torsdag 11 oktober 2018

Inköp Avanza Zero

Idag fortsätter börsen ner och med det fortsätter jag sätta mina pengar i arbete. Idag går jag in med ytterligare 10 000 kr i fonden Avanza Zero och med det minskar min kassa. Avanza Zero är en av mina favoritfonder just för att den är gratis. Det är ett bra komplement till min aktivt förvaltade portfölj. Tanken är att helt gå över till indexinvesteringar om jag presterar märkbart sämre än index. Jag har endast kunnat mäta mitt resultat 2016 och 2018 och båda dessa år ligger jag klart över den genomsnittliga avkastning på börsen och därför fortsätter jag försöka slå index även på längre sikt. Kan man få någon procent bättre avkastning varje år kommer det ge ett bra resultat på lite längre sikt. I Dagens Industri kan man läsa: Börsraset fortsätter i Asien- "det här är bara början" .

Som jag skrivit tidigare ska man inte lita på vad Dagens Industri skriver. Men ändå verkar småsparare ta efter deras råd. Vid 2 tillfällen har jag sålt fastighetsaktier när Di skrivit att det vart "köpläge" Vid samma tillfälle har fastighetsaktierna de rekommenderat skjutit i höjden och det har vart ett utmärkt tillfälle att sälja för att sedan köpa tillbaka billigare. Om det är dags för en större korrigering på börsen vet varken Di eller jag. För mig handlar det inte om att försöka sälja på toppen för att försöka köpa tillbaka på botten. De flesta misslyckas med detta över tid. Istället har jag valt en risknivå jag är nöjd med. Jag investerar inga lånade pengar och jag har inte heller några skulder. Jag klarar av en större börsnedgång även om det givetvis känns psykiskt jobbig när bolag jag äger går ner över 50 %. Vid såna tillfällen gäller det att ha nerver och köpa när det gör som ondast. Det är bara att titta på hur H&M har utvecklats sig sedan de flesta dissade bolaget på alla olika sätt och vis den senaste tiden. Nu är aktien upp ca 40 % sen botten och vi som inte gav upp har haft en fin värdeutveckling sen dess. Om 10 år är det nog inte många som kommer ihåg H&Ms kris. Kanske de som lyckades sälja på botten. Med det har det åter visat sig bäst att köpa på sig mer när det gör som ondast.  Som jag skrivit tidigare här på bloggen gör man oftast de bästa affärerna när marknaden är som mest negativ till de bolag man vill äga på längre sikt. Detta gäller dock inte bolag av sämre kvalitet som troligtvis kommer fortsätta ge en dålig avkastning även framöver. Välj därför dina bolag med stor omsorg. Det är bättre att betala lite mer för ett bra bolag än att köpa ett sämre bolag billigare.

Förutom detta lyckades jag även igår att sälja av mina Handelsbanken A aktier och med det istället köpa in B aktier 20 öre billigare. Efter courtage var dragit blev det över ca 250 kr. Inte mycket pengar men många bäckar små :-)

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Hur agerar ni i börsoron?

5 kommentarer:

  1. Tjena,
    Jag gillar ditt resonemang att köra lite indexfonder parallellt och att löpande utvärdera dina egna aktieinvesteringar för att satsa mer på index om du inte överpresterar. Ett sunt synsätt.
    Har du bakat in en viss acceptans? Jag tänker att även den som är duktig och presterar bra kan ju råka ut för en period med lite sämre prestanda för att därefter återgå till att överprestera.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  2. Hej Slimis,
    Får gratulera till ännu en fin vändning (A-B, B-A) av Handelsbanks aktierna.
    Dessutom flera snygga affärer/behåll där du gått emot pressen och experterna (Tom Tvärtom) :-)

    Brukar ju skriva ett par rader om vad jag har hittat på, du brukar ju tycka det är intressant. Tycker det känns som om bilmarknaden nått sin peak och jag sålde därför av både Autoliv och Veoneer (som ju var en avknoppning), till fina vinster.
    Sålde tidigare av allt inom bygg/fastighet.
    Sitter därför med en stadig kassa men nu tänkte jag sätta tålamodet på prov :-)
    Jag skulle gärna vilja öka mina innehav i Investor och Latour, men jag vill ha dom betydligt billigare än vad dom står i nu. Kanske blir det också på sikt en ny aktie i portföljen, kom ner på endast 12 olika innehav nu.

    Hur länge tror du jag kan hålla mig borta från köp knappen? :-)

    Önskar en Trevlig (ledig hoppas jag) Helg.
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      3 heldagars jobb nu så det är lite fullt upp :-) Snyggt där i Autoliv och Veoneer. Ska bli intressant att höra vart du plaxerar dina pengar så småningom. Jag håller lite på min kassa som inte är så stor i dagsläget. Fastigheter känns lite svaga överlag just nu. Fortsätter den sektorn ner är jag intresserad av mer Lundbergföretagen eller Wallenstam. Jag kan även tänka mig öka lite i mina indexfonder. Lycka till och ha en trevlig helg även du :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Tjena petrusko.

    Precis som du skriver kommer portföljen prestera lite olika över tid och tidigare goda resultat är ingen garanti för framtiden. Därför tycker jag det är viktigt att jämföra sig mot något index. I mitt fall jämför jag med Omx30 inklusive utdelningar då jag främst fockuserar på större bolag. En bra ide för många ät att kombinera sitt aktiesparande med indexfonder. Dels för att inte underprestera börsen i övrigt men även för riskspridningen. Kan dock tycka att just indexfonder är lite tråkiga men det får man leva med :-)

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera