tisdag 28 maj 2019

Minskat lite i Lundbergföretagen. Ökat i Handelsbanken

Idag tog jag beslutet att minska lite i mitt innehav Lundbergföretagen. 505 aktier har sålts 314.01 kr st och efter försäljningen äger jag fortsatt 1150 aktier. Lundbergföretagen är fortsatt ett fantastiskt bolag men sedan mina tidigare investeringar i bolaget har substansrabatten nästan försvunnit och med det har aktien haft en riktigt bra utveckling. Jag tror fortsatt att Lundbergföretagen kan prestera riktigt bra på längre sikt och behåller som sagt 1150 aktier. För pengarna har jag idag istället åter stärkt mitt ägande i Handelsbanken. Ytterligare 1600 aktier har köpts till portföljen för 95.37 kr st. Handelsbanken har precis som de andra svenska storbankerna gått svagt under en längre period. Det är mycket oro för boprisfall, sämre konjunktur, minusräntor mm. Jag känner mig dock fortsatt trygg att äga Handelsbanken och på längre sikt tror jag Handelsbanken kommer bli en bra investering. Den senaste tiden har fastigheter gynnats av låga räntor och banker missgynnats. Men så behöver det ju inte vara för alltid. Tids nog tror jag på en något högre ränta och detta skulle kunna gynna banker överlag. Historiskt har Handelsbanken alltid vart bra att köpa runt 100 kr för mig och jag tror fortsatt på en helt ok avkastning runt denna nivå. Vi får se tids nog hur bankerna presterar. Annars har jag även de sista dagarna sålt 2450 Handelbanken B och köpt 2450 Handelsbanken A för pengarna. Det har blivit svårare att göra dessa arbitrageaffärer den senaste tiden. Men tack vare lågt courtage har jag ändå lyckats med några swingtrade i aktien den senaste tiden. Det är dock bara prat om några hundra i vinst på dessa kortsiktiga affärer men det är ju bättre än ingenting alls. Förutom detta har jag denna månad inte gjort något inköp till portföljen utan amorterat ner lite på min belåning hos Avanza. Troligtvis blir det dåligt med köp framöver men jag ska försöka köra lite swingtrade i portföljen om läge uppstår.

Uppdatering:

Valde under dagen här att köpa tillbaka Lundbergföretagen till portföljen. Även om substansrabatten minskat en del är detta bolag bra för min riskspridning. 505 aktier köptes därför tillbaka för 312 kr st och de 1600 Handelsbanken aktier jag köpte in såldes för 95.17 kr st. Med det blev det iallafall en liten swingtrade vinst över dagen.

Min nya portfölj ser ni iallafall på höger sida av bloggen.

Med det vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)

5 kommentarer:

  1. Hej Slimis, hoppas att allt är bra.

    KI har fastslagit en inbromsning i svenska ekonomi, och vi kommer ha det sämst tillväxtåret sedan 2012. Hur kommer du gardera dig mot detta?

    Jag sålde Fortnox med en vinst på 3000:- och plöjer in hela kapitalet som tillsammans blev lite över 13500:- i DNB Global Indeks. Vidare sålde jag av Länsförsäkringar Europa Indexnäsa, och hade även där haft en bra utveckling. Sammantaget har jag nu placerat 70 000:- i en långräntefond. Att vara Swinger i all ära, men väger du in kapitalförluster och hur säkrar du vinster? Jag ser på dina innehav att du pendlar mellan: Handelsbanken, Hennes, Lundbergföretagen, Investor. Jag kan dock förstår diversifieringen med tanke på investmentbolagen - men du funderar inte på att ta in flera, helt andra innehav och bredda portföljen?


    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  2. Hej VÄL.

    Konjunkturen går alltid upp och ner och jag ser ingen anledning att sälja bara för att svensk ekonomi växer lite sämre kommande år. Jag säljer om något av mina innehav är märkbart övervärderade. Just nu tycker jag det finns mycket köpvärt på börsen och får vi en ytterligare nedgång kan jag handla billigare. Räntesparande ger i princip ingenting och när jag inte har några bostadslån ser jag börsen som bästa alternativet för mig själv iallafall. Det har hänt att jag tagit hem vinster. Jag sålde ju bland annat av mina 6000 Handelsbanken aktier på toppen 2017 mellan 125-132 kr st. Jag sålde även av mina då nästan 1500 H&M aktier 2014 för 294.60 kr st för att finansiera familjens nuvarande boende. Dessa alla aktier är nu återköpta betydligt billigare. Annars har jag mina utdelningar som jag ser som en vinst varje år. Med det känns det trygg att ligga kvar i mina innehav även om en lågkonjunktur tids nog kommer. Det är som sagt få som klarar av att sälja på toppen och köpa på botten. Redan 2013 hörde jag att börsen var övervärderad. Största risken ser jag själv att stå utanför marknaden. På sikt kommer jag säkert ta in något mer bolag men jag har som sagt inte bråttom. Förutom mina aktier har jag ju över 400 000 kr i Avanza Zero och även det ger en viss riskspridning.

    Tack för din kommentar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Ha, ha "Skrev Länsförsäkringar Indexnäsa", detta kommer bli en klassiker.
    Jag rekommenderar alla att investera i denna fond för bra avkastning ha, ha :)

    SvaraRadera
  4. Haha det kan bli fel ibland :-)

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera