fredag 15 juni 2018

H&Ms försäljningssiffror

Idag kom H&Ms försäljningssiffror och givetvis hade jag hoppats på lite bättre siffror. Här nedan kan ni sen försäljningsutvecklingen i jämförelse med förra året.

Hennes & Mauritz försäljning var oförändrad i det andra kvartalet (mars-maj), jämfört med samma kvartal året innan då försäljningstillväxten var 5 procent.

Försäljningssiffran är exklusive valutakursförändringar och inklusive moms.
Enligt SME Direkt hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med 0,5 procent.
Försäljningen exklusive moms uppgick till 51.983 miljoner kronor (51.383). Analytiker hade räknat med 52.983 miljoner kronor, enligt SME Direkt.
Totalt antal butiker per den sista maj uppgick till 4.801 jämfört med 4.498 vid samma tidpunkt året innan.


















Försäljningen är oförändrat i jämförelse med förra året men sett till att det tillkommit nya butiker är det en försäljningsminskning per butik. Tyvärr verkar det fortsatt gå väldigt dåligt i en del butiker men det är ingen nyhet i sig. Frågan är hur H&M framöver ska ta hand om dessa olönsamma butiker? Kan man få dem mer lönsamma eller måste de stängas? Sen tror jag att en del butiker förlorar en hel del kunder till e-handeln. Man får ju hoppas att de kunder som tidigare handlat i butikerna istället väljer deras e-handel. Min tro var iallafall att det skulle se lite ljusare ut för H&M idag. Värmen kom tidigt i år och de gånger jag besökt H&M här på orten har det vart bra med kunder i butikerna. Jag tror att försäljningen går bra här i Sverige men tyvärr är Sverige bara H&Ms 6:e största marknad. Det är betydligt viktigare att försäljningen i tex Tyskland går bra.

 Nu framöver hoppas jag att Afound kan medföra något bra till oss H&M ägare samt att H&M kan få mer ordning på de butiker som inte går bra. I och med dagens negativa försäljningssiffror sjunker aktien och med det stärker jag åter mitt ägande. Ytterligare 100 aktier har köpts in för 135.50 kr st. Får vi se ett högre pris framöver är det troligt att jag minskar ner mitt innehav lite igen. Eftersom Stefan Persson nyligen sålt Hexagon aktier för 2 miljarder finns ju risken att han vill handla på sig mer H&M aktier snart. Han har köpstopp just nu men efter rapporten får han handla igen. Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det vill jag även önska alla läsare en trevlig helg :-)

















2 kommentarer:

  1. Jag sålde HM när den låg vid 244kr och på väg nedåt. Gjorde en bra vinst. Jag var i stort behov av nya kläder och under två månaders tid kunde inte hitta någonting hos HM. Sen gick jag till Zara och köpte hur mycket som helst. Ska köpa HM aktier bara när de har köpbara kläder igen.

    SvaraRadera
  2. Hej Booban.

    Tråkigt att du inte hittat några kläder som passat dig från H&M. Kanske kan du hitta något fint på deras nya sida Afound? Vi är ju alla olika vad vi gillar för kläder. Själv har jag köpt en hel del kläder på H&M som jag är nöjd med. Prisvärda och snygga. Men framförallt tycker jag att H&M har ett väldigt bra utbud när det gäller barnkläder.

    Grattis till den fina vinsten i H&M. Jag sålde ju själv av mina H&M 2014 med en fin vinst. Nu shoppar jag H&M aktier igen och hoppas det blir bra på sikt :-)

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera