Idag rapporterade mitt 3:e största innehav H&M för sitt första kvartal 2021 och rörelseresultatet var något bättre än väntat.
Första kvartalet (1 december 2020 — 28 februari 2021)
- H&M-gruppens nettoomsättning uppgick till MSEK 40 060 (54 948) under första kvartalet.
- I lokala valutor minskade nettoomsättningen med 21 procent. Den andra vågen av pandemin ledde till omfattande restriktioner. Som mest var cirka 1 800 butiker, dvs cirka 36 procent av koncernens totala butiksantal, tillfälligt stängda.
- Bruttoresultatet uppgick till MSEK 19 057 (28 034), vilket motsvarar en bruttomarginal om 47,6 procent (51,0).
- Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK -1 389 (2 504).
- Koncernens resultat efter skatt uppgick till MSEK -1 070 (1 928), motsvarande SEK -0:65 (1:16) per aktie.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 5 936 (6 837). Nettoskulden i förhållande till EBITDA exklusive IFRS 16 uppgick till -0,2 (0,1), dvs nettoskulden har vänts till nettokassa.
- H&M-gruppen emitterade en hållbarhetslänkad obligation om MEUR 500 i syfte att finansiera bland annat en accelererad övergång till återvunnet material. Obligationen som övertecknades 7,6 gånger löper över 8,5 år till en kupongränta av 0,25 procent.
- Försäljningen 1 – 28 mars 2021 ökade med 55 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period 2020.
- Effektiviseringsprogrammet inom fakturahantering och betalningsprocesser har under första kvartalet frigjort drygt 3 miljarder SEK av de cirka 10 miljarder SEK som förväntas frigöras under 2021.
- H&M:s kundlojalitetsprogram har nu över 120 miljoner medlemmar på 26 marknader.
- H&M:s medlemmar kan nu få poäng för mer medvetna val, som till exempel att lämna in gamla kläder till H&M:s klädinsamling, välja klimatsmarta leveransalternativ, ta med sin egen påse och välja produkter i mer hållbara material.
- H&M-gruppens hållbarhetsredovisning, Sustainability Performance Report 2020 publiceras idag på hmgroup.com.
- I mars öppnades H&M online i Qatar via franchise och H&M har även lanserats framgångsrikt på e-handelsplattformen Zalora i Indonesien. I april fortsätter lanseringen av H&M på Zalora i Filippinerna, Malaysia och Singapore.
H&M-gruppens varulager uppgick vid utgången av det första kvartalet (utgången av februari) till 36.978 miljoner kronor, en ökning med strax under 10 procent justerat för valuta i förhållande till motsvarande tidpunkt året innan.
H&M kommer stänga ungefär 350 butiker och nyöppna ungefär 100 butiker under 2021.
Just nu är omkring 20 butiker i Kina stängda. Detta efter att fastighetsägare i Kina stängt vissa H&M butiker i landet. För er som inte vet har detta skett pga H&Ms ställningstagande om förtrycket av den uiguriska minoritetsbefolkningen i Xinijangprovinsen. Kina är H&Ms näst största marknad med drygt 5 % av den totala försäljningen i Kina.
H&Ms försäljning har börjat bra här i mars o försäljningen ligger på "bra nivåer" jämfört med mars 2019. Just nu är 1500 butiker tillfälligt stängda. I fjol var den siffran 3800.
H&M-gruppens onlineförsäljning fortsatte att utvecklas starkt samtidigt som försäljningen i
butik minskade kraftigt som en följd av covid-restriktioner. Online ökade med 57 procent i
lokala valutor under första kvartalet. Omräknat till SEK var ökningen 48 procent.
Vill ni läsa hela rapporten finns den
här:
Mina tankar gällande Q1 rapporten
H&M visar ett något bättre resultat än väntat. Men särskilt mycket bättre var det inte och bolaget gör en rejäl förlust detta kvartal. Något annat som oroar i närtid är bråket som uppstått med Kina. Av någon anledning lyckas H&M gång på gång hamna i nya problem. Dock är inte H&M ensam att ha problem med Kina och frågan är givetvis om H&M kan lösa dessa problem i närtid. Nu har H&M endast runt 5 % av försäljning i Kina så det kunde vara värre. Jag hoppas iallafall att H&M lyckas lösa sina problem med Kina eftersom detta är en viktig marknad för bolaget. Förövrigt imponerar e-handeln som ökar 57 % i lokala valutor. Förhoppningsvis är det här vi ser tillväxt i framtiden då H&M nettostänger ungefär 250 butiker detta år. Något annat positivt är H&Ms kundlojalitets program som har en bra tillväxt av nya kunder.
Något annat jag tycker är positivt är H&Ms arbete att få fram mer hållbara kläder. H&M äger ju runt 10 % i Re:newcell och min förhoppning är att arbetet kan skyndas på att få fram mer hållbara kläder som är gjorda av återvunnen bomull. Det är inte hållbart att producera kläder som vi gör idag ur en miljösynpunkt.
I dagsläget äger jag 1800 st aktier i bolaget och jag varken ökar eller minskar efter dagens rapport utan är nöjd med min exponering mot bolaget. Skulle aktien åter gå ner mot 180 kr av någon anledning kan det bli intressant att öka på mitt innehav igen. Men min förhoppning är givetvis att H&M åter börjar tjäna pengar igen och att vi ser en uppvärdering av aktien på sikt.
Uppdatering: Efter att ha läst rapporten lite närmare och tittat igenom gamla anteckningar valde jag idag att åter öka på i H&M. Jag sålde tidigare av 1950 aktier i H&M för 187 kr st. Istället köptes då 3500 st aktier in i Hufvudstaden för 119 kr st. Idag sålde jag av 3500 aktier i Hufvudstaden för 126.88 kr st. På det har jag även fått en utdelning på 2.5 kr per aktie. Istället har åter köpt 1950 aktier i H&M för 197.90 kr st. Efter denna transaktionen har belåningen gått ner till 0.1 %.
Uppdatering 2: Idag kom utdelningen från Hufvudstaden in på kontot. Pengarna har återinvesterats i 150 st H&M för 197.42 kr st. Efter dagens transaktion ligger jag åter obelånad.
Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande innehav ser ni på höger sida av bloggen.
Hur ser ni läsare på dagens rapport från H&M?