torsdag 13 juni 2019

Tagit in Kinnevik i portföljen

Efter att ha sålt SCA under gårdagen och aktien dragit iväg ordentligt har jag idag fortsatt leta efter någon ny kandidat till portföljen. Jag tycker mycket har dragit iväg i pris och att hitta riktigt köpvärda bolag är inte alltid lätt. Ett bolag jag tidigare ägt är Kinnevik. Jag köpte Kinnevik i omgångar under 2017 mellan 220-240 kr st. Bland annat var investerare negativa till Comhem affären som skedde då. Totalt köpte jag 500 aktier. Aktien gick sedan bra och jag sålde under 2017 av bolaget med en vinst. Just då låg substansvärdet på 292 kr om jag inte minns fel och samtliga aktierna såldes för 266 kr st. När jag tittar på bolaget idag ligger substansvärdet istället på ca 306 kr och aktien pris rasade under dagen ner till 242 kr då investerare åter är oroliga för Kinneviks framtid. Idag kom besked att Millicom inte ska säljas som planerat. Kinnevik avbryter försäljningsprocessen av Millicom med tanke på att det indikerade värdet vid försäljningen inte motsvarar bolagets förväntningar. Detta kan ju tolkas på olika sätt men för mig känns det helt naturligt att man inte säljer sitt bolag för billigt. Under dagen steg Millicom ca 7 % på nyheten och Kinneviks andra två största bolag Tele2 och Zalando rörde sig inte nämnvärt. Ändå rasade som sagt Kinnevik på beslutet. Då de flesta investmentbolag uppvärderats ganska rejält den senaste tiden tycker jag Kinnevik känns intressant igen och valde därför att ta in bolaget till portföljen. Det som oroar mig lite i Kinnevik är Zalando som utgör en så pass stor del av portföljen. Samtidigt tycker jag substansrabatten är så pass hög just nu att investmentbolaget känns intressant. Med det ger jag bolaget åter en chans i portföljen framöver.

Totalt 1200 aktier har i alla fall köpts in till portföljen för 244.20 kr st + courtage.

Köpet finansierades av att jag minskade med 1000 aktier i Handelsbanken för 92.62 kr st samt att jag minskat ner med 600 aktier i H&M för 152.42 kr st. Resterande pengar till min Kinnevik investering kom genom att jag höjde belåningen lite. Med det har även min riskspridning blivit lite bättre.

Med det håller jag tummarna att Kinnevik kan prestera lite bättre här framöver.

Ni ser min nya portfölj på höger sida av bloggen.

4 kommentarer:

  1. Efter nyheten angående Millicom växlade jag snabbt från Kinnevik till Nyfosa. Jag hade hunnit tjäna 900: sedan jag köpte Kinnevik, så jag gjorde en mindre vinst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej VÄL.

      Kul att du tog hem en vinst. Alla bäckar små :-) Hoppas din investering i Nyfosa blir bra på sikt.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Gjort tvärtom :-). Sålde hälften av Kinnevikinnehavet och köpte Millicomaktier istället när nyheten kom om att K skulle sälja sina M-aktier. Bytet har just nu gett ca +10%. Kommer dock behålla M-aktierna ett tag till då Kinneviks ledning visat osedvanlig brist på tydligt ledarskap och fingertoppskänsla som vacklar på detta vis. Agerandet sänder signaler om osäkerhet och det är inget marknaden och börs brukar premiera.. Hälsar Lars D

    SvaraRadera
  3. Hej Lars D.

    Jo du var nog inte den enda som sålde på Kinnevik nyheten :-) Kul att du lyckades så bra med Millicom. Gällande Kinneviks ledarskap håller jag med om att det signalerar osäkerhet hur de tänker göra. Men jag har ändå förtroende att de gör de som är bäst för bolaget på längre sikt.

    Tack för din kommentar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera