Hur var kvartalets resultat?
Kvartalsvinsten över förväntan. H&M bjöd på ett rörelseresultat på 1.005 miljoner kronor för det första kvartalet (december-februari) i klädbolagets det brutna räkenskapsåret 2018/2019. Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 679 miljoner kronor.
Bruttomarginal lite över. H&M:s bruttovinstmarginal blev 50,0 procent under december-februari (49,9). Genomsnittet av analytikerestimat låg på 49,4 procent. För inköpen till andra kvartalet (mars-maj) bedöms marknadsläget för de externa faktorer som mest påverkar bruttomarginalen sammantaget som mer negativt. Detta till följd av att USA-dollarn successivt har stärkts mot koncernens valutakorg jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående.
Plattformsbyte i Tyskland tyngde. H&M:s resultat i kvartalet påverkades negativt av byte av onlineplattform i Tyskland. Bytet hade "en kraftigt dämpande effekt på försäljning då försäljningsaktivitet i Tyskland medvetet hölls tillbaka för att säkerställa transitionen", skriver H&M. Utöver det påverkades vinsten negativt av kostnader på cirka 250 miljoner kronor kopplade främst till onlineplattformsbytet i Tyskland och fortsatta kostnader relaterade till genomförda och kommande transitioner av nya logistiksystem.
Nu är samtliga marknader på den nya onlineplattformen.
Försäljning +7% i mars. Försäljningen för kvartalet var känd sedan tidigare men i samband med rapporten redovisades också att H&M:s nettoomsättning under perioden den 1-27 mars ökade med 7 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period året innan.
Tror fortfarande på mål för varulagernivå. Givet den fortsatta osäkerheten i klädmarknaden är det svårt att sia om i vilken takt H&M:s varulagernivå kommer att sjunka. Bolaget tror dock på en gradvis minskning av lagret och målet att varulagret som andel av försäljningen ska komma ner till 12-14 procent kvarstår. Det sade H&M:s vd Karl-Johan Persson på fredagens rapportpresentation.
Upprepar investeringsprognos. H&M:s investeringsnivå bedöms alltjämt minska till mellan 10,5 och 11,0 miljarder kronor verksamhetsåret 2018/2019. Det uppgav bolagets finanschef Jyrki Tervonen på rapportpresentationen. Föregående verksamhetsår 2017/2018 landade investeringarna på 12,8 miljarder kronor.
Av H&Ms 10 största marknader växte Kina bäst under kvartalet med en tillväxt på 16% i lokal valuta. Tätt följt av Polen som växte med 15 % och Sverige 11 %.
Varulager
Valutajusterat ökade varulagret med 5 procent. I SEK ökade det bokförda varulagret med
14 procent till MSEK 39 968 (34 959).
Varulagrets sammansättning som till absolut största delen utgörs av nya vår- och sommarvaror,
förbättrades ytterligare från det fjärde kvartalet och bolaget bedömer därför att
prisnedsättningarna i relation till omsättningen kommer att fortsätta att minska i det andra
kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år.
Det bokförda varulagret i SEK utgjorde 32,9 procent (32,3) av balansomslutningen och 18,6
procent (17,6) av omsättningen rullande tolv månader som uppgick till MSEK 215 234.
Expansion
Den globala integrationen av butik och online fortsätter. Arbetet med att rulla ut online globalt
fortsätter med full kraft till samtliga befintliga H&M-marknader och fler därtill. I dagsläget finns
H&M:s onlinebutik på 47 marknader. Under 2019 fortsätter online-expansionen, bland annat till
Mexiko samt även Egypten via franchise. Under 2019 kommer H&M att lanseras på Myntra och
Jabong, Indiens största e-handelsplattformar.
H&M blev mycket väl mottaget i Bosnien-Hercegovina vid öppningen av den första H&Mbutiken i Banja Luka den 21 mars. Nya H&M-butiksmarknader under 2019 blir även Belarus
samt via franchise Tunisien.
För räkenskapsåret 2019 planeras cirka 335 nya butiker att öppnas varav cirka 240 är H&Mbutiker. Cirka 95 av årets butiksöppningar kommer att utgöras av COS, & Other Stories, Monki,
Weekday, ARKET och Afound. Under 2019 planeras tre fristående H&M Home-butiker att
öppna. Av de nya H&M-butikerna som öppnas under 2019 kommer cirka 25 att ha H&M Home
shop-in-shops. De allra flesta H&M-butiksöppningarna sker på marknader utanför Europa och
USA.
Totalt sett planeras cirka 160 butiker att stängas inom koncernen vilket är en del av den
intensifierade butiksoptimeringen som genomförs där även omförhandlingar, ombyggnad och
anpassning av butiksytor ingår för att säkerställa rätt butiksportfölj på respektive marknad.
Nettotillskottet av nya butiker blir därmed cirka 175 för helåret 2019. I Europa sker fler H&Mbutiksstängningar än öppningar vilket kommer innebära cirka 50 färre H&M-butiker vid slutet av
räkenskapsåret 2019 jämfört med utgången av 2018.
Förbättrar kund upplevelsen.
För att kunna ge kunderna ännu bättre och mer relevanta erbjudanden uppgraderar H&M:s sitt kundlojalitetsprogram som redan idag har över 35 miljoner medlemmar.
Idag finns kundlojalitetsprogrammet på 16 marknader med utrullning till ytterligare 7
marknader i år, bland annat i USA, Kanada och Ryssland i maj. Till hösten integreras
H&M mobilapp 4
lojalitetsprogrammet i den kinesiska kommunikationsappen WeChat som har cirka en
miljard användare.
• Kunder i USA har nu möjlighet att via ett test handla H&M:s varor direkt på Instagram.
Från och med förra veckan lanserade Instagram en ny feature på den amerikanska
marknaden som gör det möjligt att göra köp direkt via inspirationsbilder utan att
behöva lämna Instagram.
• H&M lanseras på Indiens ledande e-handelsplattformar Myntra och Jabong under
2019. Samarbetet innebär att miljontals kunder över hela landet får tillgång till och kan
uppleva det bästa av H&M och få varorna levererade direkt hem.
• Ökad automatisering och optimering av logistiknätet för större flexibilitet, samt ökad
integration av fysiska butiker och online:
-
Tre nya logistikcenter om totalt cirka 230 000 kvadratmeter öppnades i
Kamen, Tyskland samt i Strykow och Boleslawiec, Polen under fjärde
kvartalet 2018. Automatisering av logistikcentret i Poznan, Polen. Det
möjliggör ökad kapacitet och snabbare leveranser till kund på flera
europeiska marknader.
- Nya logistikcenter om totalt cirka 115 000 kvadratmeter öppnar vid årsskiftet
2019/2020 utanför Madrid samt norr om London.
- Projekt startat för att etablera ett högteknologiskt logistikcenter om cirka
110 000 kvadratmeter på amerikanska västkusten under 2020.
Är ni intresserade av hela rapporten går den att läsa på H&Ms sida för investerare.
Sammanfattning:
Jag tycker H&M visar att de är på rätt väg och jag räknar med fler förbättringar framöver. På sikt har jag fortsatt starkt tro att H&M kommer stå på sig och fortsätta ta marknadsandelar och på sikt bli ett större och mer lönsamt bolag igen. I dagsläget behåller jag H&M som mitt största innehav i portföljen. Skulle aktien på sikt stiga kraftigt i kombination att jag hittar någon annan intressant investering skulle jag kunna tänka mig minska ner mitt innehav lite. Men nu framöver ser jag fram emot utdelning.
Hur ser ni på dagens rapport från H&M?
60 000 kr upp låter riktigt härligt! Grattis Slimis😃.
SvaraRaderaJa H&Ms resa är otroligt spännande att följa. Ett bevis för att alla bolag oavsett sin storlek kan börja skaka ända in i grunden. Vi vet inte om det här är ett momentum för bolaget, det kan bara framtiden berätta. Men det är definitivt en fin dag för både H&M och oss ägare. Resan fortsätter...
Mvh,
Atlas
Hej Atlas.
RaderaJa det ska bli spännande att fortsätta följa bolaget. Jag håller tummarna för ett fortsatt bra år.
Tack för kommentar.
Mvh Slimis
Hej Slimis,
SvaraRaderaJa det var sannerligen en trevlig dag för oss envisa gamla ägare av H&M aktien.
Gillar den där liknelsen med att vända ett stort tankerfartyg, det tar sin tid!
Jag tror att H&M helt enkelt är så stora och med så starka ägare att dom inte kan gå på grund.
Hur går det med vändningen då? Låt oss säga att dom lyckats bromsa fartyget nu och står still, kanske har vändningen påbörjats, kanske står vi stilla ett tag till.
Den som lever får se :-)
Kan också berätta att jag gjorde en särdeles vältimad affär (verkar det som nu i alla fall) i förrgår när jag sålde hela mitt AstraZeneca innehav, har ägt dom i flera år så det blev ett mycket trevligt resultat. Det var ett av mina större innehav så tillsammans med min Intrum försäljning för någon vecka sedan så finns det nu ordentligt med muskler gällande frigjort kapital.
Men jag skall nog kunna hitta på nått kul med dom :-)
Önskar en underbar helg!
Med vänlig hälsning
/Rille
Hej Rille.
RaderaJa det tar sin tid att ställa om ett sånt stort företag som H&M. Det gäller att hänga med i digitalisering samt våra förändrade köpbeteenden för att lyckas bra även i framtiden. Det ska bli spännande att följa kommande rapporter för H&M och jag tror vi kommer se mer positivt framöver.
Kul att höra om din AZ affär :-) Aktien har gått fantastiskt under en längre tid men jag har fått för mig att vinsterna inte stigit lika snabbt. Jag ägde ju AZ en kort period men tog en snabb vinst. Jag tror mycket väl din försäljning kan vara bra på sikt. Det känns iallafall svårt att värdera denna typ av bolag och det krävs en hel del framgångar när det gäller forskning av nya läkemedel mm. Skulle hellre köpa Investor i dagsläget om jag vill äga AZ då jag får bolaget med substansrabatt. Jag hoppas du finner någon ny intressant investering framöver. Men efter allt jag skrivit med dig brukar du hitta på något fint att investera i tids nog :-)
Ha en underbar helg! :-)
Med vänlig hälsning
/Slimis
Hej igen Slimis,
RaderaJag misstänker att det ännu inte räcker för H&M att vända skutan riktigt men det är en bra början.
Glömde att gratulera dig till den finfina uppgången/värdeökningen, tänk om man kunde dra in 60 papp om dagen eller i månaden för den delen :-)
Jag beundrar din envishet att hålla i aktien och kanske ännu mer att göra några korta swingtrades under tiden, all heder och jättekul att det verkar löna sig.
Själv funderar jag starkt på att investera i guld och då menar jag det svenska "gröna guldet" skogen. Tänker man riktigt långsiktigt måste vi ju sköta och använda den bättre om vi ska kunna rädda moderjord.
Tycker att den borde bli mer och mer intressant, man pratar ju om att bygga mer i trä, tillverka drivmedel osv. osv. dessutom sitter ju skogsbolagen på stora arealer attraktiv mark för vindkraften. Visst är det ett riktigt "långskott" men borde ändå ligga bra i en långsiktig portfölj tycker jag.
Äger redan Holmen och Essity och kommer att fylla på med ett innehav i SCA (Europas största privata skogsägare), Sveaskog är väl något större men ingalunda privat. Tar alltså upp kampen för skogen mot granbarksborrar, kommande stormar och eldsvådor.
Lite tankar bara om kommande investeringar, tror att SCA blir den nya aktien i portföljen resterande kapital placerar jag nog i de innehav jag redan äger.
Så ska jag förstås köpa mig en skysst såg också :-)
Ha det bäst!
/Rille
Hej igen Rille.
RaderaTack så mycket :-) Ja 60 000 kr är mer än 3 månadslöner för mig när jag jobbar heltid. Så för en låginkomsttagare är det mycket pengar. Ja det är lätt att sälja av när ett bolag man äger inte presterar bra under en period. Men man måste se varför det går som det går. När det gäller H&M har omställningen till mer e-handel påverkat företaget mycket på olika sätt. Men H&M har fortsatt ett starkt varumärke och detta är det viktigaste på lång sikt. Även jag gillar skogsföretag på längre sikt. Skogen växer alltid och jag ser den som en bra realtillgång. Genom Lundberföretagen får jag även skogen med substansrabatt och aktiv förvaltning till låg kostnad. Är säker på att din portfölj kommer fortsätta prestera bra. Du har många fina bolag som jag själv gillar.
Hade bäst vi hörs! :-)
/Slimis
Hej!
SvaraRaderaTack för bra sammanfattning! Jag är väldigt imponerade av ditt långsiktiga och konsekventa agerande i H&M. Jag har "bara" 1 577 aktier i H&M men delar din syn om att jag tror långsiktigt på bolaget. Jag har inte hunnit läsa rapporten så uppskattar ditt inlägg därför extra mycket :)
Nedan är några spontana tankar från mig:
- Väldigt positivt att problemen i Tyskland nu verkar vara avklarade, viktigt att försäljningen på största marknaden kan gå för fullt
- Kul att Kina hade största tillväxttakten i lokal valuta, kommer bli en viktigare och viktigare marknad framöver
- Känns spännande med Indien-satsningen!
- Håller med om att det nog är bra med möjlighet till fri frakt nu men att branschen i stort framöver behöver hitta en modell som möjliggör en bra lönsamhetsnivå
Gillar också verkligen din info om utvecklingen på antalet följare på Instagram, utvecklingen tyder ju onekligen på att det finns ett intresse därute av vad H&M gör iaf :)
Mvh
The Dividend Story
Hej Dividend Story.
Radera1577 aktier är ju bra :)
Jag försöker vara långsiktig i mina investeringar. Men ibland blir det någon investering på kortare sikt. H&M har alltid vart ett bolag som legat närma mitt hjärta. Det var de första bolag jag ägde och min förhoppning är att kunna äga bolaget hela livet.
Gällande Tyskland är det positivt att plattformsbytet nu är klart. Detta är som du skriver H&Ms viktigaste marknad och framöver kommer det bli bättre här nu när plattformsbytet är klart.
Det ska bli spännande att se hur försäljningen ser ut resten av året. Känns iallafall att det är på rätt väg för företaget på många sätt och vis.
Gällande deras fri frakt tror jag de redan de är igång med en lösning. Fick mail idag att fraktvillkoren kommer ändras. Tror det kommer bli en minimum nivå på 200 kr för fri frakt för de som sällan handlar på H&M. Jag är själv Plus medlem och med det kommer den här servicen finnas utan någon köpgräns för mig. Det står ingen mer exakt information om detta men jag räknar med att det kommer uppdateringar tids nog. Min tro är att H&M vill få bort de mest olönsamma beställningarna.
Tack för din kommentar :-)
Mvh Slimis
Trevligt inlägg Slimis! Bortom alla siffror tror jag faktiskt att en förklaring är att H&M har rensat upp i sitt produktutbud och från de lite för hippa och nischade produkterna man hade för ett par år sedan återigen säljer kläder som folk i allmänhet vill köpa till ett bra pris. Det ska inte underskattas.
SvaraRaderaÄr själv i valet och kvalet hur jag gör. Ökade lite när H&M var pressade runt 125 kronor och funderar på om jag ska ta hem den vinsten eller låta det vara.
Hej Utlandsutdelaren.
RaderaJo det känns som att lagret är bättre sammansatt nu och att man reat bort mycket man inte ville ha på längre sikt.
Det är alltid lätt att lockas av en snabb vinst. Ibland är det en bra ide men ofta säljer man av och bolaget man sålt fortsätter upp. Jag tror kommande utdelning kan hålla aktien uppe. Sen har vi Stefan Persson som troligtvis kommer handla för sin utdelning och även detta kan vara positivt för aktien. Jag ligger över viktad i H&M men just nu är tanken att hålla i mina aktier och istället återinvestera utdelningen i annat.
Hoppas det blir bra hur du än gör :-)
Tack för kommentar.
Mvh Slimis