måndag 23 september 2019

Månadens inköp

Då var det åter slutet av månaden och om några dagar dyker lönen in på kontot. Förra månaden var en bra månad på jobbet men jag är lite osäker vad månadens lön blir. Vi har tyvärr inte fått vår löneökning för året och givetvis hoppas jag den kommer nu på denna lön den 27:e. Anledningen till månadens tidigare köp var att ett intressant bolag jag tittat på länge har tappat en del i pris den senaste tiden. Med det tycker jag bolaget ser intressant ut igen. Bolaget jag pratar om är BillerudKorsnäs . Förra året köpte jag in 500 aktier i bolaget för strax under 100 kr men efter en snabb uppgång såldes innehavet av för drygt 105 kr aktien dvs en vinst på drygt 2500 kr. Den senaste tiden har aktien pressats rejält samtidigt som mycket annat gått upp i pris. Jag tycker bolaget känns intressant på lite längre sikt även om bolaget gjort marknaden besviken under en tid. Med det har jag iallafall köpt in 600 aktier för 103.83 kr st inkl courtage. Med det är jag åter fullinvesterad i portföljen med maximal belåning till 0 % ränta.

Så här skriver bolaget i ett pressmeddelande idag:

BillerudKorsnäs investering i den nya maskinen KM7 vid Gruvöns Bruk är företagets hittills största framtidssatsning och en av de största industriella investeringarna i Sverige de senaste åren. Investeringen har gjorts för att möta den globalt ökande efterfrågan på hållbara förpackningslösningar. Den 3 oktober bjuder BillerudKorsnäs in till pressträff samt guidad tur av KM7.

Lite information om den nya maskinen KM7 samt BillerudKorsnäs i övrigt:

KM7 är 350 meter lång och väger 17 000 ton. Det som produceras är vätskekartong, white top kraftliner, carton board och cup stock vilket hos BillerudKorsnäs kunder blir till mjölkförpackningar, fruktlådor och ”finkartong” för exempelvis elektronik, parfym, choklad och whiskyflaskor. Produktionskapaciteten är 550 000 ton/år, motsvarande 100 miljoner enliters mjölkförpackningar varje dygn. De produkter som tillverkas i maskinen kommer att bidra till att minska världens användning av fossilbaserad plast under lång tid framöver. BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Vi är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 300 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter ca SEK 22 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.billerudkorsnas.se

Min sammanfattning av BillerudKorsnäs just nu:

Det hade vart kul att gått på denna guidade tur men tyvärr har jag inte möjlighet till detta då jag bor så pass långt därifrån. Jag tycker BillerudKorsnäs känns intressant som investering då de satsar på en hel del hållbara produkter som troligtvis kommer minska plastanvändningen i framtiden. Bolaget har haft en hel del produktionsstörningar under en längre tid men tids nog borde det bli bättre produktion utan störningar. Bolaget handlas idag med en direktavkastning på drygt 4 % och utdelningen sker i Maj och November. Närmaste utdelning är på 2.15 kr och aktien handlas utan möjlighet till utdelning den 12 November och betalas ut den 18 November. Förutom mitt köp har även VD:n Petra Einarsson nyligen köpt 10 000 aktier för 107.10 kr st samt Executive Vice President Héléne Biström köpt 10 000 aktier för 113.34 kr st.

Med det ser jag nu fram emot utdelning i November. Jag håller även tummarna att BillerudKorsnäs presterar bra nu framöver.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Äger ni BillerudKorsnäs? Hur ser ni på bolagets framtid?

10 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar dem på något sätt, precis som jag gillar Boliden. Köpte ett gäng nu för 103,55. De får ligga i min "lekpåse" och kanske säljer jag dem om priset går upp igen - vilket det säkert gör, detta är ju en aktie som går upp och ner i princip hela tiden!

    Vi håller tummarna :-)

    /Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise.

      Precis som du skriver finns det alltid bolag man gillar mer än andra :-) BillerudKorsnäs aktien har verkligen vart svängig. Min förhoppning är att det ska rulla på bättre framöver och att själva driften ska fungera bra. Annars är det trevligt med en till utdelning i November då även H&M kommer med sin utdelning. Det ska bli spännande att fortsätta följa bolaget framöver iallafall.

      Tack för din kommentar och ha en trevlig dag.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hej!

    Jag håller med Louise "Jag gillar dem på något sätt", jag har dock inte kommit till skott på att köpa dem :) Skulle gärna vilja få in dem eller annat bolag i sektorn framöver.

    Trevlig tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Guy. Ja det finns många fina bolag att välja på :-) När det gäller BillerudKorsnäs är det framförallt deras möjlighet till mer hållbara förpackningar i framtiden som lockar mig. Jag hoppas även deras nya maskin KM7 ska leverera ett bra resultat tids nog även om det troligen kräver sitt tålamod.

      Tack för din kommentar. Jag önskar dig en god fortsättning på veckan :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej Slimis,
    Jag har varit inne i BillerudKorsnäs en kortare period för ett tag sedan, att den blev kort berodde mycket på att man gick långt över budget för byggnaden av den nya maskinen och fick dessutom förseningar för uppstart. Jag tänkte nog att en olycka kommer sällan ensam.
    Valde därför istället SCA som ny kandidat för min breddning av skogsägandet, som ju dessutom är en jättestor skogsägare och har en annan plats i värdekedjan gällande skogsprodukter än Billerud. Skogen ligger mig kanske lite för nära hjärtat och kan ibland påverka mina beslut gällande investeringar i sektorn.

    Tror dock att Billerud gör en jättefin satsning i nya kartongmaskinen, nu ska den trimmas in under en tid och det finns ju definitivt en god marknad för de framställda produkterna.

    Blir också spännande att se vad bolagen kommer fram till gällande uppvärdering av skogsinnehaven, som vad jag vet pågår både inom SCA och Holmen.

    Önskar en Trevlig Helg
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille. Kul att höra dina tankar om BillerudKorsnäs. Som du skriver har uppstarten av den nya maskinen kostat mer än väntat. Kanske har man tidigare vart för optimistiskt gällande kostnader att iordningställa maskinen och det har även dragit ut på tiden. Men detta har ju även straffat aktien och när allt ser perfekt ut brukar även aktiens pris vara för högt. Min förhoppning är att Billerud gör allt för att produktionen ska fungera bättre framöver samt att den nya maskinen blir en riktig bra investering över tid. Jag gillar även BillerudKorsnäs tänk att ersätta mycket plast med deras egna produkter. Ska vi få ett bättre klimat i framtiden känns Billeruds produkter helt rätt i tiden då bolaget gynnas av denna strukturela trend på längre sikt. En annan positiv aspekt är att Billerud sålde sin skog till ett bra pris. På så vis har skuldsättning gått ner under deras egna mål och med det har bolaget i skrivande stund en stark balansräkning. Gällande SCA är det ett av mina favotitbolag även om jag inte äger bolaget just nu. Skogen växer ju alltid oavsett konjunkur och jag har alltid gillat reala tillgångar överlag. Jag tycker SCA är ett välskött och bra bolag och jag gillar att de köper mycket skog i utlandet. Det kan mycket väl hända att jag återkommer som ägare i SCA då det är mitt top pick bland skogsbolag. Men just nu finns det lite dåligt med kassa och jag vill inte öka på min skuldsättning. Istället jobbar jag vidare just nu med att höja min inkomster samt sänka mina onödiga utgifter.

      Önskar även dig en trevlig helg. Här är det dop som gäller klockan 12 sen blir det jobb till kvällen :-)

      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. 13% av min portfölj idag, näst störst i portföljen. Inköp gjordes för 107 kr.

    SvaraRadera
  7. Hej Två Månadslöner.

    107 kr låter som ett bra inköpspris om bolaget kan leverera framöver. Jag håller tummarna för vårt innehav :-)

    Tack för din kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera