måndag 13 mars 2017

Passade på att shoppa lite mer på samma gång

Det kom tyvärr inget paket från Nordea idag. Som jag skrev i mitt förra inlägg sålde jag av lite fonder jag hade på mitt ISK konto för att underlätta flytt framöver.

Förutom tidigare köp idag slog jag till med 100 Lundbergsföretagen till för 582 kr styck. 200 stycken Novo Nordisk har köpts in för 235 danska kronor styck. I och med detta var detta utlänska köp som jag tänkt vänta med avklarat. Blev även 200 Wallenstam till för 70.50 kr styck.

I och med detta kommer det kosta mig 39 kr till att flytta till mina aktier till Nordea kommande vecka. Jag tycker dock inte om att ha likvider på mitt ISK konto som inte gör någon nytta. Det kan säkert dröja en vecka till innan mitt Nordea konto är aktivt och längre än då innan alla mina aktier blir flyttade. Bättre att sätta pengarna i arbete direkt. Idag har jag nästan ångest för allt courtage jag betalat till Avanza. Får trösta mig med att det blir de sista köpen jag gör hos denna nätmäklare.

Min nya portfölj finns till höger på sidan.


Hur ser du på Lundbergsföretagen och Novo Nordisk?

9 kommentarer:

  1. Lundbergs fint bolag men tycker lite dyr och delar ut för lite.
    Gillar Mr Lundberg men tagit höjd i Industrivärden istället, som innehåller många andra fina bolag.
    Novo kan jag för lite och tycker valutarisk inte är lätt att förstå, kanske inte jätte stor risk mot danska kronan, men skulle sv kronan tappa ca 10%, så blir det ju en rejäl uppförsbacke.
    Så tänker jag

    SvaraRadera
  2. Håller med om att Lundbergsföretagen känns dyr. Jag är dock beredd att betala lite extra för Fredrik Lundbergs kompetens. Jag gillar även investmentbolagets olika innehav och tycker det ger en bra riskspridning. Novo Nordisk ser jag som ett mer defensivt innehav som nu fått en ok direktavkastning. Visst finns en valutarisk med investeringen men det är inget som oroar mig på sikt. Jag tror båda investeringarna kommer ge en bra avkastning långsiktigt. Min tanke är att öka i framförallt Lundbergsföretagen vid en eventuell nedgång. Novo Nordisk kan jag tänka mig några till om priset går ner mot 200 Danska kr. Tack för kommentar :)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Hej Slimis,
    Ser verkligen fram emot ditt kommande inlägg om handeln på Nordea, du har ju blivit mångas testpilot :-)
    Vad gäller Lundbergs så har det för mig varit en sån där aktie man gärna skulle vilja ha i portföljen, men alltid tyckt varit för dyr (har märkt att det oftast är dom bästa).
    Vad gäller Novo Nordisk så har den väl gått ganska svagt ett tag nu och förtjänar kanske viss uppmärksamhet, har dock en god andel Astra i portföljen. Tycker att läkemedel är mycket svårt att begripa, inte lätt att förstå sig på kommande intäkter med patent som går ut och en massa olika faser i studierna av kommande läkemedel. Så det får nog räcka med mina Astra inom den sektorn.
    Skall som sagt bli spännande att få se ditt kommande utlåtande om Nordea.
    Lycka till med investeringarna!
    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
  4. Glömde det viktigaste!
    Stort grattis till utökningen av familjen, hoppas att allt går bra :-)

    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Rille.
      Även jag ser fram emot att börja använda Nordea. Tyvärr tar det alldeles för lång tid att aktivera kontot där :-) Men jag är säker på att det blir bra så fort jag fått över mina aktier dit. Det jag gillar med Novo Nordisk är att de är världsledande inom Insulin. Jag jobbar ju själv i vården och i stort sett alla med patienter med diabetes använder deras produkter. Även AstraZeneca gillar jag. Jag hoppas mina grejer från Nordea kommer imorgon. Då har jag väntat längre än nog :) Tack för tillönskan :) Lycka till du också med dina investeringar. Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  5. Hej,
    Jag ska läsa på lite om Novo Nordisk, dom har ju faktiskt tappat nästan hälften av värdet sen topparna. Även om man utsätts för hårdare konkurrens så brukar det ju ta lite tid innan detta effektueras fullt ut, och jag misstänker att man inte slutar tjäna pengar under tiden :-)
    Kanske kan va nått ...

    Ha det gott!
    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Novo Nordisk är ingen lågrisk investering men precis som AstraZeneca tror jag att investeringen kan ge bra avkastning på sikt. Jag nöjer mig med 200 aktier tillsvidare och kommer göra en ny utvärdering om bolaget så småningom :)
      Imorgon kommer något paket från Nordea iallafall enligt deras kundtjänst. Har verkligen tagit tid då jag blev kund redan förra Tisdagen. Får se om jag får igång på deras tjänst direkt eller om jag måste vänta in några koder eller annat :-)

      Ha de gott du med!
      Mvh Slimis

      Radera
  6. Jag har själv en skvätt Novo Nordisk och kommer tanka fler om de sjunker mot 200 DKK. Är själv diabetiker, men använder bara tabletter än så länge. Förr eller senare blir det insulin också, kanske en NovoPen.
    Tryggpension

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kan använda tabletter ett bra tag till så slipper du sticka dig i onödan. Men den dagen du behöver riktigt insulin verkar NovoPen vara ett bra alternativ. Vi får hoppas aktien börjar röra sig uppåt snart igen och att investeringen blir bra på sikt. Mvh Slimis

      Radera