Hur var kvartalets resultat?
Kvartalsvinsten över förväntan. H&M bjöd på ett rörelseresultat på 1.005 miljoner kronor för det första kvartalet (december-februari) i klädbolagets det brutna räkenskapsåret 2018/2019. Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 679 miljoner kronor.
Bruttomarginal lite över. H&M:s bruttovinstmarginal blev 50,0 procent under december-februari (49,9). Genomsnittet av analytikerestimat låg på 49,4 procent. För inköpen till andra kvartalet (mars-maj) bedöms marknadsläget för de externa faktorer som mest påverkar bruttomarginalen sammantaget som mer negativt. Detta till följd av att USA-dollarn successivt har stärkts mot koncernens valutakorg jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående.
Plattformsbyte i Tyskland tyngde. H&M:s resultat i kvartalet påverkades negativt av byte av onlineplattform i Tyskland. Bytet hade "en kraftigt dämpande effekt på försäljning då försäljningsaktivitet i Tyskland medvetet hölls tillbaka för att säkerställa transitionen", skriver H&M. Utöver det påverkades vinsten negativt av kostnader på cirka 250 miljoner kronor kopplade främst till onlineplattformsbytet i Tyskland och fortsatta kostnader relaterade till genomförda och kommande transitioner av nya logistiksystem.
Nu är samtliga marknader på den nya onlineplattformen.
Försäljning +7% i mars. Försäljningen för kvartalet var känd sedan tidigare men i samband med rapporten redovisades också att H&M:s nettoomsättning under perioden den 1-27 mars ökade med 7 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period året innan.
Tror fortfarande på mål för varulagernivå. Givet den fortsatta osäkerheten i klädmarknaden är det svårt att sia om i vilken takt H&M:s varulagernivå kommer att sjunka. Bolaget tror dock på en gradvis minskning av lagret och målet att varulagret som andel av försäljningen ska komma ner till 12-14 procent kvarstår. Det sade H&M:s vd Karl-Johan Persson på fredagens rapportpresentation.
Upprepar investeringsprognos. H&M:s investeringsnivå bedöms alltjämt minska till mellan 10,5 och 11,0 miljarder kronor verksamhetsåret 2018/2019. Det uppgav bolagets finanschef Jyrki Tervonen på rapportpresentationen. Föregående verksamhetsår 2017/2018 landade investeringarna på 12,8 miljarder kronor.
Av H&Ms 10 största marknader växte Kina bäst under kvartalet med en tillväxt på 16% i lokal valuta. Tätt följt av Polen som växte med 15 % och Sverige 11 %.
Varulager
Valutajusterat ökade varulagret med 5 procent. I SEK ökade det bokförda varulagret med
14 procent till MSEK 39 968 (34 959).
Varulagrets sammansättning som till absolut största delen utgörs av nya vår- och sommarvaror,
förbättrades ytterligare från det fjärde kvartalet och bolaget bedömer därför att
prisnedsättningarna i relation till omsättningen kommer att fortsätta att minska i det andra
kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år.
Det bokförda varulagret i SEK utgjorde 32,9 procent (32,3) av balansomslutningen och 18,6
procent (17,6) av omsättningen rullande tolv månader som uppgick till MSEK 215 234.
Expansion
Den globala integrationen av butik och online fortsätter. Arbetet med att rulla ut online globalt
fortsätter med full kraft till samtliga befintliga H&M-marknader och fler därtill. I dagsläget finns
H&M:s onlinebutik på 47 marknader. Under 2019 fortsätter online-expansionen, bland annat till
Mexiko samt även Egypten via franchise. Under 2019 kommer H&M att lanseras på Myntra och
Jabong, Indiens största e-handelsplattformar.
H&M blev mycket väl mottaget i Bosnien-Hercegovina vid öppningen av den första H&Mbutiken i Banja Luka den 21 mars. Nya H&M-butiksmarknader under 2019 blir även Belarus
samt via franchise Tunisien.
För räkenskapsåret 2019 planeras cirka 335 nya butiker att öppnas varav cirka 240 är H&Mbutiker. Cirka 95 av årets butiksöppningar kommer att utgöras av COS, & Other Stories, Monki,
Weekday, ARKET och Afound. Under 2019 planeras tre fristående H&M Home-butiker att
öppna. Av de nya H&M-butikerna som öppnas under 2019 kommer cirka 25 att ha H&M Home
shop-in-shops. De allra flesta H&M-butiksöppningarna sker på marknader utanför Europa och
USA.
Totalt sett planeras cirka 160 butiker att stängas inom koncernen vilket är en del av den
intensifierade butiksoptimeringen som genomförs där även omförhandlingar, ombyggnad och
anpassning av butiksytor ingår för att säkerställa rätt butiksportfölj på respektive marknad.
Nettotillskottet av nya butiker blir därmed cirka 175 för helåret 2019. I Europa sker fler H&Mbutiksstängningar än öppningar vilket kommer innebära cirka 50 färre H&M-butiker vid slutet av
räkenskapsåret 2019 jämfört med utgången av 2018.
Förbättrar kund upplevelsen.
För att kunna ge kunderna ännu bättre och mer relevanta erbjudanden uppgraderar H&M:s sitt kundlojalitetsprogram som redan idag har över 35 miljoner medlemmar.
Idag finns kundlojalitetsprogrammet på 16 marknader med utrullning till ytterligare 7
marknader i år, bland annat i USA, Kanada och Ryssland i maj. Till hösten integreras
H&M mobilapp 4
lojalitetsprogrammet i den kinesiska kommunikationsappen WeChat som har cirka en
miljard användare.
• Kunder i USA har nu möjlighet att via ett test handla H&M:s varor direkt på Instagram.
Från och med förra veckan lanserade Instagram en ny feature på den amerikanska
marknaden som gör det möjligt att göra köp direkt via inspirationsbilder utan att
behöva lämna Instagram.
• H&M lanseras på Indiens ledande e-handelsplattformar Myntra och Jabong under
2019. Samarbetet innebär att miljontals kunder över hela landet får tillgång till och kan
uppleva det bästa av H&M och få varorna levererade direkt hem.
• Ökad automatisering och optimering av logistiknätet för större flexibilitet, samt ökad
integration av fysiska butiker och online:
-
Tre nya logistikcenter om totalt cirka 230 000 kvadratmeter öppnades i
Kamen, Tyskland samt i Strykow och Boleslawiec, Polen under fjärde
kvartalet 2018. Automatisering av logistikcentret i Poznan, Polen. Det
möjliggör ökad kapacitet och snabbare leveranser till kund på flera
europeiska marknader.
- Nya logistikcenter om totalt cirka 115 000 kvadratmeter öppnar vid årsskiftet
2019/2020 utanför Madrid samt norr om London.
- Projekt startat för att etablera ett högteknologiskt logistikcenter om cirka
110 000 kvadratmeter på amerikanska västkusten under 2020.
Är ni intresserade av hela rapporten går den att läsa på H&Ms sida för investerare.
Sammanfattning:
Jag tycker H&M visar att de är på rätt väg och jag räknar med fler förbättringar framöver. På sikt har jag fortsatt starkt tro att H&M kommer stå på sig och fortsätta ta marknadsandelar och på sikt bli ett större och mer lönsamt bolag igen. I dagsläget behåller jag H&M som mitt största innehav i portföljen. Skulle aktien på sikt stiga kraftigt i kombination att jag hittar någon annan intressant investering skulle jag kunna tänka mig minska ner mitt innehav lite. Men nu framöver ser jag fram emot utdelning.
Hur ser ni på dagens rapport från H&M?