måndag 26 augusti 2019

Bra fart i H&M aktien nu

I skrivande stund står H&M aktien över 180 kr. Även om det är oro för tullar, sämre konjunktur mm stiger aktien som en raket och är upp över 45 % i år när man räknar in vårens utdelning . Nu i efterhand ångrar jag att jag minskat ner med 2000 aktier runt 170 kr. Men viktigast av allt var att jag behöll mina aktier när folk var som mest pessimistiska gällande H&M samt ökade på rejält när det gjorde som ondast. Detta har lönat sig rejält och även om portföljen backat på sistone pga olika tullhot, konjunkturhot mm så är portföljen upp över 450 000 kr i år. Detta har jag mycket att tacka H&M för. Mitt mål är att portföljen ska växa bättre än index och därför oroar jag mig inte för en sämre konjunktur. Köper man bra bolag till bra värderingar räknar jag med en bra avkastning tids nog hursomhelst. Marknaden kan alltid vara negativ till ett bolag under en tidsperiod. Men tids nog kommer bolagets riktiga värden visa sig. Just nu stiger H&M på börsen och bolaget har åter börjat uppvärderats. Det är inte konstigt då marknaden väntar sig bättre vinst framöver och detta är även något jag räknar med. H&Ms näthandel växer så det knackar, bomullspriserna har gått ner rejält den senaste tiden och H&M släpper nya kollektioner som aldrig förr. Med det kommer vi se fortsatt högre omsättning. Men även bättre marginaler framöver. Med det är jag idag glad att jag aldrig lyssnade på alla skeptiker när det gäller H&M. Jag gör alltid mina egna analyser av bolag och investerar därefter. För att minska min risk att göra fel kombinerar jag mitt sparande med indexfonder. Det har gett en fantastisk avkastning över tid.

Med det tror jag H&M aktien inom en snar framtid åter kommer stå i 200 kr. Fortsätter bomullspriserna ner kommer vi se bättre marginaler framöver och med det kommer även aktien fortsätta i positiv riktining. Mina 3000 aktier är som sagt inte till salu idag.

Med det blir det en ny investering imorgon när lönen kommer in. Ny uppdatering då.

Äger ni H&M aktien och hur ser ni på bolagets framtid?


12 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat Slimis! Själv sålde jag mitt innehav i H&M på 160 kr (på vägen ner) med en förlust på ca 30 %. Tycker det är svårt det där. Man ska vara långsiktig men samtidigt sälja av företag som inte går bra. Vilket H&M verkligen inte gjorde när jag sålde. Var drar man gränsen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej den tysta investeraren.

      Ibland är det helt rätt att ta en förlust. Det är givetvis alltid svårt att veta hur man ska göra med en investering. Men min tro är att man ska våga lite på sig själv när man gjort en investering. När ett bolag man äger börjar gå sämre under en period kan det vara värt en ny analys. Är det tillfälliga problem eller varför sjunker aktien i pris? Kan bolaget komma tillbaka och även tjäna bra med pengar i framtiden? Hur står sig bolaget i konkurrensen med andra bolag i branschen? Gällande H&M har det vart ett stålbad i hela branschen och det är inte bara H&M som dragits ner. Men H&M har genomfört många förändringar som är bra på sikt. Jag gillar bland annat deras satsning Afound men framförallt att de utvecklat e-handeln riktigt bra. När de mindre aktörerna går omkull tar H&M marknadsandelar. Det gäller helt enkelt att vara en av de bästa här för att överleva. H&M är även väldigt duktiga på olika kollektioner, breddar sin verksamhet med H&M home, samt går in på större plattformar som Tmall mm. När man ser deras popularitet genom bland annat Instagram får man en uppfattning hur populära de är runt om i världen. Att öka i ett bolag som har tillfälliga problem kan ge en riktigt bra avkastning om man har tålamod. Skulle man däremot öka i en surdeg får man räkna med dålig avkastning framöver. Det gäller att skilja på vad som är ett bra bolag och vad som är en värdefälla. Det har tagit lång tid för H&M att vända skeppet. Men de känns som de är på rätt väg nu.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Jag sålde också H&M för ganska länge sedan. Dock hade jag ägt dem i 18 år och gjorde sammantaget en vinst, även om jag inte sålde i "rätt tid". Håller tummarna för att ditt innehav blir en toppeninvestering!

    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise.

      18 år, det kan man kalla en långsiktig placering :-). H&M har över tid haft en imponerande avkastning . Jag hoppas att även dina nya investeringar gått riktigt bra. En vinst är alltid en vinst :-) Tack för det. Jag håller tummarna även jag framöver :-)

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Jag sålde HM för ngt år sedan men köpt tillbaka när den låg runt 130 kr, så kul se uppgången nu. Men det gäller att vinsterna också ökar ihop med kursökningen, vi får se vid nästa rapport 3 Oktober.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nyttboende. Imponerande att du återköpte på den nivån. Ja det ska bli spännande med kommande rapport. Mina förhoppningar är givetvis att vinsterna ökar nu framöver. Den som lever får se :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Svar
    1. Hej PB? Kul att höra. Glädjer mig att du hållit hårt i dina aktier. Något som har betalat sig bra iallafall den senaste tiden :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Hej!
      Tyvärr så är det just nu en minusavkastning men tror som du att detta kommer bli bra på sikt.

      Mvh PB?

      Radera
    3. Ok jag förstår. Håller tummarna att den goda trenden håller i sig så att du snart ligger på plus igen :-)

      Åter tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Trevligt! Jag har behållit mina H&M aktier. De är fortfarande på minus men netto efter utdelning är de inte längre en förlust vilket visar att ett långsiktigt perspektiv kan hantera risker även om det uppenbart hade funnits bättre aktier att köpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren.

      Precis som du skriver är det viktigt att vara långsiktig med sina placeringar. Att sälja när man ligger på minus kanske känns skönt för stunden. Men innebär alltid en förlust. Är man långsiktig och tror på bolagen man äger kan man istället öka på när andra är pessimistiska. På så sätt kan man köpa billigt och tids nog kan det bli en riktigt bra affär. Nu efterhand är det ju lätt att säga att det funnits bättre aktier att köpa. Men det finns även sämre aktier man kunde ha köpt. Viktigast nu framöver är att H&M fortsätter öka sin försäljning samt får till bättre marginaler. Om så sker kommer vi även se ett högre aktiepris. På sikt är jag övertygad att en investering i H&M blir bra.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera