tisdag 14 maj 2019

Utdelning H&M

Idag delade mitt största innehav Hennes & Mauritz ut årets första utdelning. Nästa kommer till hösten. Eftersom jag äger 4400 aktier i bolaget och varje aktie gav 4.9 kr i utdelning innebar det ca 21 500 kr in på kontot. Just nu ligger jag lite belånad. Men 12000 kr har återivensterats i Avanza Zero. Resterande har investerats i Spiltan Räntefond. Förutom detta har jag åter igen sålt Investor idag. Samtliga 200 aktier såldes för 429.60 kr st. Med det har jag åter sänkt belåningen. Men jag är öppen för att köpa tillbaka Investor igen om läge uppstår. Med det vill jag åter en gång tacka Investor för en fin kortsiktig avkastning.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Uppdatering:

Investor backade under kommande morgon och jag har åter köpt in 200 Investor A för 427.60 kr st + courtage 69 kr. Med det är jag åter lycklig ägare av Investor aktier.

Har ni fått någon utdelning från H&M idag?  Vart placerade ni pengarna?

6 kommentarer:

  1. Ingen dålig utdelning! Jag är imponerad av alla som har legat långa i HM trots snålblåsten. Vi får väl se om min egen lång-strategi i Swedbank blir lyckad :)

    Varför Avanza Zero och inte Avanza Global? Är det för avgiften? Tänker att du får större riskspridning med den senare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Jag har ökat på i H&M över tid och jag tror det kommer bli en bra affär på längre sikt. H&Ms följarkrets på Instagram växer imponerande fort och tids nog kommer H&Ms popularitet visa sig genom en bättre vinst för företaget. Att det tar sin tid är helt ok för mig då sparande är på väldigt lång sikt. Gällande Swedbank har jag vart skeptisk till bolaget enda sen penningtvätt anklagelserna kom upp. När det förekommer penningtvätt i en bank förstör det företagets varumärke och kunder väljer gärna någon annan konkurrent. Bara titta på hur hur mycket kunder som flytt från Danske Bank, samt hur aktien utvecklat sig efter penningtvätt skandalen. Efter att ha vart kund i både Handelsbanken, Swedbank och Nordea har jag kommit fram till att jag endast vill äga aktier i Handelsbanken. Detta då det är bedrövligt att vara kund både hos Swedbank och Nordea. Nordea har Investor men tyvärr har även den tjänsten krånglat så mycket så man vart tvungen att använda Avanza för en fungerande tjänst. Handelsbanken är seriösa, tar låg risk med sina pengar, bra ledning samt nöjda kunder. Nöjda kunder stannar och rekommenderar andra till banken. Gällande Avanzas fonder väljer jag Avanza Zero av 2 skäl. Dels att den är gratis men även att svenska börsen utvecklats otroligt bra över tid. Även om det är mindre riskspridning räcker det bra till en småsparare som mig :-) Jag hoppas iallafall att din investering i Swedbank blir bra på längre sikt.

      Tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Riktigt imponerande utdelning!! Jag fick ihop drygt 7 700 kr i utdelning från H&M. Utdelningen kommer nog användas till att minska belåningen tror jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Story.

      Riktigt imponerande utdelning även för dig :-) Bara vänta in nästa utdelning till hösten nu. Låter klokt att du väljer en rimlig nivå med belåningen. I din situation hade jag också minskat ner belåningen lite. Främst för att slippa de riktigt höga räntorna vid en rejäl nedgång. Blir det riktigt illa kan man ju även tvingas sälja aktier. Jag tror en hel del människor råkade ut för detta vid förra finanskrisen. Men då var det ju en rejäl kris också.

      Tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Härligt med den utdelningsklumpen och kul att se att det går bra för dig Slimis! :) Kör på som du gör, kommer bli grymt! :)

    Mvh / Frihetsmaskinen – Följ min resa till ekonomisk frihet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen.

      Det går sakta men säkert framåt. Varje dag är ett steg närmare friheten. Kul att det går bra även för dig. Fortsätt kämpa på så är du i friheten snart! :)

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera