lördag 19 januari 2019

Tagit in ett nytt bolag i portföljen

I Fredags tog jag beslutet att ta in ett nytt bolag i portföljen. 700 Mekonomen aktier har köpts in för 76.41 kr st inklusive courtage dvs en affär på drygt 50 000 kr. Affären finansierades med pengar jag haft utanför portföljen. Som jag skrev i slutet av förra året fick jag tillfälligtvis ta ut 40 000 kr ur portföljen av privata skäl. Men nu har jag åter valt att gå in med dessa pengar på börsen igen.  

Mekonomen är ett bolag jag tittat på ett tag men aldrig valt att ta in i portföljen. När bolaget i Fredags kom med en vinstvarning  med hänvisning till en ovanlig svag Europamarknad sjönk kursen rejält och var ner 18.29 % vid stängning. Kursen ligger nu på den lägsta nivån sedan finanskrisen. Vinsten för 4:e kvartal väntas komma in mellan 105-115 miljoner. Det kan jämföras med analytikernas förväntade vinst på 164 miljoner. En rejäl miss kan man säga. Framöver väntas fortsatt hård konkurrens och jag tror det kan bli kämpigt ett tag. Tittar man på lite längre sikt tror jag att bolaget kan prestera bättre. Bolaget har nyligen förvärvat bildelsdistributörerna FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen av Hella för motsvarande cirka 4 miljarder kronor. När dom gjorde detta togs det även in pengar genom en nyemission i företaget. Genom förvärven väntas omsättningen i bolaget dubblas på sikt. En annan fördel med förvärven är att Mekonomen kommer få en starkare position i Danmark. Mekonomen kommer även genom förvärven få högre inköpsvolymer och med det kan man pressa priserna på inköp av varor. 

Tittar man på lite längre sikt finns oro för elbilar. Elbilar behöver som sagt mindre service än dagens bilar. Jag tror dock det kommer ta många år innan elbilar kommer ta över marknaden. Det har sålts mycket bilar de senaste åren och dessa behöver inte mycket service idag. Det är först när bilarna får några år på nacken de hamnar på bilverkstan oftare. Jag tror att kommande år kan bli bättre för Mekonomen då alla dessa nya bilar som sålts de senaste åren behöver mer service. Blir det lite sämre tider reparerar även folk hellre sina bilar än att köpa nya. Mekonomen har även prisgaranti att de är billigare än märkesverkstäderna. Blir det dåligt ställt kanske fler överväger de billigare alternativet. 


Men min investering idag bygger framförallt på att förväntningarna framöver är betydligt lägre efter aktiens fall den senaste tiden. 

Mekonomens VD Pehr Oscarsson köpte för 1 månad sedan 10000 aktier för 92.77 kr st. Han äger sedan tidigare även en hel del aktier. Även andra insiders i bolaget har gjort en del insiderköp den senaste tiden och det ser jag som positivt. Jag vill gärna att de som styr bolagen äger egna aktier och vill bolaget bästa.

Jag kommer ge denna investering en viss tid så får vi se om Mekonomen kan visa något bättre resultat framöver. Aktierna har placerats på ett aktie och fond konto då jag anser risken är lite högre än jag är vanligtvis är bekväm med. På så sätt kan jag dra av eventuella förluster som kan bli men måste även betala mer skatt om investeringen blir bra på sikt.  

Med det håller jag nu tummarna att Mekonomen kan bli bra på sikt. 

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Äger ni Mekonomen? Hur ser ni på bolagets framtid? 

8 kommentarer:

  1. Hej Slimis
    Tänk på att du letar ofta nu efter bolag som har kraftigt rasat. Det kan vara en bra affär men lika så en riktigt dålig. GE gillar jag minst av det du köpte på slutet. Danske bank gillade jag men du hade de inte lång tid. Mekonomen vet jag inte, neutral. Själv äger jag ingen av dem jag räknade upp. Stort lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nermin.

      Även bolag som presterat bra en längre tid kan prestera dåligt framöver. Några exempel från min tidigare portfölj var mina 500 Kinnevik jag ägde. Jag sålde av dessa med en fin vinst på 266 kr per aktie. Även mina 6000 Handelsbanken aktier såldes mellan av mellan 125-132 kr st. 2014 sålde jag av nästan 1500 H&M för 294.60 kr st. Hade jag behållit dessa innehav hade det idag varit en dålig affär istället för en fin vinst. Handelsbanken och H&M har jag sedan dess köpt tillbaka betydligt billigare och på sikt tror jag det kan bli en bra affär igen. Högt värderade bolag kan med det sagt även de bli en dålig affär. De krävs att högt värderade bolag fortsätter prestera väldigt bra för att försvara en hög värdering. Gällande GE har aktien gått bra sedan jag sålde. Jag var dock för osäker på innehavet för att öka på mer just då. Vi får se hur det går på sikt. Danske Bank är väl också svårt att säga hur aktien kommer gå framöver men det finns orosmoln hur mycket böter de kommer få. Jag tror tyvärr även att Danske Bank förlorar en hel del kunder på deras penningtvätt skandal i Estland. Det har ju bland annat sänkt sin helårsprognos för 2018. Men vi får väl se om 2019 blir bättre. Jag önskar även dig lycka till med dina affärer :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Mekonomen är en lurig aktie. Har haft den en kortare tid i portföljen men plockade ut den pga diffusa framtidsutsikter. Kanske kan vara ett case nu med hög DA men också hög risk. Gjorde ett motsvarande case med Oriflame men vågar inte chansa med Mekonomen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren.

      Varken Oriflame eller Mekonomen har gått strålande den senaste tiden. Men ibland är det som bäst köpläge när folk är som mest pessimistiska. Är inte alls insatt i Oriflame då deras verksamhet inte intresserar mig. Men jag håller tummarna att din investering blir bra där :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Jag hoppas du träffat botten, men själv är jag osäker. Det känns ju inte som att konjunkturen blir starkare och då blir nog inte Europa mycket starkare närmaste tiden.
    Elbilar tror jag att det kommer dröja innan någon stor procentandel äger elbilar i både Sverige men framförallt Europa. Så lycka till med investeringen, kan bli bra för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nyttboende.

      Kursen har fortsatt ner idag så ingen botten än. Jag kommer som sagt ge Mekonomen en chans framöver då jag tror det kan bli bättre på sikt. Vi får se hur bolaget presterar om vi får en sämre konjunktur. De närmaste åren kommer iallafall många bilar som sålts de senaste åren behöva mer service. Får folk det lite sämre kan de välja att reparera sina bilar istället för att köpa nya. En sämre konjunktur kan ju även göra att folk väljer bort elbilar i större utsträckning då de kostar mer i inköp än en bensinbil. Jag hoppas detta kan gynna Mekonomen i kombination att deras nya förvärv som kan ge högre marginaler genom bättre inköpspriser.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Jag ställer mig frågande till valet av vanlig aktiedepå istället för ISK.

    Lite förenklat så innebär vanlig aktiedepå att du delar risk och vinst 70-30 med staten. Hade det inte varit bättre att köpa 30% färre aktier via ISK istället?

    Då hade du fått 15000 kr över till andra investeringar men samma risk/reward i Mekonomen.

    SvaraRadera
  5. Hej kanaljen.

    Det finns två anledningar att jag väljer att lägga investeringar med högre risk på ett vanligt aktie/fond konto. Dels att jag har möjlighet att kvitta förluster mot vinster. Men även om det skulle det gå riktigt illa så kan jag dra av 70 % av förlusten på ett aktie/fond konto mot schablonintäkten jag betalar på mitt ISK. Givetvis hoppas jag på en god utveckling på sikt och då kan jag även betala skatt för det.

    Alla investeringar som går bra gynnas givetvis av ISK som är fantastiskt om man lyckas bra. Hoppas detta var ett ok svar på din fråga.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera