lördag 27 juli 2019

Redan tidigt i min uppväxt lärde jag mig tjäna mina egna pengar

När jag var liten separerade mina föräldrar tidigt och det gjorde att jag växte upp med min ensamstående mor och mina 2 syskon. På den tiden fanns det inte mycket pengar hemma men vi hade alltid mat och kläder. Jag tyckte som liten synd om min mor som levde på knappa marginaler. Detta gjorde att jag lärde mig tjäna mina egna pengar redan som 8 år gammal så att min mamma inte behövde betala allt för mig. När mina skolkompisar var lediga på helgerna var jag ute med ett gäng ungdomar och sålde kokosbollar i olika städer  Det var långa arbetsdagar och jag tjänade mellan 200-300 kr per dag. För att tjäna 300 kr krävdes det att jag sålde 20 kokosbolls paket. En tuff uppgift men jag lyckades ofta med det. Jag minns än idag att jag på den tiden samlade på 20 lappar då det kändes som mer pengar när det blev en rejäl bunt. Jag höll på med detta ett par år och när jag blev 10-11 år lärde jag mig istället att sälja jordgubbar och fisk mm. Jordgubbar är lätt att sälja men för att bli en duktig fiskförsäljare krävdes en bra säljteknik. Även om fisk borde vara lätt att sälja var fisken väldigt dyr och därför gällde det att övertyga kunderna varför dom skulle köpa fisk av just mig. På den här tiden betalade alla kunder med kontanter och det gjorde mig väldigt duktig på huvudräkning i tidig ålder. Jag blev även duktig på försäljning men framförallt lärde jag mig jobba hårt. Även detta jobb var långa arbetsdagar och jag tjänade nu runt 500 kr per dag.

Nu i efterhand som vuxen tror jag att jag haft mycket nytta av mina erfarenheter tidigt i livet. Jag tror det är viktigt att inte bli bortskämd utan istället lära sig att man måste tjäna sina egna pengar. Jag har även alltid tyckt om att tjäna pengar och detta har vart en morot för att bygga upp en förmögenhet på längre sikt. Även om jag de senaste åren jobbat i ett låglöneyrke har jag i perioder tjänat riktigt bra och detta har haft sina skäl. När många andra människor är lediga på helgen är jag på jobb. När de flesta slutar kl 16 jobbar jag vidare till 21.30-22.00. När folk har semester på sommaren jobbar jag istället. Jag har även åkt över till Norge helt själv och jobbat där. Många pratar om att åka iväg och jobba men få som tar tag i det och gör något bra av saken. Det är helt enkelt tryggt och bekvämt att vara hemma och jobba. Det samma gäller sparande. För de flesta är det jobbig att ha en sparkvot på 50 % varje månad under flera år. Det är helt enkelt jobbigt att skjuta upp en belöning. Det är ju roligare att få den idag. Men om du precis som mig en dag vill bli ekonomisk fri tror jag det viktigaste är att du verkligen vill bli det. Du får helt enkelt räkna med att satsa allt för att lyckas. Jag kan säga att det inte är lätt att bli rik om du börjar från noll och det krävs ofta beslut som inte är de roligaste att ta i det korta perspektivet. Men kämpar du på med det du är bra på samt har ett bra tålamod kommer dina chanser att lyckas bli bättre. Det gäller framförallt att förstå att det du gör idag kommer påverka din framtid.

Med det fortsätter jag resan mot den ekomiska friheten. Den kommer fortsatt vara kämpig i perioder men tids nog är jag säker på att nå mina mål. 

Hur gör ni för att lyckas med era framtida mål? 


9 kommentarer:

  1. Haha väldigt intressant inlägg. Har nära en kopia på denna dock började jag först jobba som 11-12åring med att dela ut tidningar och reklam på alla helger. På somrarna jobbade jag hos farsan på slakteriet, tungt som f-n men kul när man kunde lyfta en fin lön efteråt. Mina föräldrar skilde sig när jag var 16-17. Och har två bröder som inte är ett dugg intresserade av att spara. Finns lite längre historia bakom men men... Bra inlägg som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Parre.

      Kul att höra om din ungdom :) Jag körde faktiskt själv också tidningar från och till över 4 år när jag var lite yngre. Blev dock jobbigt med 6 nätter i veckan i längden och tids nog skaffade jag mig ett nytt jobb. Slakta djur hade jag nog inte klarat av. Hade nog tyckt lite synd om djuren. Även jag har två bröder och den ena är ganska sparsam. Den andra är dock raka motsatsen och sparar inte en krona. Det är tur att vi alla är olika :-)

      Tack att du läser och kommenterar bloggen.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis!
    Starkt jobbat av dig.

    Vad är ditt framtida mål? När kommer du uppnå det?

    Jag förstår din drivkraft att tjäna mer pengar och därmed jobba obekväma tider.

    Jag har gjort detta tidigare och tycker det fungerade bra när barnen gick på förskola. Nu när jag har skolbarn så är det ingen höjdare.

    Därför bytta jag till ett jobb med lägre lön men arbeta 8-16.30, mån-tis. Sämre lön men mer tid med barnen.

    Det som jag också uppskattar är att att kunna vara fotbollstränare och att alltid ha tid för barnens aktivitet.

    För mig är det prio ett idag.

    Jobbar hellre mindre och sparar mindre än att bygga en portfölj.

    När barnen inte bryr sig lika mycket om mig eller inte vill ha mig med hela tiden (den tiden kommer tyvärr). Då ska jag jobba mer. Sedan kommer en tid med barnbarn (förhoppningsvis). Då blir det lugnare med jobb igen 😃

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
  3. Hej PB?

    Tycker du gör helt rätt att jobba lagom. Det går ju också lättare om man har en partner som jobbar om dagarna. Men då vår familj för det mesta har levt på 1 lön har enda alternativet vart att jobba hårt för att kunna spara något överhuvudtaget. Just nu har vi de senaste månaderna haft 2 inkomster och jag måste säga att det är lyx med 2 inkomster även om vi båda har låglönejobb. Kul att du är fotbolls tränare. Det måste vara otroligt uppskattat av barnen du tränar :) Mitt första mål med aktieportföljen är att familjen ska klara sig ekonomiskt om jag skulle bli arbetslös eller sjukskriven. Jag tror detta mål kan uppnås redan nästa år då jag räknar med att utdelningarna överstiger 100 000 kr per år framöver och då har jag inte räknat med Avanza Zero innehavet. Tids nog är målet ett skuldfritt boende samt en portfölj som går att leva på. Vi har ju ett skuldfritt boende idag men tids nog skulle vi iallafall behöva 1 rum till så att barnen får varit rum när de blir större. Men vi trivs otroligt bra i nuvarande bostad. Eftersom vi har två barn räknar jag med att det slutgiltiga målet dröjer. Givetvis ska inte barnen fara illa av att familjen är lite sparsam. Jag njuter av delmål och tycker det är kul att spara undan en slant varje månad :-) Vad är er familjs sparmål tid nog? Har för mig att du skrivit att portföljen ska finansiera en semesterresa per år om jag inte minns helt fel? :-) Hur mycket räknar du med att denna semesterresa ska kosta isåfall?

    Tack för din kommentar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  4. Hej Slimis!

    Väldigt intressant och inspirerande inlägg. Första gången jag tjänade pengar var nog när jag sålde jultidningar. Vet inte hur gammal jag var då men har iaf från runt högstadiet jobbat extra på helger, kvällar och lov etc. Det är som du skriver väldigt givande och viktiga erfarenheter man får med sig genom att tidigt (om jag i relation till dig inte var så tidig :)) börja tjäna sina egna pengar.

    Stort lycka till på den fortsatta resan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Guy.

      Kul att höra om dina tidiga erfarenheter i livet :-) Sen har det ju fortsatt gå bra för dig och det känns kul att följa din resa framåt.

      Tack för din kommentar och fortsatt lycka till även du :-)

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  5. Hallå Slimis! Nej, att bli rik är verkligen inget lätt och det går inte fort. Själv började jag jobba vid 9-10 års åldern. Några år senare jobbade jag inom lantbruk/trädgård med att skörda allt möjligt på ackord. Var under alla år inom dessa sommarjobb bland de bästa och mest effektiva och därmed bäst betalda. Det var slit och jävlar anamma i stekande sol eller hällande ösregn timme efter timme. Många orkade inte, de fick cykla hem, de låg i fälten och rökade o snackade istället... Så började jag bygga min "rikedom". Har slitit i många år och fler återstår. Man får sällan nåt gratis även om många bloggläsare nog börjat tro så. Det ser så lätt ut när miljonerna redan är på plats och utdelningarna rullar in men... Har sagt det innan men igen: det är inte lätt men det kan gå

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Kul att höra om dina tidiga jobberfarenheter. Precis som du skriver tror jag en del tror det är lätt att bygga upp en förmögenhet. Men man får som sagt jobba hårt på ett eller annat sätt om man inte ärver eller vinner en massa pengar. För att pengarna sedan ska växa måste man även ta en del risk och det är inte alls säkert man får en så bra avkastning som man tänkt. Den dagen man däremot fått ihop en bra slant går det givetvis lättare. Desto mer skulder man har desto hårdare måste man jobba för att betala räntor. När man tids nog jobbat hårt och sparat undan en slant kan man få lite avkastning på pengarna och tids nog kan man utnyttja ränta på räntan effekten.

      Jag önskar dig fortsatt lycka till med dina mål och tack för din kommentar :-)

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera