torsdag 18 april 2019

Köpt och sålt aktier för strax över 1 miljon idag

Idag var det dags för lite nya affärer och med det ser portföljen lite annorlunda ut nu.

Totalt 4650 Handelsbanken A har under dagen sålts. In till portföljen har istället 4650 st Handelsbanken B köpts in. Den senaste tiden har det varit svårt att få till någon arbitrage affär i Handelsbanken men idag lyckades jag som sagt. Det blev dock endast några hundra kronor i vinst då prisskillnaden mellan aktierna inte var särskilt stor. Nu äger jag både Handelsbanken A och B aktier och med det finns bättre möjligheter att utnyttja prisskillnaden i framtida affärer. Den senaste tiden har B aktien vart dyrare ett längre tag men vi får se hur de olika aktiernas pris utvecklar sig framöver. Kommer uppdatering om någon ny arbitrageaffär lyckas.

Förutom detta körde jag här om dagen lite swingtrade mellan Lundbergföretagen och H&M. Detta gjorde att jag kunde köpte tillbaka de 200 H&M aktierna jag tidigare sålde till ett lägre pris. Jag gick även plus lite på att åter sälja i Lundbergföretagen men det är inga större summor vi pratar om. Men alla plus i kanten är välkomna till portföljen. Med det har jag åter stärkt mitt ägande i H&M och jag äger åter 4400 aktier. 

Förutom detta valde jag idag att köpa in 200 st Investor A till portföljen. Priset var 435.95 kr st. Investor står just nu på topp men jag tror aktien kan ha mer att ge. Jag ägde tidigare 200 aktier i Investor men sålde bland annat av 100 st för 405 kr st för att öka med 300 aktier i H&M när den aktien stod i runt 125 kr. Tanken var att behålla Investor i portföljen men just då såg bättre möjlighet till  avkastning i H&M. Då jag inte hade några likvider valde jag att tillfälligtvis sälja av just Investor. 

Investor är ett fantastiskt bolag och just ett sådant bolag som man egentligen aldrig ska sälja. Jag väljer därför att åter ta in bolaget till portföljen igen även om värderingen känns något hög just nu. Skulle Investor tappa under året är tanken att köpa in lite fler aktier till portföljen. Det jag gillar med Investor är framförallt deras skicklighet gällande bra aktieaffärer. Deras timing nyligen i Ericsson är nu i efterhand imponerande. Så länge jag handlat på börsen har Investor aktien aldrig känns billig. Sen har den blivit dyrare. Som jag skrivit tidigare är det bättre att köpa ett fantastiskt bolag till ett ok pris, än att köpa ok bolag till ett fantastiskt pris. Med det välkomnar jag Investor till portföljen igen.

Förutom detta är 15 aktier i Lundbergföretagen på väg till Avanza från Nordea. Då jag flyttade mitt innehav kom utdelningen från Lundbergföretagen in hos Nordea. Detta gör att mitt innehav här under inte riktigt stämmer. Det ska som sagt vara 15 st Lundbergföretgen till i portföljen. 

 Med det har belåningen stigit lite den senaste tiden och är uppe i 180 000 kr och jag utnyttjar en mindre del av portföljen till 0.99% räntas belåning. Portföljen är just nu värd drygt 2 365 000 kr och det innebär att portföljen totala värde uppgår till 2 185 000 kr om man räknar bort belåningen. Med det tror jag portföljen inom närtid kommer passera 2.2 miljoner. Jag kan medge att det gått otroligt snabbt uppåt den senaste tiden. I slutet av förra året när allt såg som mörkast ut var portföljen ner och då värd 1.7 miljoner. Även om 2018 var ett dystert år växte ändå portföljen 250 000 kr då. 2018 såg det dystert ut på aktiemarknaden men det är ofta då det kan vara som bäst köpläge. Även om det är tråkigt när portföljen tappar värde har jag alltid fortsatt mitt månadssparande. Nu på äldre dagar börjar jag märka resultatet av det långsiktiga sparandet. Börsen är fantastisk och på längre sikt och tids nog är jag säker att uppnå ekonomisk frihet. Jag skyndar dock långsamt och det får ta den tid det tar. 

Framöver blir det lugnt med aktieköp till portföljen. Går Investor ner lite i pris kan det hända att jag återinvesterar min H&M utdelning där. Annars är tanken att betala ner belåningen lite mer. 

Min nya portfölj ser ni här under. Hoppas att även ni haft en fantastisk utveckling under 2019.

 Med det vill jag önska alla läsare en glad påsk :-)


8 kommentarer:

  1. Hej Slimis,
    Önskar en trevlig påsk i det fina vädret och hoppas att du kan vara ledig en del.
    Ser att du har blandat lite i innehaven och gjort ännu en snygg arbitrage affär, snyggt jobbat!
    Jag har under hela detta år handlat in ABB, som jag tidigare nämnt. Såg nu efter senaste uppgången att det blivit mitt största innehav och det var nog aldrig tanken.
    Kanske kommer jag att sälja av en mindre del (tror fortfarande att dom kommer vara en trevlig aktie att äga på sikt) men jag är noga med att hålla riskvikterna i portföljen.
    Även Nolato har kanske vuxit sig något för stora, mina exits i både AstraZeneca och Intrum har hittills visat sig mycket lyckade nära topparna (bara tur, men dom kändes "mogna").
    Så jag har än så länge haft en underbar start på året, vi får se hur det slutar.

    Akta dig för att låna pengar till att köpa aktier, jag har erfarenheter från vänner att det sällan slutar lyckat. Även om jag tror att du är en stark person som kan hantera detta, så är det ändå en ytterligare risk visserligen också möjlighet.
    Men du säger ju att du inte har bråttom, så varför stressa?


    Vänliga Hälsningar i all vänlighet och omtanke
    /Rille

    SvaraRadera
  2. Hej Rille.

    Verkligen kul att ABB har utvecklat sig väl för dig :-) Under tiden du skrivit på min blogg har du lyckas väl i många investeringar och det glädjer mig. Du har även gett mig flera bra tips samt synpunkter och det uppskattas. Man lär sig ju så länge man lever och jag lyssnar gärna på de som är äldre än mig själv. Folk som är äldre har mer livserfarenhet och givetvis är det bättre att lära sig av andras misstag än att begå dem själv. Du har helt rätt gällande belåning och i dagsläget är jag mer belånad än jag vill på längre sikt. Redan senare i år räknar jag med att vara skuldfri igen. Jag väntar bland annat in lön nu om några dagar men sedan ska jag få tillbaka en del pengar på skatten till sommaren. Jag tog några aktieförlust förra året på mitt aktie/fondkonto som jag deklarerat( bland annat Danske Bank). Men just nu kände jag att jag ville investera en mindre summa i Investor. Atlas Copco, ABB, Ericsson har gått starkt och jag tror det finns en uppvärderingspotential i Investor den närmaste tiden då substansvärdet ökat en del den senaste tiden men Investor aktien inte riktigt hängt med under året. Jag vill gärna äga 200 aktier på längre sikt som jag ägde förut. Min riskspridning blev betydligt sämre när jag tidigare ökade så pass mycket i H&M. Nu har den aktien gått starkt och ett alternativ kunde vara att minska där för att slippa belåning. Men istället kommer jag med största sannolikhet amortera ner aktielånet med utdelningen som kommer nästa månad från H&M. På så sätt slipper jag sälja av aktier och spar pengar på courtage mm. Jag tror fortsatt H&M har bra potential att fortsätta stiga mer framöver. Får vi bara en till bra rapport tror jag vi kan se 200 kr inom närtid. Med det kommer det som sagt inte bli många nya investeringar inom närtid utan istället fokus att minska ner skulden. På sikt är givetvis skuldfrihet det bästa och jag kommer innan året är slut vara det igen.

    Tack för din omtanke. Måste åka till jobbet nu :-)

    Hade bäst
    /Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis,
      Det glädjer mig att du ser så pass restriktivt på belånade värdepapper, jag har personligen sett det bäst att aldrig börja belåna. För jag är ganska säker på att det kan bli svårt att helt ta sig ur det.
      Men du fixar det säkert :-)

      Vad gäller bra investeringar så finns det även sura karameller i mitt påskägg :-) Intrum var en sådan, jag lyckades som sagt sälja nära toppen och fick nästan nästan tillbaka hela slanten, men det var uppenbarligen helt fel värdering från min sida när jag gick in i den. Jag är mycket glad att jag kom ut med svansen mellan benen.
      Men som vi tidigare sagt, några surisar blir det alltid men det gäller bara att det blir fler goingar!
      Vad gäller dina tankar om Investor så tycker jag att dom verkar helt riktiga. Men nu tycker jag att det börjar bli svårt att köpa aktier, allt ser dyrt ut.

      Önskar en trevlig vecka!
      /Rille

      Radera
  3. Hej Slimis!

    Fina köp och som alltid fina swing trades och arbitrageaffärer.

    Du måste ha fått ihop en del extraaktier nu genom alla lyckade arbitrageaffärer :)

    Har du någon maxgräns vad gäller belåningsgrad?

    Ha en fantastisk Påsk!

    //The Dividend Story

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Story.

      Ja det är kul när det går bra med några kortsiktiga affärer :) Gällande Handelsbanken har det blivit svårare de sista året med snabba klipp och det är synd. Men kanske kan det gå bättre framöver :-) Gällande belåning vill jag vara försiktig. Även om man kan dra av räntor mot ISK skatten känns det bäst att vara obelånad. Jag tycker överlag det är bättre att jaga besparingar i vardagen än att belåna mig. Men jag kommer som sagt fokusera att jobba ner skulden framöver. Jag kommer även fokusera att få ner omsättningshastigheten i portföljen då transaktioner kostar mycket i courtage över tid.

      Hoppas att även du haft en fantastisk påsk :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Hej Slimis.
    Glad Påsk. Av allt i din portfölj gillar jag mest Avanza Zero. Det som är bra med max 25t gräns pär dag att man låter det vara långsiktigt. Annars hade man också sålt fram /tillbaks. Vila i fred brukar bli bäst långsiktigt. Hehe.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jacke.

      Kul att du gillar mitt Avanza Zero innehav. Indexfonder är bra som riskspridning :-) Gränsen kunde ha vart lite högre än 25000 kr. Som du skriver gäller det att ha tålamod när det gäller investeringar. Tiden är en investerares bästa vän och för mycket transaktioner brukar resultera i ett sämre resultat. Bra bolag ska man köpa och behålla för alltid.

      Hoppas du haft en fantastisk påsk :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera