torsdag 27 juni 2019

Ett kort inlägg innan sommaruppehållet.

Som jag skrev i mitt förra inlägg kommer bloggen ta en paus. Men i och med H&Ms rapport idag i kombination med rejäla förändringar i portföljen kände jag att jag var tvungen att uppdatera läget gällande mina investeringar i ett kort inlägg.

Till att börja med valde jag att avyttra min Xact OMX30 fond igår. Jag har istället ökat på i Avanza Zero varje dag. Då Xacts fond tar 0.1% i avgift och kostnadsmedveten som jag är väljer jag därför istället Avanza Zero som är gratis. Nackdelen är att det bara går att köpa för 25000 kr per dag i denna fond och detsamma när man säljer. En annan anledning att jag sålde av var att jag valde att öka på i H&M. Då KappAhl kom med en dålig rapport igår följde även H&M aktien med ner. Jag ökade därför på med 600 aktier igår för 144.96 kr st. Med det äger jag nu 5000 aktier i bolaget och det är nu mitt största innehav. Förutom detta har jag tagit in ett nytt bolag i portföljen som jag tidigare kört lite trading i. Jag har valt att köpa in 3000 st Nordea aktier för 68.04 kr st. Som jag skrivit tidigare tycker jag våra svenska storbanker känns prisvärda överlag. Detta har dock varit väl motiverat. De har kommit ner i pris då misstänkt penningtvätt kommit fram i flera banker samt att konkurrensen om kunderna är fortsatt hård.

Om vi tids nog får någon liten räntehöjning tror jag på en uppvärdering inom sektorn. Med det passar jag nu på att köpa mer bank till portföljen. Förutom detta har jag valt att inte belåna min aktiedepå med högriskplaceringar längre. Hela min belåning har nu istället åter flyttats till Spiltans Räntefond. Jag kommer som sagt belåna mig maximalt med 0 % ränta i denna fond. I och med att min aktiedepå har ökat kraftigt i värde i år räknar jag med att kunna belåna nästan 200 000 kr gratis nu framöver. Jag håller just nu på att flytta om lite på mina depåer för att se exakt belåningsnivå framöver. På så sätt får jag lite hävstång i portföljen med mindre risk nu framöver.

Uppdatering:

Jag ångrade dagen efter mitt köp i Nordea och sålde av mitt innehav med en mindre förlust. Istället valde jag att stärka mitt ägande i Handelsbanken som också har tappat under dagen. Även om Nordea känns billig just nu väljer jag i mitt tycke det tryggare alternativet. 2200 aktier i Handelsbanken köptes därför in för 92.19 kr st.

H&Ms rapport då?

Hela rapporten kan ni läsa här: H&M Q2 2019 .

Efter att ha läst igenom rapporten tycker jag H&M fortsätter i rätt riktning och mycket ser positivt ut framöver. Framförallt har prisnedsättningarna kommit ner och med det säljer man mer kläder till ett högre försäljningspris. H&M fortsätter även att ta marknadsandelar och försäljningen av sommarkollektionen har börjat väldigt bra. H&M fortsätter att satsa på nöjda kunder och har nu 43 miljoner medlemmar i deras kundlojalitetsprogram. Som jag skrivit tidigare här på bloggen växer även H&M imponerande snabbt på Instagram och har nu 31.1 miljoner följare. Detta tycker jag är ett tydligt styrkebesked för H&Ms popularitet världen över.

 Till hösten kommer H&M integrera deras lojalitetsprogram i den kinesiska kommunikationsappen WeChat som har cirka en miljard användare.

H&M kommer även lanseras på Indiens ledande e-handelsplattform Myntra. Samarbetet innebär att miljontals kunder över hela landet får tillgång till och kan uppleva det bästa av H&M och få varorna levererade direkt hem.  

H&M fortsätter även öppna fysiska butiker – med fokus på tillväxtmarknader. Planerat nettotillskott för helåret är cirka 130 butiker. Jag tycker det är bra att man drar ner expansionen av fysiska butiker för att satsa mer på onlinehandeln.

Varulagret fortsatte att förbättras och i förhållande till omsättningen minskade det till 18.3 % från tidigare 18.6 % av omsättningen. På sikt vill H&M ha ett varulager mellan 12-14 % av omsättningen. Min förhoppning är att varulagret fortsätter att minskas successivt framöver.

Onlineförsäljningen fortsatte att utvecklas starkt med en ökning om 27 procent i SEK och 20 procent i lokala valutor.

Det finns som sagt mycket positivt att skriva om rapporten men för er som är intresserade rekommenderar jag er att läsa hela rapporten istället.

Efter dagens rapport från H&M har portföljen i skrivande stund passerat 2.2 miljoner igen men jag har nu som sagt ingen belåning längre. Med det är portföljen upp ca 500 000 kr i år och det är fantastiskt vilken fin avkastning en positiv börs kan ge. Med det behåller jag min H&M aktier och ser positivt på framtiden.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen. Med det blir det som sagt ett uppehåll från uppdateringar här på bloggen ett tag framöver som jag skrev i tidigare inlägg. Jag ska både jobba mindre och koppla av från bloggen en period för att bli lite piggare på sikt.

Med det önskar jag en fortsatt trevlig sommar till bloggens alla läsare :-)  


  

8 kommentarer:

  1. Trevlig sommar själv! Ja, HM är en aktie jag har spanat på länge. De har 11 sälj och 2 köp på placera.nu, de täcker inte sina utdelningar och varuhusshopping verkar gå från svalt till iskallt, då folk klickar hem sina produkter istället, dessutom har miljörörelsen sagt att kläder släpper ut mer CO2 än Sveriges flyg/år. Dock, efter senaste rapporten verkar folk blivit hungriga då aktien steg ca 10% så kanske är det på väg att vända? Kanske vågar jag köpa en slatt denna gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Snålgrisen :-)

      Ja det är hård konkurrens inom denna bransch men jag tror som sagt H&M är en av vinnarna på lite längre sikt. Kläder är verkligen inte bra för miljön. H&M håller dock på att ställa om från ett slit och släng mode till ett mer hållbart mode. I framtiden kommer vi se mer kläder som är producerade av återvunnet material. Den dagen analytikerna höjer H&M igen kommer vi givetvis se ett högre pris på aktien. Min förhoppning är att vi ser bättre resultat nu framöver och med det kommer aktien stå högre tids nog.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Svar
    1. Tack Utlandsutdelaren. Snyggt resultat själv på din portfölj! :-)

      Ha en trevlig sommar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Tack för bra och intressant inlägg som alltid! Grym tajming i H&M i veckan :) Jag visste inte att det var en beloppsgräns på hur mycket man kan investera i Avanza Zero per dag, intressant.. :)

    Ha en superbra sommar!

    SvaraRadera
  4. Hej Dividend Guy.

    Ja ibland lönar det sig att köpa när andra är som mest negativa :) Det är lite synd att man bara kan köpa och sälja för 25000 kr per dag i Avanza Zero. Men det beror nog på att denna fond inte ger några intäkter till Avanza och då begränsar man möjligheterna till insättningar och uttag. Är ju bättre om spararna köper någon fond med avgift istället.

    Tack för det och jag hoppas att även din sommar blir bra! :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  5. Hej Slimis,
    Tusen tack för ditt bonusinlägg och ett enormt stort grattis till den fina utvecklingen i portföljen��

    Tänk bara hur mycket man måste tjäna för en halv mille på ett halvår om vi snackar arbete.

    Ber att få önska dig och din familj en underbar sommar så hörs vi till hösten när du är tillbaka full av energi.

    All the best.

    // Malte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Malte.

      Precis som du skriver är en halv miljon kr otroligt mycket pengar för en vanlig arbetare. Jag har tidigare haft som mål att spara iallafall 10000 kr per månad. Ur den synvinkeln motsvarar 500 000 kr 50 månaders sparande. Det är bara hoppas att portföljen fortsätter prestera bra framöver. Önskar som sagt även dig och din familj en trevlig sommar så hörs vi tids nog igen :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera