Sidor

fredag 29 januari 2021

H & M Hennes & Mauritz AB Bokslutskommuniké

 Idag kom mitt näst största innehav H&M med sin helårsrapport. Aktien hade gått starkt dagen innan och var även upp i början av dagen. Glädjen avtog dock och aktien slutade dagen med en nedgång på ungefär 5 %.

H&Ms resultat

  • H&M-gruppens nettoomsättning uppgick till 187 031 MSEK (232 755) under räkenskapsåret 2020.

  • I lokala valutor minskade nettoomsättningen med 18 procent. Utvecklingen har påverkats kraftigt negativt pga pandemin. Andra kvartalet var som mest negativt då cirka 80 procent av koncernens butiker var stängda under en period.
  • H&M har tagit till kraftfulla åtgärder under året. Krisarbetet har omfattat alla delar av verksamheten, bland annat gällande varuinköp, investeringar, hyror, bemanning och finansiering. Utvecklande av de digitala kanalerna har kompenserat för en del av försäljningsbortfallet från butikerna.
  • Bruttoresultatet uppgick till 93 544 MSEK (122 453), vilket motsvarar en bruttomarginal om 50,0 procent (52,6).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till 2 052 MSEK (17 391). Exklusive IFRS 16 uppgick resultatet efter finansiella poster till 1 691 MSEK (17 391).
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till 1 243 MSEK (13 443), som motsvarar 0:75 SEK (8:12) per aktie.

Fjärde kvartalet (1 september 2020 — 30 november 2020) 

  • H&M-gruppens nettoomsättning under fjärde kvartalet uppgick till 52 549 MSEK (61 694). I lokala valutor minskade nettoomsättningen med 10 procent. Kvartalet inleddes bra men fick en kraftig inbromsning när pandemins andra våg ledde till nya omfattande restriktioner och nedstängningar. Som mest var drygt 20 procent av butikerna stängda.
  • Bruttoresultatet uppgick till 27 375 MSEK (33 287), vilket motsvarar en bruttomarginal om 52,1 procent (54,0).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till 3 665 MSEK (5 403). Exklusive IFRS 16 uppgick resultatet efter finansiella poster till  3 538 MSEK (5 403).
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till 2 485 MSEK (4 212), som motsvarar 1:50 SEK (2:54) per aktie. Exklusive IFRS 16 uppgick resultatet efter skatt till 2 387 MSEK (4 212).
  • H&M-gruppens likviditet är mycket god. Per den 30 november 2020 uppgick likvida medel till 16 540 MSEK (12 312). Koncernens långfristiga finansiering och likviditetsbuffert har förstärkts. Summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter ökade till 46 595 MSEK (24 169). Nettoskulden/EBITDA var 0,0 (0,2).

 Framöver är styrelsens ambition att H&M-gruppen ska ha en hållbar och lönsam tillväxt och därigenom möjliggöra god avkastning till aktieägarna. Bolagets finansiella ställning är fortsatt stark och styrelsens bedömning i dagsläget är att det finns goda utsikter för en kontantutdelning under hösten 2021. Men, den pågående pandemins konsekvenser kan i dagsläget inte helt överblickas, därför kommer styrelsen under året återkomma med ett förslag på tidpunkt och nivå för återupptagandet av utdelning.


  • Effektivisering av faktura- och betalningsprocessen kommer att ge materiella effekter på H&M-gruppens rörelsekapital. Baserat på 2020 års inköpsvolymer kommer cirka 10 miljarder SEK att kunna frigöras under 2021.
  •  H&M-gruppen har som mål att senast 2030 ska 100 procent av produkternas material vara återvunnet eller komma från andra mer hållbara källor. Senast 2025 ska minst 30 procent av materialet vara återvunnet.
  • Cirka 100 nya butiker planeras öppna under 2021, samtidigt som 350 butiker planeras att stängas framförallt på etablerade marknader.

    Varulagret uppgick till 38.209 miljoner kronor. En ökning med 6 procent justerat för          valuta i förhållande till motsvarande tidpunkt förra året. Det finns goda förutsättningar      för lägre varulagernivåer framöver.

    H&M-gruppens försäljning under perioden 1 december till 27 januari sjönk med 23                       procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period året innan och 1800 butiker är i               dagsläget tillfälligt stängda.

 H&M-gruppens onlineförsäljning ökade med 50 procent i lokala valutor under fjärde kvartalet. För   hela räkenskapsåret 2019/2020 ökade onlineförsäljningen med 38 procent i lokala valutor. 28 procent   av försäljningen kommer nu från onlineförsäljning. 

    H&M:s kundlojalitetsprogram har nu omkring 107 miljoner medlemmar på 26 marknader.

    Vill ni läsa hela rapporten kan ni göra det här:

     Mina tankar gällande helårsrapporten

2020 var inget roligt år för H&M. Pandemin satte käppar i hjulen och en stor del av H&Ms butiker var stängda från och till under året. Med det sagt gick även vinsten ner rejält under 2020. Jag tycker ändå H&M har hanterat krisen på ett okej sätt. Visst hade jag önskat att försäljningen online kunde kompenserat de stängda butikerna lite mer under året. Men med tanke på hur många butiker som varit stängda och alla restriktioner och nedträngningar som vart under året är det inte konstigt att årets resultat blir betydligt sämre än tidigare år.

Jag är däremot imponerad att e-handeln växer på så pass bra nu. H&M har även lyckats värva otroligt många nya kunder till deras lojalitetsprogram. När man läser årets rapport ser man även att försäljningen steg kraftigt efter den första vågen. Jag ser därför framför mig en rejäl försäljningsökning när den andra vågen tids nog lugnar ner sig. H&M har även lyckats hålla varulagret på en okej nivå och även detta ser jag som positivt. Till hösten tror jag på en mindre utdelning. Men viktigast just nu är att H&M fortsätter  komma tillbaka till lönsam tillväxt igen. 2020 var ett riktigt uselt år för hela modehandeln. Men det gäller att blicka framåt. Lyckas vaccineringen på ett bra sätt tror jag H&M kan överraska positivt detta år. Får de bara öppna sina butiker igen kommer även försäljningen bli bättre. Förutom detta har H&M sedan en tid tillbaka äntligen lite valuta medvind i och med en svagare dollar den senaste tiden.

Just nu håller jag iallafall hårt i mina 5600 aktier och hoppas på bättre tider tids nog.


Vad tycker ni läsare om dagens rapport från H&M?

12 kommentarer:

  1. Hur många kvartal i rad har varulagret ökat och hur många gånger har H&M sagt att "Det finns goda förutsättningar för lägre varulagernivåer framöver."?
    Alla dessa kläder lär ju vara sönderruttnade vid detta lagret.

    /En som jobbat inom klädbranschen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Som du skriver har H&M ett rejält varulager. Men det såg värre ut för ett par år sedan då lagret ökade betydligt mer för varje kvartal. Nu har H&M lyckats hålla lagret på en stabil nivå under pandemin. När alla butiker tids nog är öppnade igen finns goda möjligheter att nå de långsiktiga målen att ha en lägre lagernivå över tid. Vi får se hur det går :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Tror inte ditt H&M-innehav kommer åldras väl. Varför envisas du med att behålla detta skivbolag? Finns där känslomässiga skäl? Är ju knappast ett bolag i unik position eller som saknar duktiga konkurrenter. Varje gång jag ser reklam för HM slås jag över hur anorektiska och blasé de ser ut! De skriker ut hur dåligt de mår. Den bild de ger av samhället tilltalar inte mig. Inte deras bokslut heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Bara för att du inte gillar H&M betyder det inte att majoritet av folket tycker som dig. H&M är väldigt populära globalt och bara för att de haft en tuff period de senaste åren betyder det inte att det måste vara en dålig investering på längre sikt. Jag tycker det finns goda förutsättningar att H&M kan öka både omsättning och vinst på längre sikt. Tror man att H&M kommer tillbaka och tjänar mer pengar i framtiden kan det vara ett bra läge att köpa aktien idag. Men många vill ju köpa när det ser som bäst ut och då får man även betala ett högre pris. Vi får väl se framöver hur H&M presterar :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Människor kommer alltid att behöva kläder på kroppen! Men tror tyvärr inte att det är succé att äga aktier i dem. Visst har H&M en fördel med sin storlek och att dem är väletablerade men konkurrensen är tuff. Med detta sagt önskar jag dig lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiegrubbel.

      Som du skriver behövs alltid kläder. Nu har modehandeln haft ett uselt 2020 och det påminner om tidigare kriser. När folk blir arbetslösa och får sämre ställt drar man ner på konsumtionen till viss del. Då de flesta inte har någon brist av kläder drar man gärna in på detta i sämre tider. Men klädhandeln brukar successivt återhämta sig när arbetslösheten åter sjunker och vi går mot bättre tider. Förr eller senare blir kläder slitna och vi köper nya. Jag tycker själv att H&M erbjuder prisvärda kläder som är helt okej att bära till vardags. De har även en bra e-handel och jag tycker de gör mycket rätt när det gäller deras hållbarhetsarbete.

      Jag är iallafall positiv till H&M på längre sikt. Den som lever får se om de levererar kommande kvartal :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Förstår inte varför vissa envisas med att köpa/hålla fast i ständiga förlorare och bara hoppas?Det finns ju mängder av fina börsbolag som har en uppåtgående trend,tycker det verkar som att ha pengarna på sparkonto och hoppas att räntorna skall gå upp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      H&M är inget förhoppningsbolag och över tid har bolaget genererat bra med pengar till sina aktieägare. H&M har även en uppåtgående trend sedan ett tag tillbaka. Med det sagt ser jag inte H&M som någon ständig förlorare. Även om bolaget haft sina utmaningar de senaste åren. Jag tror däremot H&M kommer gå ut som en vinnare den dagen denna pandemi är över. Då kommer åter alla butiker vara öppna och försäljningen kommer se bättre ut.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  6. Ett otroligt starkt resultat, helårsvinst mitt i den värsta pandemin på hundra år är galet bra. Säkerligen mycket tack vare de oväntat generösa statliga stöden runt om i världen, men ändå mycket imponerande.

    Jag anar att H&M:s vändning faktiskt har infallit, 2019 blev året med peak butik och nu är det online och ökad försäljning per kvadratmeter som gäller.

    Äger bara en aktie för närvarande men håller utkik.

    SvaraRadera