Sidor

måndag 12 juni 2023

Upplevelse av usel kundtjänst från Avanza

Efter att ha klagat till Avanza fick jag idag kontakt med dem. Förra veckan köpte jag 3000 Viaplay och sålde sedan 2800 stycken med vinst och tänkte därmed behålla 200 aktier. Med det sagt betalade jag courtage för att köpa in alla aktier. Men eftersom ordern försvann under dagen i och med Avanzas tekniska problem i Fredags fick jag till slut möjlighet att sälja 2800 aktier via telefon. På Lördag ser jag att det först sålts 2800 aktier i en transaktion och för detta fick jag betala 198 kr även om max courtage ska vara 99 kr. En teknisk bugg enligt Avanza men eftersom jag inte fått tillbaka pengarna idag för detta så kan man fråga sig om man skulle få tillbaka några pengar alls av det man betalat extra om man inte uppmärksammat och sagt till om detta. Imorgon ska dessa finnas på kontot igen och vi får väll se om dessa pengar kommer tillbaka till mig som kund. Efter klagomål att de sista 200 Viaplay aktierna blivit sålda till ett högt courtage utan mitt medgivande blev jag idag erbjuden att Avanza kunde köpa tillbaka dessa och då betala mellanskillnaden på 1.25 kronor per aktie eftersom aktiens pris stigit till idag. Eftersom jag inte visste på rak arm om jag verkligen ville ville köpa tillbaka Viaplay nu idag så var alternativet att jag skulle ha accepterat denna tvångsförsäljning från Avanzas sida och inte fått någon kompensation. Hade allt däremot gått som det skulle hade dessa aktier aldrig sålts av och jag hade inte heller betalat courtage för det. Idag hade jag kunnat sålt av och tagit en vinst istället. Men att betala ut några pengar i mellanskillnad istället för aktier var inte aktuellt. Till slut accepterade jag att få tillbaka dessa aktier och nu ligger de rejält minus för i denna position istället. Saken är den att jag tidigare under dagen gjorde ett par försäljningar till fast pris så jag hade inga möjlighet att sälja små aktieposter idag till ett vettigt courtage. 

För stunden är jag så jävla trött på Avanzas tekniska problem och usla kundservice när de inte längre kan erbjuda en stabil och bra tjänst.  På det Avanzas olika courtage klasser som gör att det inte går att göra både större och mindre affärer under en och samma dag till ett vettigt pris. Det ska då inte vara lätt att vara kund här när allt krånglar. 

I mina ögon har Avanza verkligen gått från toppen till botten!!

För stunden vill jag inte sponsra den här banken med en krona till. Men jag ska inte göra något förhastat även om jag var 1 klick från att flytta alla mina värdepapper från Avanza till Nordnet idag.

Jag ska ta en funderare till om jag verkligen vill ha med Avanza att göra något mer. Tilliten och förtroendet är i botten för denna bank just nu.

Förövrigt har jag sålt av mina 200 Axfood aktier och minskat ner med 400 aktier i Skistar idag. 


Jag återkommer tids nog hur och om det blir en flytt bort från Avanza.

Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka





6 kommentarer:

  1. Trist upplevelse helt klart. En bank ska bara funka, alltid. Courtageklasserna är idiotiska och hoppas fler klagar så att rakt lågt courtage införs. Hatar courtageklasserna och de känns som lurendrejeri. Nordnet mkt sämre på denna punkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Vet att även Nordnet kör med detta courtage system. Allt för att göra det krångligt så att vi kunder ska bli låsta i olika courtage klasser och betala mer än vi egentligen borde.

      Nej, trist men det fungerar inte bra med Avanza längre och det är frustrerande.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. För mig som blandar affärer av olika storlek så är Nordnet klart sämre då man bara får byta courtageklass en gång i månaden. Det är ett så fult knep för att få folk att köpa med mycket högre courtage än optimalt.

      Radera
    3. Hej Daniel.

      Jag läste det idag att man bara kan byta 1 gång i månaden. Helt klart sämre än Avanzas alternativ även om båda är dåliga för de som handlar med olika stora summor. Jag kommer fortsätta fundera vad som blir bäst för mig på sikt. Jag har ju Länsförsäkringar som huvud bank. Även om deras aktiehandel inte är så modern har det ett väldigt billigt courtage när man handlar hos dem (0.05 % 20 kr minimum) Jag har iallafall helt bestämt mig för att sluta handla hos Avanza och kommer därför även sälja mitt innehav i Avanza Zero här framöver och flytta mitt ISK till Nordnet i det korta perspektivet. Kanske kör jag lite fondsparande där och lite aktiehandel hos Länsförsäkringar. Jag vet som sagt inte helt just nu hur jag ska göra men jag är säker på att hitta någon bra lösning på sikt. Men man kan ju hoppas att Nordnet ändrar sitt courtage system över tiden. Det borde ju kunna göra dem mer populära bland alla sparare.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Vad trist! Du har inte funderat på "pro"-användare som Krösus Sork. Då verkar en helt ny värld öppna upp sig och man slipper bland annat det där PRII -regelverket och kan handla utländska ETFer obehindrat. Kanske löser det courtage-bekymren med.
    Märkligt agerat av Avanza, grunden är ju att man som kund ska gå skadelös ur såna problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Har redan blivit lurad av Avanza som PRO kund och kommer därför aldrig ansöka om att bli det igen. Avanza förde över mig till detta nu i början av året från att jag var PB kund. Men ganska snabbt märkte jag att jag fick väldigt lite ränta på mina likvider som jag hade på ISK. Efter att ha räknat efter såg jag att jag skulle få runt 10 000 kr mindre i ränta per år än den räntan som utlovades för PRO kunder. När jag kom detta kontaktade jag kundservice. Enligt dem hade det blivit något manuellt fel när jag fördes över från PB kund till PRO kund och därför fick jag behålla den lägre ränta som PB kunder får. Som vanligt skulle man gått och blivit lurad än idag mot sitt eget vetande om man inte vore uppmärksam på saker som detta. Som vanligt skyller banker på yttre omständigheter men det är vi kunder som blir lurade.

      Nej det minsta Avanza kunde gjort när de har tekniska problem och förstör för sina kunder är att bjuda på lite gratis courtage när man ber om det som plåster på såren för deras usla tjänst. Men nej girighet går för kundnöjdhet och jag hoppas missnöjda kunder gör det rätta i att byta bank när en bank inte längre lever upp till deras förväntningarna. Har svårt att se att jag är den enda kund som tröttnat på deras ostabila tjänst.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera