Bloggen har tyvärr legat nere ett tag. Anledningen är att vår bostadsrättsförening har haft en seg och ganska jobbig tvist med Riksbyggen – något som förhoppningsvis börjar närma sig sitt slut nu. Efter att vi i föreningen upplevt flera allvarliga avsteg från avtalet valde vi till slut att häva det. Riksbyggen är ju en stor aktör i Sverige med över 4 000 bostadsrättsföreningar som kunder, så att säga upp ett avtal med dem är inget man gör lättvindigt.
Hur allt började
Det som till slut fick bägaren att rinna över var när jag – efter alldeles för lång tid – upptäckte att vår prismodell för snöröjning hade ändrats, utan att vi i bostadsrättsföreningen hade godkänt det. Kostnaden för snöröjningen steg från cirka 26 000 kronor 2022 till ungefär 73 000 kronor 2023, och det fortsatte ligga på en mycket högre nivå även året därpå.
Länge förstod jag inte varför. Först när jag gick igenom gamla fakturor under 2025 såg jag vad som hade hänt: prismodellen hade ändrats från timdebitering till “pris per gång”.
Tidigare betalade vi till exempel 425 kronor för 30 minuters sandning per gång. Från 2023 blev det 950 kronor varje gång, oavsett tid. Samma sak med snöflyttning – tidigare 425 kronor, sedan 950 kronor under den nya benämningen “snöplog”.
Andra typer av arbeten debiterades fortfarande per timme, så det var uppenbart att något hade ändrats just kring snöröjningen.
När jag räknade på allt uppskattade jag att föreningen kan ha betalat upp till 73 000 kronor mer än vi borde ha gjort under åren 2023–2025. Det är svårt att säga exakt eftersom vi inte fått ut underlag för hur ofta de faktiskt varit här – något vi försökt få tillgång till, men inte fått trots att vi enligt lag har rätt till det.
Flera andra problem
Snöröjningen var tyvärr bara en del av problemet. Vi upplevde även bristande tillsyn och dokumentation av fjärrvärmeanläggningen, vilket innebar säkerhetsrisker, samt brister i utomhusskötsel – gräsklippning och ogräsrensning som inte riktigt sköttes som det skulle.
Till slut kände vi att det inte gick längre. Allt förtroende var borta, och vi beslutade att häva avtalet. Men det togs inte emot särskilt bra. Vi fick mejl där man ifrågasatte hävningen och menade att vi “hittade på” avtalsbrott. Personalen fortsatte dyka upp trots att vi skriftligen meddelat att avtalet var hävt.
För att dokumentera det som hände gjorde jag två polisanmälningar, och fick även be personalen lämna platsen vid ett par tillfällen. Situationen blev så pass besvärlig att vi till slut kände oss tvungna att vända oss till företagets vd. Efter det fick vi äntligen ordning på situationen, och några dagar senare lämnades nycklarna till föreningen tillbaka.
Fortsatt tvist
Tyvärr slutade det inte där. Kort därefter tog företaget hjälp av sin jurist, som hörde av sig till mig. Enligt dem var hävningen obefogad, och de lade ned runt 30 timmar på juridiskt arbete – motsvarande cirka 49 000 kronor.
De menade också att vi skulle betala drygt 20 000 kronor för handskottning som inte hade fakturerats tidigare, trots att snöröjningsavtalet redan var jämkat och avslutat kostnadsfritt. Till slut skickade de en faktura på cirka 125 000 kronor, där de bland annat krävde ersättning för utebliven vinst. Den fakturan valde vi förstås att bestrida.
Vändpunkten
I det här läget kände jag att det fick vara nog. Jag mejlade deras jurist och påminde om ett tidigare mejl från deras egen kundansvarige, där han skriftligen hade bekräftat att faktureringen faktiskt hade ändrats. Han skrev bland annat:
“Det stämmer att de första fakturorna som vi skickat är specificerade med timmar. Detta har blivit fel då vi normalt fakturerar ett pris/gång och inte timmar. Priset har därmed blivit lägre men det är ingenting vi kommer att debitera i efterhand. Att mäta tiden är inte aktuellt eftersom vi fakturerar per utförd snö- och halkbekämpning.”
Efter det blev tonen lite annorlunda. Plötsligt var de intresserade av att boka ett möte för att försöka hitta en lösning. Tidigare hade jag upplevt att kommunikationen mest handlat om juridiska argument och inte om att faktiskt lösa problemet.
Jag skickade därefter ett mejl där jag klargjorde att vi har gjort polisanmälan för att dokumentera händelserna, samt att vårt ekonomiska krav på ersättning kvarstår. Det har nu gått över 10 dagar utan svar – och kanske är det inte lika intressant att återkoppla när kravet ligger åt andra hållet.
Ett råd till andra föreningar
Jag skriver inte det här inlägget för att skapa konflikt, utan för att varna andra föreningar. Om ni också har sett stora prisförändringar för snöröjning eller halkbekämpning – särskilt om ni har Riksbyggen som förvaltare – ta en extra titt på era fakturor och avtal. Det kan löna sig.
Så här i efterhand får man nästan beundra hur smidigt prismodellen lyckades ändras utan att jag märkte det direkt. Men min personliga uppfattning är att företag som väljer att hantera kundrelationer på det här sättet – med långa avtal och juridiska processer i stället för dialog – riskerar att tappa förtroende på sikt.
Slutligen
Jag vill passa på att varmt rekommendera vår advokat, Viktoria Herbring Wååg (Herbring Wååg Advokatbyrå – Affärsjuridik i Dalarna). Hon har varit ett otroligt stöd – professionell, kunnig och med ett stort engagemang.
Ärendet är fortfarande inte avslutat, även om det nu har gått 44 dagar sedan hävningen. Men till er andra som kämpar med liknande problem vill jag säga: håll ut. Låt inte orättvisan segra.
Bloggen ligger fortfarande lite på paus av flera anledningar – men kanske kommer det fler inlägg framöver.
Tills dess: ha en riktigt fin kommande vecka! 😊
Har hittills också bara hört dåliga saker om Riksbyggen. Exempelvis berättade en patient att de i deras gamla bostadsrättsföreningen hade Riksbyggen som förvaltare. De tog 8000 kr/möte och hade krav att en representant skulle vara med på alla styrelsemöten - utan att personen bidrog med något. Ett enkelt sätt att ha en galet hög avgift i föreningen.
SvaraRadera/Arbetsplanen
Jag tror att det spelar stor roll vem man har att göra med lokalt. Som Slimis säger så är de stora förvaltare av bostadsrätter och det skulle inte hålla om de var så här krångliga för varje förening.
RaderaDäremot så kan man ju se om de centralt försöker lösa problemen eller inte, och det verkar ju inte som de är speciellt intressedade.
Hej Arbetsplanen och anonym och ursäkta för sent svar.
RaderaJa, Riksbyggen är inte billiga men när man betalar mycket räknar man iallafall med att de gör ett bra jobb. Det blev ett elfel en Söndag för ett par år sedan i vår bostadsrättsförening. Det visade sig att det var en säkring som hade gått. Detta gick på över 6000 kr att åtgärda. Eller gräsklippning på ca 3000m2 gick denna sommar på ungefär 10000 kr per gång då Riksbyggen klippte när det själv tyckte det var "behov" för det. Vi har försökt få kompensation för den ekonomiska skada Riksbyggen orsakat vår bostadsrättsförening men de har inte vart intresserade att göra rätt för sig. Därför har vi nu bestämt att lägga ner ärendet men är tacksamma för att slippa ha att göra med detta företag något mer.
Tack för kommentar.
Mvh Slimis
Det känns som det blir mer sånt skit runt om.. Vi bråkar med en gammal arbetsgivare som vägrar betala lön, semesterlön och sjuklön enligt avtal och lagar. Och som dessutom brutit mot GDPR, LAS samt vägrar ge min fru sitt arbetsgivarintyg.
SvaraRaderaHej Anonym.
RaderaVad tråkigt att höra om din frus situation. Jag hoppas ni får rättvisa med ärendet och att din fru får den ersättning hon har rätt till. Lycka till med ärendet.
Mvh Slimis
Hej Slimis!
SvaraRaderaRiksbyggen följer därmed modus operandi för alltför mycket i dagens pajasland. Det är otroligt tråkigt, jobbigt och hemskt att se hur saker missköts och hur snabbt det sedan är till att istället för att använda sunt förnuft koppla in juridiken...
Jag har tidigare varit väldigt engagerad och innehaft alla roller i en bostadsrättsförening som finns inkl ordförande. Att sen många medlemmar inte bryr sig mer än om att betala månadsräkningen gör inte situationen bättre. Din BRF har i dig (som i mig tidigare) en guldstjärna att verkligen värdesätta. Sorglig läsning över hur Riksbyggen betett och beter sig...
Hej Kalkyl.
RaderaHör att även du tagit ett stort ansvar när du bodde i en bostadsrättsförening. Det kan vara väldigt kul men även väldigt jobbigt. Men det lär ju vara någon som tar ansvar i en bostadsrättsförening och för egen del har jag nu fått erfara hur mycket onödigt jobb det kan vara när man har med fel företag att göra. Tack och lov kommer aldrig Riksbyggen sätta sin fot hos vår bostadsrättsförening igen. Men om det vore rätt skulle de även betalat den ekonomiska skada som vår bostadsrättsförening har lidit av deras handlingar. Men vi väljer nu att gå vidare och är glada att slippa ha med dem att göra framöver. Nu har vi en ny förvaltare och ser fram emot ett bättre samarbete med dem.
Tack för kommentar.
Mvh Slimis
Segt när det ska bli så med en leverantör som man egentligen ska samarbeta med.
SvaraRaderaAktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier
Hej Aktiepappa.
RaderaJa, Riksbyggen är nu borta från vår bostadsrättsförening och vi ser fram emot en bättre framtida förvaltning :-)
Tack för kommentar .
Mvh Slimis
...och jag som trodde att bara HSB var genomruttet korrupt.... med höjda fövaltningsavgifter och obefintlig service!! Premierar sina egna bolag för att tjäna pengar på bostadsrättsinnehavare, som om vi är bara där som mjölkkor... Kan kan inte fatta varför dessa organisationer alltid skall tas över av personer utan integritet , moral och alltid leda till korruption... som en j-vla maffia.
SvaraRaderaHej Anonym.
RaderaJag tror det kan vara bättre att anlita någon mindre fastighetsförvaltare om det finns möjlighet till det. För vår del fanns även HSB även här på orten men vi väljer ett mindre bolag som har ett bra rykte här och på det skäliga priser. I slutändan är det alla hyresgäster som får betala för en dålig och dyr fastighetsförvaltning och det kommer iallafall vi att undvika nu framöver.
Tack för att du delar med dig.
Mvh Slimis