torsdag 30 maj 2019

Min nya sparbössa


För ett par månader sedan valde jag att investera i en cykel. Detta var ett av de bästa beslut jag tagit den senaste tiden. Valet av cykel blev en Monark Workbike. Denna cykel är kvalitet rakt igenom och ska du ha en ny variant får du pynta över 11 000 kr. De är en 1 växlad cykel med rostfria ekrar. Förutom detta är däcken lite bredare än vanliga däck och ramen är förstärkt. Som tur fick jag tag i en begagnad cykel och denna pärla kostade 2000 kr. Sedan köpet av cykeln har jag cyklat varje dag till jobbet. Tur och retur innebär det 1 mil om dagen ungefär och jag jobbar oftast 5 dagar i veckan. Om man räkna på besparingen av att cykla räknar jag med att bilen kostar ca 20 kr per mil. På 1 år innebär det en besparing på runt 5000 kr om jag cyklar 50 veckor på ett år. Det går även fort att cykla. 5 km tar runt 15 min i lagom takt.

På den korta tid jag cyklat fram och tillbaka till jobbet har jag märkt flera positiva effekter. Bland annat har jag knappt behövt tanka bilen. Jag har gått ner i vikt, konditionen har blivit bättre och jag mår riktigt bra om dagarna. När jag ser om bensinupproret här i Sverige funderar jag varför inte fler cyklar till jobbet. Jag förstår att många har långt till jobbet och givetvis inte kan cykla. Men för er som har möjlighet rekommenderar jag en cykeltur till jobbet dagligen istället för bilen. Bra för både plånboken, miljön och din hälsa.




Cyklar ni till jobbet?

8 kommentarer:

  1. Bra gjort, heja heja! Jag cyklar året om, alltid :-) Jag fortsätter med mina studentvanor sedan 6 år tillbaka, är inte så svårt då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Arbetsplanen.

      Bra gjort av dig också :-) Håll i de goda vanorna så blir det bra på sikt :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Härligt!
    Visst är det skönt. Jag upplever att jag är mycket piggare när jag kommer till jobbet. Jag har nästan en mil enkel väg till jobbet. Har cyklat till jobbet i över ett års tid nu och kan inte förstå varför jag inte gjorde det tidigare.

    Jag håller med om alla dina positiva bitar med att cykla.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?

      Blir imponerad när jag hör om dina nya vanor. 1 mil enkel väg är betydligt längre än jag har. Riktigt bra kämpat av dig. Håll i de goda vanorna så blir det bra på sikt :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Hej!

      Ja det har hänt mycket med mina vanor sedan jag startade min blogg. Tror faktiskt inte allt hade skett om jag inte börjat blogga.

      Kämpa på du med!
      Mvh PB?

      Radera
    3. Hej igen PB?

      Jag har sett stora framsteg med mycket genom din blogg och det är kul att följa din resa. Tack för det och fortsatt lycka till även du :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Grymt jobbat! Det är fantastisk start på dagen samt även att rensa huvudet efter jobbdagen tycker jag! Det blir också fina pengar man sparar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Story.

      Jo det blir helt klart ekonomisk skillnad på sikt :) När det gäller bilägande är framförallt reparationer dyra och när bilen står mer slits den mindre. Jag tänker även på miljön. Den skulle bli bättre om vi alla cyklade mer. Hade de som kan tagit cykeln istället för bilen skulle även våra vägar slitas betydligt mindre än de gör idag. Finns som sagt många aspekter som gör cykeln bättre än bilen. Vår generation klarar oss nog bra gällande klimatförändringar, men våra barn och barnbarn kanske får uppleva ett helt annat klimat än vi har idag.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera