lördag 21 september 2019

Jag tycker du kan be om ursäkt Gunnar Axen

Undersköterskor som tycker att högavlönade ska betala mer i skatt är egoistiska parasiter. Det anser den före detta moderate riksdagsmannen Gunnar Axén, som själv tagit ut miljoner i inkomstgaranti från riksdagen sedan han avgick 2014. 

Bara för att man tycker de som tjänar mest i samhället kan bidra med lite mer skatt tycker jag inte man ska kalla dem parasiter. Är det någon kategori av arbetare som bidrar här i samhället så är det just vi Undersköterskor. 

Vi börjar vår karriär med en låg lön och kommer oftast inte ens upp i ingångslönen för en person som jobbar inom industrin, trots att vi jobbat hela livet inom detta yrke. Vi får inte heller strejka då samhället inte skulle fungera utan vår hjälp. När vi tids nog blir gamla får vi en usel pension att leva på. Att jobba i vården är mer ett kall än ett arbete. Att förnedra oss som arbetsgrupp tycker jag är lågt när man själv alltid haft det bra ställt och aldrig behövt oroa sig för ekonomin. Jag kan själv tycka att man kan bidra lite mer till samhället om man en dag blir riktigt rik. Jag tror som sagt själv att man inte blir så mycket lyckligare när man når över en viss förmöget. När man har allt tryggt ekonomiskt ser jag hälsan som desto viktigare. Här i Sverige är det många som lever på gränsen till fattigdom fast de jobbat hårt i sina liv. 

Som rik behöver man iallafall inte se ner på folk som inte lyckats lika bra som de själva, samt har det mycket sämre ställt. Har man aldrig vart fattig är det kanske svårt att förstå att vanliga människor inte gillar politik som ger de som redan har mycket mer?

Idag demonstrerar iallafall Undersköterskor utanför Gunnar Axéns villa och vill ha en ursäkt för hans uttalande. 

15 kommentarer:

  1. Ja det var ett osedvanligt dumt uttalande. Jag undrar om gode Gunnar har tänkt få vård själv på ålderns höst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Kanske börjar han tänka till den dagen han själv blir gammal och beroende av hjälp för att klara sin vardag. Sen kan man ju fråga sig om man inte själv känner sig som en parasit när man lever flera år på fallkärmsavtal som vissa politiker får utan nämnvärd motprestation. Vanliga arbetare får gå hem utan lön när man inte sköter sitt jobb eller säger upp sig. Jag kan själv tycka att politiker kan göra det samma och söka ett nytt jobb som alla andra måste.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Fan vad jag blir sur när jag läser sådant! Har just besökt min pappa på ett demensboende och hade turen att träffa min favorit ur personalen, en fantastisk kvinna med empati och respekt för alla människor. Jag är så glad för att dessa människor finns och skulle gladeligen ge henne halva min lön för väl utfört arbete. Ni som arbetar i vården eller med människor över huvud taget är hjältar och bland det viktigaste vi har! Högre lön NU och på kuppen högre status för yrket!

    Trevlig helg!
    /Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise.

      Kul att höra att din pappa blir väl omhändertagen. Demens är en hemsk sjukdom både för de drabbade och anhöriga. Det finns många som jobbar med människor som skulle förtjäna en högre lön. Men ska man ha en bra lön är det bättre att satsa på något yrke där man inte jobbar med människor. Jag tycker dock själv att trivseln på jobbet är viktigare än lönen då vi spenderar så pass mycket tid där. Men givetvis hade det vart roligare att haft ett jobb där man både trivdes och även hade en ok lön.

      Ha en trevlig Söndag och tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. En tragiskt människa. Vem bidrar mest - en undersköterska eller en ordförande i skandalbolaget Allra? Bara att ta en sådan tjänst tyder på extremt dåligt omdöme. Karriären är inte precis på topp om man uttrycker det milt. Att kalla det C laget är snällt. Men det betalar säkert bra och det är det centrala..

    Jag hoppas sköterskorna kommer ihåg vem han är och vad han står för den dagen han ligger vårdberoende någonstans.

    Och att döma av uttalandet ligger vårdbehovet ganska nära till hands..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Road.

      Jag skulle själv aldrig kunna jobba för ett företag som sett till att tiotusentals pensionssparare fått se sina pensionspengar gå upp i rök. Han har dessutom själv plockat ut en fet fallskärm de senaste åren som vi skattebetalare har betalat för.

      Som du skriver kommer även han en dag bli gammal. Det är väl bara hoppas han håller sig frisk så han slipper ta del av vårdens hjälp.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Nu är jag ingen som försvarar Axén men om man via valsedeln med hot om våld vill ta andra människors egendom bara för de är "rika", så är man om inte en parasit så inte något särskillt mycket bättre oavsett om man är undersköterska eller direktör.

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym.

    I detta fallet var det en Undersköterska som tyckte det var fel att de som har det bäst ställt här i samhället får lägre skatt. Även jag själv kan tycka att många som jobbar hårt ska få en guldkant på tillvaron. Men att kalla de som bryr sig om och tar hand om de svagaste i samhället för egoistiska parasiter tycker jag är helt fel. Speciellt när man själv levt med en fet fallskärm som Gunnar fortfarande plockar ut fem år efter han lämnade riksdagen. Denna feta fallskärm är det vi skattebetalarna som finansierar.

    Tack för din kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  6. Jo, precis. Undersköterskan i fråga nöjer sig inte med att hon tvingar av någon mer än hälften av vad de tjänar. Hon vill ha mer. Det är svinaktigt av henne och det är bra att hennes omoraliska handlande uppmärksammas. Att hon har ett viktigt jobb ger henne inte den moraliska rätten att ta andras egendom hur som helst. Att Axén själv är en parasit är en helt annan fråga.

    SvaraRadera
  7. Hej igen Anonym. Jag tycker själv det är svårt att avgöra vad den bästa skattepolitiken är. I Sverige tycker jag vi får mycket för våra skattepengar och därför tycker jag själv att det är helt ok att betala lite mer i skatt när jag tjänar mer. I jobbet träffar jag tex pensionärer som är sjuka och behov av medicin de aldrig själva skulle haft råd med om inte staten gick in med skattemedel. Vi har även en väldigt billig förskola i Sverige samt möjlighet att studera gratis mm. Nu har jag dock aldrig betalat värnskatt men en del statlig skatt. Positivt med lägre skatt för de med högst inkomst är givetvis att det ger mer att satsa på sin karriär eller jobba mycket övertid. Som jag förstår kommer även deras konsumtion/sparande öka och det genererar ju också mer skattepengar över tid. Men blir skatterna alldeles för låga kanske vi ser en framtid likt i USA. Där vanliga människor inte har råd med mediciner, sjukvård samt måste ha två jobb för att klara sig. Jag tror inte ett samhälle med alldeles för stora klass skillnader är bra på sikt. Vi får väll hoppas dessa nya lägre skatter blir bra på sikt iallafall :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  8. Hej Slimis,
    Mitt hjärta brinner verkligen för framförallt två yrkesgrupper i Sverige, den ena är undersköterskor och den andra är lärare. Två yrken som verkligen är superviktiga för framtiden och duktiga människor som vi alltid kommer att vara beroende av.

    Båda är underbetalda och kommer att bli viktigare och viktigare, befolkningen blir äldre och kommer att bli mer beroende av bra vård under längre tid.
    Föräldrar har mindre och mindre tid tillgänglig för att dela med sina barn, det känns idag som skolan förutom att lära också förväntas uppfostra.
    Det finns så mycket saker idag som "stjäl" tid, telefonen är väl ett strålande exempel på det, tid som inte alltid men ofta borde använts på ett bättre sätt.

    Det var kanske lite hårddraget men ibland känns det så, heja vårdpersonal och lärare! Jag kommer alltid att hålla på er, ni är värda så mycket i det långa loppet och borde naturligtvis också betalas betydligt mer. Men inte bara lönen, något behöver också göras åt en arbetssituation där man känner att man ofta inte räcker till. Jag har aldrig själv jobbat inom dessa yrken, men har vänner och släkt som gör det och som jag ofta talar med.

    Önskar en bra vecka.
    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
  9. Hejsan Rille.

    Kloka ord när det gäller både lärare och Undersköterskor. Det är ju barnen som är vår framtid och tack vare bra lärare kan de utbilda sig inom de områden som behövs i framtiden. När det gäller vården har jag alltid valt trivseln på jobbet framför lönen. Visst skulle det vara kul med en lite högre lön, men det viktigaste är att det inte är för mycket stress även om vi jobbar väldigt effektivt redan. Man kan tycka det borde vara en självklarhet att man ska hinna gå på toa 1 gång mellan 7-12 på en arbetsdag. Men oftast är finns ingen tid till det. Men man anpassar sig och även om arbetsmiljön är dålig ibland känns det givande när man hjälper andra människor. Om inte vi skulle hjälpa de äldre och sjuka, vem skulle hjälpa dom då? Nej vi behövs alla här i samhället för att det ska fungera bra, vilket yrke vi än har. Vi kan ju alla bidra till ett bättre Sverige :-) Jag håller även med dig att vi idag har väldigt lite tid för varandra. Tyvärr syns det då man träffar många som är ofrivilligt ensamma. Det borde ju ingen vara egentligen.

    Önskar även dig en trevlig vecka och tack för din kommentar :-)

    Vänliga hälsningar
    /Slimis

    SvaraRadera
  10. Hej Slimis,
    Ett litet tag sedan jag kommenterade på din blogg men sådana uttalande oavsett parti tycker jag är så förkastligt att man mår illa.

    Tror inte vi behöver fundera på att personen i fråga kommer uppsöka varken kommunalt sjukhus eller äldreboende.

    Har han plockat ut miljoner från oss skattebetalare kommer vi säkert även betala hans ålderdom via skattsedeln.

    Begriper inte de alldeles för generösa regler de har i riksdagen och varför söka ett nytt jobb när man får sjuka ersättningar från staten.

    Undrar varför kvinnan från Liberalerna, hon som hyrde sin bostad av sin man för galna pengar och blev utesluten från partiet sitter kvar som politisk vilde? Jo, när hon fyller 50 år får hon pension från Riksdagen. Dessa människor och de finns i massor kan jag lova, de är de riktiga parasiterna!

    Ha en härlig helg.

    // Malte

    SvaraRadera
  11. Hej Malte.

    Ja är det någon som glider på en räkmacka här i samhället så är det våra politiker. Förutom en bra lön har de ordnat att de får ett mycket bättre pensionsavtal än oss vanliga arbetare samt diverse fallskärmar. Detta förstod jag efter att ha läst Blåsningen som är skriven av Inga-Lisa Sangregorio. Kan förövrigt rekommenderas denna bok om du är intresserad kring våra framtida pensioner. I övrigt kan man ju fundera om politiker verkligen förtjänar alla de förmåner de har. Jag tycker själv det finns många andra yrkesgrupper som förtjänar pengarna mer.

    Önskar dig en trevlig vecka och tack för din kommentar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera