onsdag 31 juli 2019

Köpt och sålt aktier för nästan 2 miljoner de senaste 2 dagarna

De senaste två dagarna har inneburit en del swingtrading i portföljen. Ni som följer min blogg vet att jag den senaste tiden minskat lite i H&M för att stärka mitt ägande i Handelsbanken. Förutom detta har jag även passat på att köra lite swingtrading i H&M och Handelsbanken. Totalt har jag köpt och sålt aktier för nästan 2 miljoner de senaste 2 dagarna och mina transaktioner kan ni se här under. Eftersom jag har Avanzas Pro2 courtage kommer jag ner i 0.03 % courtage och därför krävs inte så stora marginaler för att lyckas gå plus på en affär även om prisskillnaden mellan köp och sälj inte är så stor. Just nu tycker jag fortsatt Handelsbanken handlas till ett attraktivt pris och jag kommer därför fortsätta köra lite swingtrade de närmaste dagarna om läge uppstår. Den totala vinsten på dessa transaktioner är en bit över 1000 kr när courtaget är betalt. Jag hade sen tidigare några hundra kronor på kontot och detta gjorde att jag idag kunde köpa in ytterligare 10 st H&M aktier till portföljen. Annars har portföljen backat en del den senaste tiden just pga Handelsbankens svaga utveckling. Men likt Warren Buffet köper även jag bankaktier just nu när de inte är så populära. Annars vill jag även rekommendera Petruskos senaste inlägg om Handelsbankens värdering som visar att banken är historiskt lågt värderad just nu. Men billigt kan alltid bli billigare och fortsätter banken ner framöver kan jag mycket väl tänka mig fler aktier till den långsiktiga portföljen.   


Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Investerar ni i banksektorn just nu eller håller ni er borta?

8 kommentarer:

  1. Intressant Slimis. En nyfiken fråga, hur vet du hur aktien skall utveckla sig på ungefär 18 minuter senare? I ovan fall 2 öre. Hur agerar du om aktien fortsätter ner? Själv är jag alldeles för dålig på att förutse en kurs på såpass kort tid. Grattis till vinsten på 1000 kronor.

    Mvh
    /GL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Grazing Lady. De affärer du ser som jag bifogat är flera affärer som är sammanslagna. Med Pro2 courtage kan man dela upp köp och sälj i flera omgångar och här är de genomsnittliga köp och säljkurserna. Oftast går jag in och köper en position och fortsätter kursen ner fyller jag på lite mer för ett bättre Gav. I fallet Hm och SHB följer jag båda kurserna och tycker jag risk rewarden ser bra ut satsar jag på att köra lite kortsiktig handel. Som fallet ovan sålde jag först HM när priset var attraktivt. Köpte SHB när det kändes som ett bra pris. Sedan gick HM ner säg ungefär 30 öre och SHB hade under tiden tappar 2 öre. Då säljer jag av SHB igen och återköper HM billigare. Både HM och SHB handlas ganska stabilt på nuvarande nivåer och då kan swingtrade fungera. Sen fluturerar kurserna under dagarna och med det går
      det ofta att köra lite trading med bra resultat. Jag har tidigare kört mycket swingtrade men i olika bolag och i olika tidsperspektiv. Det jag tittar på är bolag på 0mx30 listan. Jag går aldrig in i nått bolag bara för att. Det krävs att jag kan tänka mig äga bolaget på längre sikt. Risk rewarden ska vara bra för att minska risken för långsiktig förlust. Med det ska jag kunna ligga kvar i de aktierna jag går in i över en längre tid även om jag kan ta en kortsiktig vinst. Förra året gjorde jag drygt 5000 kr i vinst på 1 dags ägande i JM. Jag gjorde även fler kortsiktiga affärer med gott resultat. I år har jag lyckats generera drygt 5000 kr i vinst i SCA, 6500 kr i Investor. En stor miss var att inte behålla KappAhl som jag köpte 5000 aktier i för ca 14 kr st. Den swingtraden gav mig drygt 500 kr i vinst. Hade jag behållit innehavet till idag hade jag tjänat nästan 30000 kr på kort tid. Typiskt att man inte har en spåkula :-) Men jag jobbar som sagt på att bli bättre på kortsiktig handel även om jag är en långsiktig investerare överlag.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Det är med största sannolikhet gissning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carl Fabian.

      Givetvis är det alltid svårt att se hur en kurs ska gå i det korta perspektivet. Men jag gissar inte på någon aktie när jag kör kortsiktig handel. Jag har vissa kriterier som jag går efter. Bland annat att jag kan tänka mig äga bolaget på längre sikt, aktiens pris känns attraktivt mm. Jag tar givetvis en risk som man även gör när man investerar på längre sikt. Men jag ser till att risk rewarden ser bra ut för att undvika större förluster. Jag rekommenderar ingen att köra någon swingtrading genom att gissa. För mig har swingtrading fungerat ganska bra i kombination med mitt långsiktiga sparande så det är troligtvis något jag kommer fortsätta med så länge resultatet förblir någorlunda lyckat.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Beroende på hur mycket sek du har i Avanza Zero så har din portfölj alltså gått från 2.3 miljoner till 1.8 bara nu under juli. Stämmer det? Vad har du för kommentar kring det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Portföljen är i skrivande stund värd ca 2 212 593 kr och Avanza Zero innehavet ligger på ca 440 000 kr i värde. Det kan jämföras med 1.7 miljoner kr som portföljen var värd i början av året eller drygt 2.3 miljoner när den stod som högst för ett tag sedan. Men portföljen svänger som sagt och man får räkna med en del volatilitet över tid. På lång sikt räknar jag givetvis med värdeökningar. Men det kan bli en skakig resa under vissa perioder och det får man räkna med vid fond/aktiesparande. Hoppas detta var ett ok svar annars får du återkomma :)

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Jag börjar få lite för stor exponering mot banksektorn så håller mig lite lugn där för tillfället, även om jag har blivit lite sugen på Handelsbanken på sistone ändå :) Många banker känns billiga dock, så ska bli spännande att se utvecklingen framöver om det kommer en uppvärdering tids nog eller om marknaden har rätt i att kurserna nu har handlats ned.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Guy.

      Precis som du skriver ska man inte äga mer än man är nöjd med. Du har ju redan en stor och fin portfölj och just banker har ju visat sig prestera sämre vid större kriser. Jag känner mig trygg att äga Handelsbanken och kommer fortsätta öka mina innehav om priset på bolaget går ner. Historiskt har Handelsbanken vart ett av världens bästa bolag och även om de tjänar lite mindre pengar framöver tror jag på en bra avkastning över tid. Just inköpspriset av aktier har stor påverkan på framtida avkastning och jag tror dagens nivåer kan visa sig bra på längre sikt. Tycker själv Handelsbanken är köpvärd redan vid 100 kr och nu står den 87.50 kr. Men står vi för sämre tider kan givetvis aktien fortsätta ner och därför kan det vara bra att sprida ut köpen över tid. Vi får se hur det utvecklar sig framöver.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera