måndag 8 oktober 2018

Ökat på i Wallenstam

För inte länge sedan sålde jag av mina då 700 Wallenstam aktier. Aktierna såldes för 91 kr st. Anledningen var att värderingen var så pass hög att jag såg uppsidan begränsad från den nivån just då. Sen dess har jag köpt tillbaka 200 aktier billigare och idag köpte jag tillbaka ytterligare 300 aktier för 84.50 kr st. Värderingen känns fortsatt relativt hög men som jag skrivit tidigare har Wallenstam imponerat historiskt och det är ofta bolaget överraskar positivt när det kommer till rapporterna. Av den anledningen vill jag fortsatt vara exponerad mot bolaget även om direktavkastningen är relativt låg i dagsläget.  Man får ju även komma ihåg att Wallenstam återköper egna aktier som är bra på längre sikt. I och med detta köp stärker jag åter mitt ägande i Wallenstam. Skulle aktien fortsätta ner framöver kan jag tänka mig ytterligare 200 aktier men annars är jag ganska nöjd med mitt nuvarande innehav. Jag har ju även exponering till fastighets sektorn genom Lundbergföretagen och Hufvudstaden. Skulle jag öka nu framöver känns Lundbergföretagen som mest lockande just nu då det ger lite mer riskspridning än de andra fastighetsbolag jag äger. Med detta köp minskar min kassa ytterligare och jag är snart fullinvesterad igen. Jag är nöjd med att tidigare minskat lite i Handelsbanken då jag på sikt vill ha bättre riskspridning. Men det känns som att portföljen har blivit mer balanserad nu då jag tagit in både danska aktier och en globalfond. H&M har fortsatt en övervikt i portföljen men det är inget som stör mig. Snart kommer utdelningen och den kommer investeras i andra aktier. Även mitt nysparande kommer investeras i nya bolag och på så sätt kommer H&Ms portföljvikt gå ner lite med tiden. Jag tror fortsatt på stark kursutveckling vad det gäller H&M och ser därför ingen anledning att minska mitt innehav nu.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Äger du Wallenstam? Hur ser du på bolaget som en långsiktig investering?

6 kommentarer:

  1. Tyvärr inget för mig, vill ha högre utdelning så jag kan köpa mer aktier.
    Men Wallenstam är säkert ett fint bolag och med en storägare som VD.
    Siktar på andra aktier, rätt eller fel vet jag inte förstås :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nyttboende och liv via börs och sparande.

      Håller med om att det är trevligt med lite högre direktavkastning :) Men centrala fastigheter i större städer får man räkna med lite lägre direktavkastning. Men istället är dessa fastigheter mer eftertraktade än många fastigheter i mindre städer. På sikt litar jag på Wallenstam då jag tycker han förvaltat pengarna bra de senaste åren :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Som du kanske vet så har jag köpt Castellum som mitt fastighetsbolag.
      Vi får se vem som får rätt :)
      Dumt kanske, men jag satsar mer på de som bygger, som JM och NCC.

      Radera
    3. Även Castellum är ett fint bolag :) Men jag nöjer mig i dagsläget med mina nuvarande fastighetsbolag. Skulle Castellum kännas köpvärt någon gång framöver kan jag tänka mig en post där med :-) När det gäller de som bygger håller jag mig till Skanska. JM känns också som ett intressant alternativ även om jag inte äger några aktier där just nu.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Tror stenhårt på Wallenstam.
    Utdelningen inte högst bland fastighetsbolagen, dock är utdelningstillväxten imponerande. Mycket hyresrätter och Fastigheter i A-lägen...

    Kikade på din portfölj. Kan verkligen inte förstå varför du kör så mycket H&M och Handelsbanken? Från dessa nivåer har jag svårt att se H&M så mycket högre. Råder dej till att kika på mindre bolag så som NOTE, AQ, kNilörngruppen, Inwido och Beijer Alma.

    Lycka till!
    Mvh Hankiis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hankiis.

      Ja ibland kan ju en fin utdelningstillväxt kompensera en låg direktavkastning :-)

      När det gäller H&M och Handelsbanken är tanken att inte öka något nämnvärt i dessa bolag den närmaste tiden. Jag tycker båda bolagen är välskötta och jag tror båda kan ge en skälig avkastning över tid. Gällande H&Ms aktiepris är väl jag en av få som tror på bolaget här i bloggosfären. Viss kan kursen dippa igen men jag tror snart vi kan se en kurs på 200 kr och högre en så på lite längre sikt. Det finns många skeptiker som ser en kurs på 120 eller lägre men för dem är det ju bara hålla sig borta från bolaget eller blanka aktien :-) Även om H&M haft problem med sin omställning till e-handel är min inställning att bolaget nu är på rätt väg igen och framöver kommer det visa sig vilka klädföretag som kan vissa lönsamhet framöver. Om du följer H&M på Instagram kan du få en bättre förståelse hur populärt bolaget är i utlandet. På kort tid har antalet följare ökat med drygt 2 miljoner och idag följer 27.3 miljoner människor H&M på Instagram. Har även följt Zalando under samma tidsperiod och de har ökat med drygt 40 000 följare under samma tidsperiod och totalt följer drygt 500 000 människor Zalando. Zalando vinstvarnade i sommar samtidigt som H&m tog marknadsandelar. Min uppfattning är att H&M kommer fortsätta ta marknadsandelar även framöver och med det tjäna mer pengar. På sikt tror jag att ett aktiepris på 170 kr var ett fynd. Med det håller jag hårt i mina H&M aktier. Tack för dina aktietips. Jag ska titta närmare på de bolag du nämner.

      Lycka till även du :-)

      Mvh Slimis

      Radera