse med en högre referens.

    Lycka till med investeringarna!

    /gniden
    https://gniden.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gniden.

      Det inte har vart det roligaste att äga H&M de senaste åren. Bolaget har haft många motgångar och jag förstår att investerare tappar tålamodet. Bland annat sjunkande vinst, stenhård konkurrens, skifte till mer e-handel, oro för sänkt utdelning mm. Den senaste tiden har även de flesta analyshus sänkt kursen. På det kom skandaler med att de bränner kläder och "Coolest monkey in the jungle"-tröjan. Just nu är det många som inte gillar bolaget och tålamodet börjar ta slut. Men jag försöker titta framåt. Eftersom det har var så mycket negativt om bolaget den senaste tiden tror jag inte det krävs så mycket positivt för att vi ska se en uppvärdering av aktien. Det kan räcka med att kapitalmarknadsdagen blir lyckad för att kortsiktigt se ett högre pris på aktien. Långsiktigt krävs det att bolaget presterar bättre. När det gäller P/E talet ser jag inte det som det viktigaste när jag investerar i ett bolag. Jag tycker dock inte H&M förtjänar ett så lågt P/E tal som 10-12. Jag har läst vad Anna Svahn har skrivit och vilken uppfattning hon har om bolaget. Får vi en allmän börsnedgång kan vi säkert se ett betydligt lägre pris på aktien än vi ser idag. Men någonstans tror jag vi ser en botten och jag tror inte det är under 100 kr. Jag tror inte vi får se en konkurs i H&M och jag tror faktiskt att vi kan se ett bättre resultat redan nu 2018. Jag tror som sagt att dollarn kan fortsätta försvagas framöver och det kan hjälpa H&Ms marginaler. Givetvis finns fortfarande tuff konkurrens samt utmaningar kvar. När det gäller utdelningen är det inte positivt ifall H&M måste låna för att behålla den. Men jag tycker det är upp till ledningen att avgöra vad som är bäst för bolaget. Det ska bli intressant att se hur de gör framöver. Kanske ser vi en sänkning eller att de lånar till utdelningen. Skulle jag tro att aktien skulle stå i 70-90 kr hade jag gärna blankat aktien nu framöver. Jag tror dock H&M har mer att ge än så och framtiden lär visa vad bolaget är värt.

      Tack för dina idéer och lycka även du till med dina investeringar framöver :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  10. Hej Slimis,
    Det är ofta bra att göra lite tvärtom. Jag tror att HM kommer tillbaka men det kommer att krävas en god portion tålamod. Jag köper inga fler HM eftersom jag satt upp regler för min portfölj, men jag har heller inte någon tanke på att sälja dom.
    Tror du på dom så gör du ju rätt som handlar under nuvarande kursnivåer, men jag tycker att du tagit ett sunt beslut om att ett innehav inte får bli för dominerande i din portfölj.
    Där är väl HM ett strålande exempel, vem kunde väl tro för 3 år sedan att vi skulle få den här kursutvecklingen i aktien? Vill man minska risken så tycker jag att du tagit ännu ett bra beslut, med att låta en viss del av din portfölj bestå av investmentsbolag.

    Lycka till med investeringarna, så håller vi tummarna för en vändning på H&M.
    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Ja tålamod krävs verkligen när det gäller H&M :-) Får hoppas att kapitalmarknadsdagen kan bidra med något positivt. Tycker du gör rätt i att ha en position du är nöjd med. Jag håller tummarna för H&M samt alla dess ägare. Lycka till även du nu framöver och ha en fin dag :-)

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Tufft dag för HM-aktien. Förhoppningvis repar sig aktien snart.

      Radera
  11. Ja det kan man lugnt säga. Passade själv på att öka mitt innehav igen. Bara blicka framåt nu.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera