Sidor

torsdag 30 januari 2020

H&M Q4 2019

Idag rapporterade mitt näst största innehav H&M siffrorna för det 4:e kvartalet.

H&M
RÖRELSERESULTATET BLEV 5.377 MLN KR 4 KV (EST 4.741)

H&M redovisar ett rörelseresultat på 5.377 miljoner kronor för det fjärde kvartalet (september-november) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019.
Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 4.741 miljoner kronor, enligt Infronts samanställning av 18 estimat.
Bruttomarginalen blev 54,0 procent, jämfört med förväntade 54,2 procent.
Utdelningen föreslås bli 9:75 kronor per aktie (9:75), att jämföra med förväntade 9:40 kronor.
För det fjärde kvartalet var inköpspriserna negativa, pga en dyrare dollar, jämfört med föregående år.
Bruttomarginalen påverkades också av fortsatta investeringar för ett ännu starkare kunderbjudande, samt av kostnader för det pågående förändringsarbetet.
H&Ms varulager uppgick vid utgången av 4:e kvartalet (utgången av November) till 37.8 miljarder kronor. Det kan jämföras med 37.7 miljarder motsvarande period året innan. Justerat valuta är det en minskning med 6 % och varulagret utgör nu 16.3 %(17.9) av omsättningen exklusive moms rullande 12 månader. 
H&M:s mål är att minska lagret som andel av försäljningen till mellan 12 och 14 procent. När målet sattes upp var planen att det skulle nås 2019-2022. Sedan dess har H&M slutat prata om tidpunkten men behållit själva målintervallet.
Föregående räkenskapsår blev capex 10,3 miljarder kronor, att jämföra med den bedömning H&M gjort på 10,5-11 miljarder. Året innan dess låg capex på 12,8 miljarder kronor.
H&M räknar med att investeringarna (capex) sjunker till runt 8,5 miljarder kronor innevarande räkenskapsår 2019/2020.
Från 1 December 2019 till 28 Januari steg försäljningen med 5 % i jämförelse med året innan. 
H&M kommer öppna ca 200 nya butiker under 2020. Samtidigt stänger man ner ca 175 butiker. 
De nya butikerna kommer främst öppnas på tillväxtmarknader och de som kommer stänga kommer främst göra det i Europa, USA och Kina.
Under 2020 finns det möjlighet att omförhandla cirka 1000 hyreskontrakt.
H&M ser nuvarande utdelning som försvarbar. Detta då investeringarna minskar, lagersituationen blir bättre samt att bolaget har en stark finansiell ställning. 
Den största nyheten idag är att H&M får en ny VD. Hennes namn är Helena Helmersson.

Mina reflektioner gällande rapporten
H&M fortsätter visa styrka i en annars hårt konkurrensutsatt marknad. Försäljningen går nu bättre igen, varulagret minskar och på det en ny VD som jag har stor tilltro till. Helena Helmersson har länge jobbat inom H&M koncernen och jag tycker H&M gör ett bra val att välja en VD utanför familjen. I skrivande stund är H&M aktien upp drygt 8 % och mitt innehav är värt drygt 50 000 kr mer än igår. Jag tycker det är en välförtjänt uppgång idag. H&M har lyckats tagit marknadsandelar när många andra bolag i samma sektor håller på att gå omkull. Som jag skrivit tidigare kommer det tids nog bli flera bolag som går i konkurs. De gäller att vara bland de bästa inom mode för att lyckas locka till sig kunderna idag. Det tycker jag H&M lyckas bra med genom attraktiva erbjudande både i affär och online. Genom att H&M nu växer så pass kraftigt online lyckas man även nå fler kunder man inte tidigare nådde. Det har vart en tuff omställning för H&M att bli mer digitala. De som haft tålamod som aktieägare börjar äntligen bli belönade med högre vinster samt en aktie som stiger i värde. Framöver har jag stora förhoppningar för H&M. Tids nog kommer inköpen gynna H&M, H&Ms popularitet fortsätter skjuta i höjden och om 10 år ser jag ett större bolag som tjänar betydligt mer pengar än idag. Det jag gillar mest med H&M är deras specialkollektioner. Dessa är både populära och otroligt lönsamma. Förutom detta har H&M kläder som passar de flesta kunder. I år behåller H&M utdelningen men min förhoppning är givetvis att vinsten fortsätter öka och att vi nästa år kan se en högre utdelning. Med det har H&M höjt eller behållit utdelningen i ungefär 40 år. Förhoppningsvis kan de behålla och höja utdelningen även under min livstid. 
Med det vill jag tacka alla inom H&M koncernen för ett bra jobb under 2019. H&M gör en glad både som aktieägare och kund. För att fira dagens rapport var jag ner på H&M och shoppade lite till mig och barnen idag. Sedan länge är jag trogen konsument hos H&M och det kommer jag vara även i framtiden.
Vad tycker ni andra om dagens rapport från H&M? :-)

10 kommentarer:

  1. En klart bättre rapport än väntat för analytikerna, vilket är kul.
    Och att Karl-Johan lämnar över VD jobbet, tror jag innebär att det värsta omställningsarbetet är genomfört. Kul se detta fina bolag vara tillbaka med ökande marginaler!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nyttboende.

      Ja det är kul att det äntligen går lite bättre för H&M igen. Kändes som många tappade hoppet för företaget under en period. Blir spännande att följa H&M med ny VD nu framöver.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis,
    Ja den var bra på nästan alla punkter, hade gärna sett att man lyckats få ner varulagret ytterligare lite men vi får hoppas att fortsättning följer. Skönt att man också dragit ner på butiksexpansionen, den satt långt inne … Hur som helst kul för oss som envist hållit oss kvar att "oceanångaren" snart har lyckats med vändningen.
    Trevligt med en kvinna till ledningen som kan företaget från grunden, det blir nog finfint tror jag.

    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Givetvis hade det vart bra om lagret hade sjunkit lite till. Men trenden visar att H&M är på rätt väg. Dels att lagret sjunker. Men även att kostnader för investeringar kommande år kommer vara lägre. Jag tycker också de är bra att de drar ner på butiksexpansionen. Framtidens tillväxt ligger på nätet så det är bättre att lägga mer resurser där. Samtidigt lägger man ner de butiker som är mindre lönsamma. Det händer mycket bra i H&M just nu och det är kul :-) Vi får hoppas på god fortsättning för bolaget.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Lite förmätet att redan nu önska höjd utdelning. Själv hoppas jag på bibehållen men uthållig utdelning framöver. Sänkningar kan vi vara utan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Apan.

      Givetvis är det svårt att sia om framtiden och vi får vara tacksamma att H&M kunnat behålla utdelningen nu när det vart kris i branschen överlag. Men framöver kommer investeringskostnader vara lägre. Jag hoppas även att H&M tids nog kan gynnas av en svagare dollar. Det omförhandlas även många hyresavtal framöver som jag tror kan gynna bolaget. Förutom detta tror jag den växande e-handeln kommer gynna H&M framgent. Jag håller tummarna för H&M framöver.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Grattis Slimis!
    Tänkte direkt på dig när rapporten kom!

    Skönt att sitta kvar med aktierna. Mina ska ligga länge i portföljen. Kanske barnen får ärva dem när det väl är dags.

    H&M kommer fortsätta trumma på, tror jag. Ska bli spännande att se hur branschen utvecklas.
    Jag är inte helt säker på att online är hela framtiden. Att H&M har mycket butiker kan mycket väl göra att de klarar sig bäst i framtiden. Även om online absolut är en viktig del.

    Det jag stör mig mest på är konsumenterna syn på frakt. Undrar hur mycket en tröja kostar bara i frakt. Vet personer som köper 3 tröjor i olika storlekar och oftast skickar tillbaka alla 3, i bästa fall bara 2. Miljön och kostnaderna för detta kan inte vara hållbara i längden.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?

      Tack för omtanken :-)

      Jag tror inte man ska underskatta H&Ms butiksnät. Många av dessa butiker ligger på topplägen centralt i större städer och här finns det alltid bra med kunder. Jag har ju nyligen haft ett extra jobb som jag slutade nu vid nyår. Där fick jag reda på en hel del om konkurrensen inom livsmedelsmarknaden här i Sverige. Just e-handeln var inte speciellt lönsam för butikerna i dagsläget. Men är man inte med och satsar på e-handeln förlorar man kunder och enligt undersökningar får man mer kunder genom att finnas i flera kanaler. För de flesta är det helt enkelt ett måste att finnas på nätet idag. Kunder vill helt enkelt ha möjligheten att både kunna handla lokalt samt genom nätet. Gekås är väl ett undantag som har lyckats bra utan e-handel men kanske även de drabbas hårdare i framtiden.

      Det där med att kunder skickar tillbaka sina varor är inte alls bra. Dels dåligt för miljön men kostar även företagen mycket. En fördel med H&M är att man kan lämna tillbaka sina varor i butik istället för att returnera varorna med post. Det är ju värre för e-handlarna där returerna borde kosta betydligt mer.

      Även jag kommer sitta kvar med nuvarande innehav. Nu är det bara se fram emot utdelning :-)

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Tack igen för kommentar :-)

      Ha en trevlig dag.

      Mvh Slimis

      Radera